سعدی
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص
117 ـ 118)
گرم پای ایمان نلغزد ز جای
به سر بر نهم تاج عفو خدای
·
معنی تحت اللفظی:
·
اگر ایمانم سست نباشد، تاج عفو خدا
را بر سر خواهم نهاد.
1
·
سعدی در این حکم، دیالک تیک بیم و امید را به شکل دیالک تیک پارسائی و عفو بسط و تعمیم می دهد:
·
اگر دچار لغزش نشوم (بیم از لغزش و ارتکاب معصیت)، امکان بر سرنهادن تاج عفو
را خواهم داشت. (امید به عفو الهی و رفتن به بهشت)
·
دیالک تیک بیم و امید، خود بسط و
تعمیم دیالک تیک ریاضت و لذت است.
2
·
این حکم سعدی، حکم تناقضمندی است.
·
عفو تنها زمانی معنی پیدا می کند،
که انسان گناهی مرتکب شده باشد.
·
یعنی پیش شرط طلب عفو و عفو،
ارتکاب معصیتی است.
·
اگر پای ایمان شیخ از جای نلغزد،
یعنی اگر او گناهی مرتکب نشود، دیگر نیازی به طلب عفو و عفو کسی نخواهد داشت و لذا
حکم «به سر بر نهم تاج عفو خدای»، حکمی غیرمنطقی است.
3
·
اکنون این سؤال پیش می آید:
·
اگر چنین است، پس چرا شیخ خردمند
شیراز متوجه آن نمی شود؟
·
شیخ شیراز خیلی هم خوب واقف به اصل
قضیه است.
·
ضمنا در همین بیت او هم از
تناقضمندی تئولوژی اسلامی پرده برداشته می شود و هم از منشاء زمینی خدا.
الف
·
خدای مسلمانان خدائی سرخود و مستبد
و بی حساب و کتاب است.
·
منطقی آهنین در کار او وجود ندارد.
·
حتی اگر کسی تمام عمر خود را به
پارسائی گذرانده باشد، علیرغم ان تضمینی برای بر سر نهادن تاج عفو او ندارد.
·
خدای خودسر می تواند بدلخواه بهانه
ای پیدا کند و مؤمن مادام العمر را با کله به قعر دوزخ باندازد و در آتش دوزخ
بسوزاند.
·
از این رو ست که هراس از خدا برای
مؤمنین همه ادیان آسمانی بدون استثناء امر روانی همیشه حی و حاضر است.
ب
·
ضمنا در این بیت از منشاء زمینی
خدای آسمانی پرده برداشته می شود:
·
خدای آسمانی انعکاس انتزاعی ـ
آسمانی خوانین و سلاطین و خلفای زمینی است و همه خصوصیات متناقض آنان را با خود
دارد:
·
به دشنامی خلعت می بخشد و به
لبخندی گردن می زند.
4
·
جهان جماعت مؤمن، عرصه کش و قوس بی
امان دیالک تیک بیم و امید است.
·
خدای آنها انعکاس آسمانی ـ انتزاعی
سلاطین جبار و خونریز و بیرحم است.
·
احساس امنیت و اطمینان برای مؤمنین،
برای همیشه حرام است.
·
شمشیر دوموکلس
الهی برای همیشه و در همه جا بالای سر تک تک بندگان خدا آویخته است و هر لحظه بیم
فرود آمدنش می رود.
·
حتی شیخ پارسا از هراس دوزخ در
امان نیست، چه برسد به توده های مولد «بی همه چیز»، که در معرض خطر مدام لغزش و
ارتکاب گناه قرار دارند.
جهان جماعت مؤمن، روی هم رفته و در
تحلیل نهائی،
جهنم بیم وهراس هراس انگیز و امید کمرنگ است.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر