کدام چپ؟
کمونیسم یا سوسیال دموکراسی؟
عیسی صفا
یدالله سلطان پور
سرچشمه:
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com
عیسی صفا
به نظر من سه عامل دیگر را افزون بر دیکتاتوری باید در شناخت علل تشتت و ضعف چپ مورد بررسی قرارداد:
I
فرو پاشی اردوگاه سوسیالیستی
پیامد هفتم
در چپ ایران هم سازمان هایی مانند فداییان اکثریت و اتحاد فداییان دچار دگردیسی ماهوی شده و با پشت پا زدن به کمونیسم به سوسیال دموکراسی گرویدند.
کمونیسم یا سوسیال دموکراسی؟
عیسی صفا
یدالله سلطان پور
سرچشمه:
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com
عیسی صفا
به نظر من سه عامل دیگر را افزون بر دیکتاتوری باید در شناخت علل تشتت و ضعف چپ مورد بررسی قرارداد:
I
فرو پاشی اردوگاه سوسیالیستی
پیامد هفتم
در چپ ایران هم سازمان هایی مانند فداییان اکثریت و اتحاد فداییان دچار دگردیسی ماهوی شده و با پشت پا زدن به کمونیسم به سوسیال دموکراسی گرویدند.
• این حکم آقای عیسی صفا تنها زمانی می تواند حقیقی باشد که سازمان موسوم به فدائیان را بتوان طرفدار کمونیسم تلقی کرد.
• جنبش فدائیان در ایران و سازمان های متعدد و مختلف نماینده آن، بنظر ما یک جریان آوانتوریستی چپ بوده که پایگاه طبقاتی اش بخش لائیک طبقه متوسط و فئودالیسم سلب مالکیت شده در سایه انقلاب سفید بوده است.
• بخش سنتی و مذهبی همین طبقه متوسط و فئودالیسم سلب مالکیت شده را روحانیت، جنبش فوندامنتالیستی و مجاهدین خلق و غیره نمایندگی کرده اند.
• محسوب داشتن سازمان فدائیان به عنوان نماینده کمونیسم در ایران همانقدر ساده لوحانه است که مارکسیست اسلامی تلقی کردن مجاهدین خلق.
• در طبقه متوسط البته دوگانگی در تمایلات سیاسی وجود داشته و وجود خواهد داشت.
• تحلیل مسائل اجتماعی بهتر است که اوبژکتیف باشد و نه سوبژکتیف.
• ضمنا بهتر است که تحلیلگر به تمیز نمود و بود (پدیده و ماهیت) توجه داشته باشد و ادعای کمونیست بودن را به سکه نقد نخرد و فریب های و هوی عوامفریبانه را نخورد.
• بنظر ما سازمان های یادشده علیرغم چپنمائی، ارتجاعی بوده اند، ارتجاعی تر حتی از دربار پهلوی.
• و لذا نمی توان از چرخش آنان به سوسیال ـ دموکراسی سخن گفت.
• ولی می توان از نقاب چپ از چهره خویش برداشتن آنها همه دم زد.
• هشیارانی که سران فدائی و مجاهد و روحانی و حزب اللهی و غیره را از نزدیک می شناختند، هرگز دچار توهم از این دست نبوده اند و هرگز فدائیان را نماینده کمونیسم تلقی نکرده اند.
پیامد هشتم
یا در سازمان های چپ افراطی نظیر راه کارگر ایدئولوژی مارکسیسم ـ لنینیسم را کنار گذاشتند.
یا در سازمان های چپ افراطی نظیر راه کارگر ایدئولوژی مارکسیسم ـ لنینیسم را کنار گذاشتند.
• کشف ماهیت طبقاتی سازمان موسوم به راه کارگر کار شاقی است.
• برای اینکه این سازمان حتی اساسنامه جمع و جوری ندارد، چه برسد به جهان بینی و برنامه سیاسی روشن!
• اکنون در گروه ها و سایت های متعدد متعلق به این سازمان بیشتر آنارشیسم دست بالا دارد تا مارکسیسم.
• رهبران این سازمان هم هرگز جز نقل قول های گسیخته از این و آن در چنته نداشته اند و کماکان ندارند.
• شاید باسوادترین شخصیت آن، شهاب برهان باشد که نوشته هایش به جامعه شناسی بورژوائی سرشته است.
• ازاین رو نمی توان از کنار گذاشتن مارکسیسم ـ لنینیسم از سوی سازمان موسوم به راه کارگر سخن گفت.
• چون پیش شرط کنار گذاشتن چیزی، در اختیار داشتن آن است!
• رهبر احتمالا اصلی و بنیانگذار این سازمان، شباهت شگرفی به نورالدین کیانوری دارد و بسان او از فقر فلسفه و تئوری رنج می برد.
• آنارشیست ها کامنتگذاران اصلی در سایت «روشنگری» هرازگاهی سؤالات داغ فلسفی مطرح می کنند و یا مزخرفات ضد خلقی و خرافی منتشر می کنند، ولی از سران و سردستگان بزعم شما مارکسیست ـ لنینیست راه کارگر خبری نمی شود و چه بسا حتی کسانی را که قصد دفاع از مارکسیسم دارند، به دلایل فرقه ای و سکتی از حق کامنتگذاری محروم می سازند.
• آقای عیسی صفا بهتر است که فریب ظاهر قضایا را نخورند.
پیامد نهم
اینها که قبلا ادعا می کردند حزب کمونیست شوروی رویزیونیست است، با شکست شوروی ، خود رویزونیست شدند!
اینها که قبلا ادعا می کردند حزب کمونیست شوروی رویزیونیست است، با شکست شوروی ، خود رویزونیست شدند!
• آقای عیسی صفا بهتر است که ظاهر و باطن را، نمود و بود را و یا پدیده و ماهیت را عوضی نگیرند:
• تکرار و انتشار جسته و گریخته و آشفته نظریات رویزیونیست های بین المللی را هرگز نباید دلیلی بر رویزیونیست بودن سخن پردازان و سایتگردانان چپ نمای وطنی تلقی کرد.
• حضرات راه کارگر در اکثریت خویش عاجز از تعریف ساده ترین مفاهیم و مقولات فلسفی اند و معنی واژه «رویزیونیسم» را چه بسا حتی نمی دانند.
• شاید خود آقای عیسی صفا هم همین طور باشند.
• باید در روند تحلیل آثار و افکار ایشان «اطمینان قلبی» (به قول ابراهیم خلیل الله) کسب کنیم.
پیامد دهم
سازمان مجاهدین خلق جامعه بی طبقه توحیدی را کنار گذاشته و از بازار آزاد دفاع می کند و از لحاظ بین المللی هم با تمام قوا در پی جلب حمایت قدرت های امپریالیستی از خود است.
سازمان مجاهدین خلق جامعه بی طبقه توحیدی را کنار گذاشته و از بازار آزاد دفاع می کند و از لحاظ بین المللی هم با تمام قوا در پی جلب حمایت قدرت های امپریالیستی از خود است.
• در صحت این حکم آقای عیسی صفا شکی نیست.
• ولی کشف آنچه که معلوم همگان از خرد و کلان است، هنری نیست.
• اولا هنر کشف ماهیت احزاب و سازمان ها و دار و دسته های سیاسی است.
• ثانیا هنر اعتراض به رهبر سرشناس «کمونیسم کذائی» است که دفاع از مجاهدین خلق تا آخرین نفس را به نعره در سایت های انترنتی ابلاغ می کنند.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر