• ولی فقط بظاهر.
• زلزله می تواند در ایدئولوژی مبتنی بر جزم «مشیت الهی»، نه امری اوبژکتیف و طبیعی، بلکه امری سوبژکتیف و الهی تلقی شود.
• زلزله مثل هر چیز دیگر می تواند بنا بر مصلحتی الهی صورت گیرد.
• اگر خدا قادر به دادن عقل به بنی بشر نبوده، اما در زمینه دادن قوه تخیل و توهم و فانتزی غول آسا مشکلی نداشته است.
• با عقل و فهم و فراست نمی توان به حکمت الهی پی برد:
• پای عقل در این زمینه چوبین است.
• اما با فانتزی حد و سرحد ناشناس خیلی هم خوب می توان به کشف همه چیز از خرد و کلان نایل آمد:
1
• اولا به حکم فانتزی، زلزله می تواند بلای الهی باشد و بر سر توده عاصی و خاطی نازل شود.
• خدا که حتما نباید عذاب نسیه به بندگان خاطی خویش ارزانی دارد.
• تار و پود وجود خدا تاجرانه است و تاجر نه اهل معامله نسیه، بلکه معامله نقد است.
• از این رو ست، که خدا سزای خطای بندگان خاطی خود را نقد و درجا کف دست شان می گذارد.
2
• ثانیا بنا بر منطق فاتالیسم اسلامی، یعنی بنا بر جزم «مشیت الهی» حتی بازسازی مناطق زلزله زده (جنگ زده، طاعون زده) بحث انگیز است.
• چون اگر خدا می خواست، زلزله نمی فرستاد و خراب نمی کرد.
• تردیدی نیست که شخص شخیص خدا بوده که مناطقی را به «کن فیکونی» به مخروبه ای بدل کرده است:
«اذا اراد شیئا، یقول له کن، فیکون»
اگر خدا وقوع چیزی را بخواهد، فقط می گوید «بشو» و می شود!
(آیه 82 سوره 36 یسن)
• بیهوده نیست که واژه «کن فیکون» به معنی تخریب آمده است.
• ظاهرا اراده الهی همیشه بر تخریب متمایل بوده است تا تعمیر.
3
• ثالثا زلزله حتما نباید بلای الهی باشد.
• چیستائی چیزی را فقط زمانی می توان دقیقا تعیین کرد که اولا عقلی در کار باشد، ثانیا اگر در کار بود، حق ابراز نظر داشته باشد، ثالثا آن چیز ـ مثلا زلزله ـ نه بنا بر جزم «مشیت الهی»، بلکه بنا بر قانونمندی های عینی صورت گیرد.
• زلزله به حکم فانتزی خردستیز، خیلی هم خوب می تواند نعمت الهی باشد، نه نشانه غضب الهی، بلکه درست برعکس، نشانه مهر بی پایان الهی به حزب الله باشد.
• خدائی که برای حفاظت از خانه کعبه از شر اصحاب فیل، ارتشی از پرندگان با سنگریزه رادیو اکتیو از دوزخ به منقار ارسال کند، چرا نتواند برای نجات حزب الله از تحریم و بحران، زلزله بفرستد، بخشی از جماعت نان خور را از بین ببرد و برای بیکاران تا دل شان بخواهد کار پدید آورد؟
« واَرسَلَ عَلَيهِم طَيرًا اَبابيل
َرميهِم بِحِجارَة مِنسِجّيل
فَجَعلَهُم كَعَصف مَأكول»
خدا دسته هايى از پرندگان را با سنگ هايى از گِل به منقار، به سوى آنان فرستاد تا اصحاب فيل را بمباران کنند و نابود سازند.
در نتیجه، اصحاب فیل به مزرعه ای شبیه شد که چهارپایان خورده باشند و لگدکوب کرده باشند و از سرگین انباشته باشند.
َرميهِم بِحِجارَة مِنسِجّيل
فَجَعلَهُم كَعَصف مَأكول»
خدا دسته هايى از پرندگان را با سنگ هايى از گِل به منقار، به سوى آنان فرستاد تا اصحاب فيل را بمباران کنند و نابود سازند.
در نتیجه، اصحاب فیل به مزرعه ای شبیه شد که چهارپایان خورده باشند و لگدکوب کرده باشند و از سرگین انباشته باشند.
4
• رابعا درست به همین دلایل است که حزب الله به زیارت خانه کعبه و هر زیارتگاه دیگر می رود تا نشان دهد که به اراده الهی تمکین دارد و حسابش از جماعت عاصی و خاطی جدا ست.
برای درک دیالک تیک جزم «مشیت الهی»
به فانتزی درخور نیاز مبرم است!
به فانتزی درخور نیاز مبرم است!
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر