پروفسور گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
10
جوردانو
برونو (1548 ـ 1600)
فیلسوف، شاعر و
کشیش انقلابی و پرشور ایتالیائی
که از سوی تفتیش
عقاید کلیسای کاتولیک به مرگ در تل آتش محکوم شد.
نظریات اتیکی جوردانو برونو در مبارزه بر ضد اتیک
تئوسانترال و دگم های اخلاقی کلیسای کاتولیک از اهمیت چشمگیری برخوردارند.
او از حقانیت اخلاقی مبارزه عقل بر ضد عرفانگرائی
مذهبی و بر ضد اوتوریته کلیسا سخن می راند و از آن با شناخت علمی مبتنی بر
حقیقتگروی به دفاع برمی خیزد.
·
پانته ئیسم برونو اسپینوزا بر خلاف
افلاطون، لایب نیتس و برکلی خدا و طبیعت را یکسان
قلمداد می کند و از قوانین طبیعی نظریه جدیدی ارائه می دهد که با نیازمندی های رشد
توفانی علوم طبیعی در قرن 16 و 17 میلادی مطابقت دارد.
11
·
در این
دوره تسلط مکانیک اما اغلب به جای مفهوم قانون (که هنوز اعتبار عام کسب نکرده بود)
مفاهیمی مورد استفاده قرار می گیرند که از ریاضیات و یا علوم طبیعی به عاریه گرفته
شده اند.
12
·
و لذا کوپرنیک و کپلر هنوز نه از قوانین، بلکه از فرضیه هاسخن می گویند و گالیله
از اصول بدیهی و براهین صحبت می کند.
13
کوپرنیک،
کپلر، گالیله و نیوتون
اسحاق نیوتون (1642 ـ 1727)
فیزیکدان، ریاضی
دان، ستاره شناس، کیمیاگر، فیلسوف و کارمند دولتی
سرگردان میان
تئولوژی طبیعی، علوم طبیعی و فلسفه
·
برای
اولین بار دکارت و نیوتون علاوه بر مفهوم قاعده،
قانون طبیعی را نیز وارد گنجینه واژه ها می سازند و رواج می دهند.
14
·
با توسعه
بعدی علوم، بویژه علوم طبیعی، مفهوم قانون
که دیگر مقبولیت عام کسب کرده بود، موضوع مبارزه میان جریانات اصلی ماتریالیستی و
ایدئالیستی در فلسفه می شود:
الف
ایدئالیسم ذهنی
·
ایدئالیسم ذهنی منکر
وجود عینی پیوندهای ضرور و قانونمند در طبیعت و جامعه می شود.
ب
·
ایدئالیسم
ذهنی اندیشه قانونمندی را از یک اصل سوبژکتیف استخراج می کند.
ت
دیوید هیوم (1711
ـ 1776)
فیلسوف،
اقتصاددان و تاریخدان از نمایندگان برجسته روشنگری انگلستان
از اقتصاددان ما
قبل اقتصاد کلاسیک
معلم کانت و از
دوستان و همفکران آدام اسمیث
·
بنظر هیوم تصور ما از قانونی منبعث از عادت ما ناشی می شود و
نتیجتا پدیده های متوالی را بمثابه پدیده هائی می پنداریم که در پیوند ضرور با
یکدیگر قرار دارند.
پ
ایمانوئل کانت (1724
ـ 1804)
برجسته ترین
نماینده فلسفه کلاسیک آلمان
اثر او تحت
عنوان «انتقاد از عقل محض» نقطه عطفی در تاریخ فلسفه و آغاز فلسفه مدرن محسوب می
شود.
کانت در زمینه
های زیر دورنمای فراگیر نوینی به روی فلسفه گشوده است:
اتیک (انتقاد از
عقل عملی)
استه تیک
(انتقاد از قوه قضاوت)
فلسفه مذهب
فلسفه حقوق
فلسفه تاریخ
·
بنظر کانت قوانین در رابطه چیزها با سوبژکت شناسنده نهفته
اند و نه بطور عینی در خود چیزها.
ث
·
واضع
قوانین طبیعی بنظر کانت، فهم انسانی است.
ج
·
فهم انسانی
ـ مستقل از هر نوع تجربه ای ـ تنوع پدیده ها را بکمک مقولات اپریوریکی نظم می بخشد:
1
·
فهم،
قوانین خود را از طبیعت اخذ نمی کند.
2
·
فهم،
قوانین خود را به طبیعت دیکته می کند، تحمیل می کند.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر