پیامبر اسلام
خواجه نظامالدین عبیدالله زاکانی معروف به عبید زاکانی (701 ـ 772 هجری قمری)
رساله اخلاق الاشراف
«بله» نگو!
يكي از بزرگان فرزند خود را فرموده باشد كه اي پسر، زبان از لفظ «نعم» حفظ كن و پيوسته لفظ «لا» بر زبان ران و يقين بدان كه تا كار نفر با «لا» باشد، كار تو بالا باشد و تا لفظ تو «نعم» باشد، دل تو به غم باشد.
تحلیل از یدالله سلطان پور
پیشکش به یدالله مفتون امینی
ب
مفهوم «نه»
پيوسته لفظ «لا» بر زبان ران!
خواجه نظامالدین عبیدالله زاکانی معروف به عبید زاکانی (701 ـ 772 هجری قمری)
رساله اخلاق الاشراف
«بله» نگو!
يكي از بزرگان فرزند خود را فرموده باشد كه اي پسر، زبان از لفظ «نعم» حفظ كن و پيوسته لفظ «لا» بر زبان ران و يقين بدان كه تا كار نفر با «لا» باشد، كار تو بالا باشد و تا لفظ تو «نعم» باشد، دل تو به غم باشد.
تحلیل از یدالله سلطان پور
پیشکش به یدالله مفتون امینی
ب
مفهوم «نه»
پيوسته لفظ «لا» بر زبان ران!
• نهی فرزند از بر زبان راندن واژه «آری» (نعم)، بطور منطقی و تجربی به معنی دعوت او به بر زبان راندن واژه «نه» (لا) خواهد بود.
• چنین هم بوده است.
• اما مفهوم «نه» (لا) به چه معنی است؟
• از انتزاع فکری و منطقی کدامین واقعیات امور مفهوم «نه» (لا) پدید آمده است؟
1
• واژه «لا» قبل از همه ما را به یاد جزم (دگم) معروف «لا اله الا الله!» می اندازد.
• پیامبر اسلام با این شعارآهنین، عوامفریبانه فاتحه بلندی بر همه خدایان و بت ها خواند.
• ایشان با لفظ «لا» به نفی همه خدایان مشخص و مادی و به اثبات خدای واحد انتزاعی و ماورای مادی پرداخت.
• خدائی که انعکاس آسمانی ـ انتزاعی خدایان و بتها و خداوندگاران زمینی بود.
• در مفهوم انتزاعی «الله» محمد، نه تنها بت ها، الهه ها و رب النوع ها، بلکه سلاطین و خلفا و امپراطوران و خوانین و بطور کلی طبقات حاکمه گنجانده شده اند.
• اگر از مفهوم انتزاعی الله به راه افتیم و راه رفته را برگردیم، به بت ها و الهه ها و رب النوع ها و سلاطین و خوانین و طبقات حاکمه و غیره خواهیم رسید.
• الله در آغاز بت بزرگ خانه کعبه بود.
• چرا پیامبر اسلام با این شعارآهنین، عوامفریبانه فاتحه بلندی بر همه خدایان و بت ها می خواند و نه صادقانه؟
• دلیلش این است که پیوند دیالک تیکی از هر نوع را حتی به زور بمب اتم نمی توان از هم گسست:
• در این مورد بخصوص، دیالک تیک مجرد و مشخص، مادی و روحی را هرگز نمی توان تخریب کرد و دیواری دوئالیستی میان آندو بر پا داشت.
• چرا و به چه دلیل؟
• دلیل این امر، عینیت دیالک تیک است.
• دیالک تیک پیوندی عینی است، یعنی مستقل از خواست و میل و هوس این و آن است.
• واژه «لا» در هر صورت حاوی نفی رادیکال و بی چون و چرا ست.
• پدر فرزند خود را به نفی فرا می خواند.
• می توان گفت که او دیالک تیک نعم و لا (آری و نه) را تخریب می کند، نعم (آری) را دور می اندازد و لا (نه) را مطلق می کند و بر تخت می نشاند.
• پیامبر اسلام هم همین کار را کرده است:
• همه خدایان مادی را بطرزی متافیزیکی (ضد دیالک تیکی) نفی کرده و خدای انتزاعی خود را اثبات.
• به عبارت دیگر، دیالک تیک مشخص و مجرد، مادی و روحی را پاره کرده، مشخص و مادی را انکار و مجرد و روحی را اثبات کرده است.
• این اندرز عبید از پایه متافیزیکی (ضد دیالک تیکی) و نتیجتا غیرعملی است.
• انسان نمی تواند همیشه خدا «لا» بگوید.
• گذر با سر از دیوار خارا، نه تنها دردسرزا، بلکه علاوه بر آن، محال است.
• اتفاقا در شعر یدالله مفتون امینی نیز، قهرمان شعر که «نه» گوی قهاری بوده، وقتی آئینه به دستش می دهند، عکس خو را می بیند و نمی تواند به انکار خود برخیزد و آری می گوید.
• اگرچه نتیجه آری گوئی اش سنگسار است.
دیالک تیک عینی هستی را نمی توان سرسری گرفت.
ادامه دارد
بنظرم امت مسلمانبراه پیامبرش رفته وچنین بار آمده استعبید هممسامان بوده اشت
پاسخحذف