تفاوت (1)
پروفسور گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
برگردان شین میم شین
• تفاوت به رابطه مبتنی بر عدم انطباق میان ابژکت های مادی و یا فکری ـ بلحاظ خواص و مشخصات معین ـ اطلاق می شود.
1
• مفهوم تفاوت در فلسفه مارکسیستی در پبوند تنگاتنگ با مفهوم هویت دیالک تیکی مشخص قرار دارد.
• مراجعه کنید به هویت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
2
• هر ابژکت، سیستم و غیره ـ به عنوان ابژکت، سیستم و غیره نسبتا ثابت ـ بمثابه اوبژکتی که دستخوش تغییر است، با خودش یکسان است، یعنی هویت (چیستائی) خود را حفظ می کند، اما در عین حال درجریان حرکت و تغییر خود و همچنین بدلیل ساختار بغرنج خود، نشاندهنده تعین های متفاوت است.
• بنابرین، هر ابژکت، سیستم و غیره وحدتی است از هویت و تفاوت.
• (یعنی هر ابژکت، سیستم و غیره دیالک تیک هویت و تفاوت است .مترجم)
3
• ماده متحرک را نمی توان جوهری مطلق، تغییر ناپذیر و عاری از تفاوت تلقی کرد.
• نمی توان ادعا کرد که ماده متحرک به مثابه جوهر تغییرناپذیر و مطلق تفاوت ها را بعدها پدید می آورد.
• ماده تنها بمثابه تنوع لایتناهی فرم های وجودی، فرم های ساختاری، فرم های حرکتی و فرم های توسعه ی کمی و کیفی متفاوت خود وجود دارد و می تواند وجود داشته باشد.
4
• لنین در رابطه با این مسئله، به اصطلاح هگلی موسوم به «پیدایش درونی تفاوت ها» اشاره می کند و آن را بمثابه نکات زیرین تلقی می کند:
الف
• پیدایش تفاوت ها به مثابه «منطق درونی عینی اوولوسیون »
• مراجعه کنید به دیالک تیک اوولوسیون ـ روولوسیون (انقلاب) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ب
• پیدایش تفاوت ها به مثابه «منطق درونی عینی مبارزه میان تفاوت ها»
ت
• تفاوت ها به مثابه «منطق درونی عینی قطبیت»
• (کلیات لنین، جلد 38، ص 89)
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر