۱۳۹۱ تیر ۱۵, پنجشنبه

دیالک تیک تفاوت و هویت (1)

تفاوت (1)
پروفسور گونتر کروبر
برگردان شین میم شین

• تفاوت به رابطه مبتنی بر عدم انطباق میان ابژکت های مادی و یا فکری ـ بلحاظ خواص و مشخصات معین ـ اطلاق می شود.

1

• مفهوم تفاوت در فلسفه مارکسیستی در پبوند تنگاتنگ با مفهوم هویت دیالک تیکی مشخص قرار دارد.

• مراجعه کنید به هویت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

2

• هر ابژکت، سیستم و غیره ـ به عنوان ابژکت، سیستم و غیره نسبتا ثابت ـ بمثابه اوبژکتی که دستخوش تغییر است، با خودش یکسان است، یعنی هویت (چیستائی) خود را حفظ می کند، اما در عین حال درجریان حرکت و تغییر خود و همچنین بدلیل ساختار بغرنج خود، نشاندهنده تعین های متفاوت است.
• بنابرین، هر ابژکت، سیستم و غیره وحدتی است از هویت و تفاوت.

• (یعنی هر ابژکت، سیستم و غیره دیالک تیک هویت و تفاوت است .مترجم)

3

• ماده متحرک را نمی توان جوهری مطلق، تغییر ناپذیر و عاری از تفاوت تلقی کرد.
• نمی توان ادعا کرد که ماده متحرک به مثابه جوهر تغییرناپذیر و مطلق تفاوت ها را بعدها پدید می آورد.
• ماده تنها بمثابه تنوع لایتناهی فرم های وجودی، فرم های ساختاری، فرم های حرکتی و فرم های توسعه ی کمی و کیفی متفاوت خود وجود دارد و می تواند وجود داشته باشد.

4


• لنین در رابطه با این مسئله، به اصطلاح هگلی موسوم به «پیدایش درونی تفاوت ها» اشاره می کند و آن را بمثابه نکات زیرین تلقی می کند:


الف

• پیدایش تفاوت ها به مثابه «منطق درونی عینی اوولوسیون »

• مراجعه کنید به دیالک تیک اوولوسیون ـ روولوسیون (انقلاب) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب

• پیدایش تفاوت ها به مثابه «منطق درونی عینی مبارزه میان تفاوت ها»

ت

• تفاوت ها به مثابه «منطق درونی عینی قطبیت»
• (کلیات لنین، جلد 38، ص 89)
ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر