• شناخت (معرفت) عبارت است از روند شناخت و نتیجه انعکاس (حسی و یا عقلی) واقعیت عینی در ضمیر انسانی.
I
شناخت به مثابه روند شناخت
الف
روند شناخت به معنی وسیع کلمه
روند شناخت به معنی وسیع کلمه
• روند شناخت ـ به معنی وسیع کلمه ـ عبارت است از شناخت تاریخا رشد یافته واقعیت عینی بوسیله انسان ها.
ب
روند شناخت به معنی محدود کلمه
روند شناخت به معنی محدود کلمه
• روند شناخت ـ به معنی محدود کلمه ـ عبارت است از شناخت منفرد شیئ معینی.
II
شناخت به مثابه نتیجه روند شناخت
شناخت به مثابه نتیجه روند شناخت
الف
نتیجه روند شناخت به معنی وسیع کلمه
نتیجه روند شناخت به معنی وسیع کلمه
• شناخت ـ بمثابه نتیجه روند شناخت ـ بمعنی وسیع کلمه، عبارت است از تمامت دانش موجود انسانی که عالی ترین و منظم ترین (سیستماتیک ترین) تجلی خود را در علوم می یابد.
ب
نتیجه روند شناخت به معنی محدود کلمه
نتیجه روند شناخت به معنی محدود کلمه
• شناخت ـ بمثابه نتیجه روند شناخت ـ به معنی محدود کلمه، عبارت است از دانش موجود در باره عرصه مشخصی از اشیاء.
• روند اجتماعی ـ تاریخی شناخت بشریت، بی وقفه به پیش می تازد و شناخت در پهنا و ژرفا رشد می یابد:
• این امر ببرکت عملیات معرفتی منفرد پایان ناپذیر صورت می گیرد که دمبدم به شناخت اشیاء و روابط بیشتر واقعیت عینی راه باز می شود.
III
ماهیت شناخت
ماهیت شناخت
• مسئله ماهیت شناخت با مسئله اساسی فلسفه و در نتیجه، با مبارزه میان ماتریالیسم و ایدئالیسم، پیوندی تنگاتنگ دارد.
1
• از دیدگاه ماتریالیسم، شناخت بطورکلی (صرفنظر از موضوع، فرم ها و متد های خاص شناخت) بنا بر ماهیت عام خود عبارت است از تصویرسازی تقریبا دقیق و یا انعکاس معنوی واقعیت عینی در ضمیر انسانی.
2
• سوبژکت شناسنده در روند شناخت، ببرکت کردوکار عصبی تحلیلی ـ ترکیبی تصاویر ایده ای ابژکت ها را بصورت حسی ـ تجسمی (احساس ها و ادراکات) و بصورت منطقی ـ انتزاعی (قضاوت ها و مفاهیم) بوجود می آورد.
• مراجعه کنید به احساس، ادراک، قضاوت، مفهوم، مقوله در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
3
• جریان عمل شناخت، عمدتا بوسیله قانونمندی های کردوکارعصبی واکنشی ـ مشروط تعیین می شود.
4
• محتوای شناخت اما بوسیله خواص ابژکت شناخت تعیین می شود.
5
• میان ابژکت هائی که مورد تصویرسازی قرار می گیرند و تصاویر آنها در شعور انسانی تشابه وجود دارد:
• تشابه بمعنی رابطه همشکلی
• مراجعه کنید به ایزومورفی
6
• جریانات مختلف فلسفه ایدئالیستی ـ برخلاف آموزش ماتریالیستی شناخت ـ مفاهیم معرفتی ئی را رواج داده اند که اگرچه گشتاورهای منفرد روند شناخت را شامل می شوند، ولی آنها به سبب مطلق کردن این مفاهیم، نمی توانند به درک ماهیت شناخت نایل آیند.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر