۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۳, چهارشنبه

توضیح مکاتب مهم مربوط به «تئوری شناخت» (5)

حسگرائی (سنسوئالیسم)
پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور مانفرد اشتارکه
برگردان شین میم شین

الف
نحوه پیدایش ادراک

1

دموکریت (460 ـ 371 ق. م.)
فیلسوف ماتریالیست یونان باستان
از فلاسفه پیشاسقراطی
شاگرد لویکیپ و بزرگترین فیلسوف فلسفه طبیعت
نماینده ماتریالیسم اتمیستی
او کل طبیعت را متشکل از ذرات تقسیم ناپذیر (اتم) می دانست.
شعار اصلی او:
چیزها فقط به ظاهر رنگ دارند، فقط به ظاهر شیرین و یا تلخند.
در واقع فقط اتم ها وجود دارند، در فضای خالی!

• فلاسفه قدیمتر یونان ادراکات (و تفکر) را بمثابه روندهای جسمانی توضیح می دهند که در جریان آن روندها، ذرات منشق از اشیاء وارد حفره های ادراکی انسانی می شوند.
• (دمکریت)

2

• دمکریت ذرات جاری منشق از اشیاء را تصاویر کوچک رایحه وار (نفس گونه) تعریف می کند.

3

• اپیکوریست ها و جان لاک آنها را ایدولا می نامند.

4

آناکساگوراس (499 ـ 428 ق. م.)
از ریاضی دانان و فلاسفه ماقبل سقراطی
مبلغ روشنگری ایونی در آتن

• در فلسفه یونان قدیم نظر رایج بطور کلی عبارت از این بوده که ادراک از وضع عضو ادراکی نشئت می گیرد.
• (امپدوکلس، آناکساگوراس)
5

• استوئیست ها ادراک را تأثیر اشیاء بر روح می دانند.

6

• مقایسه روح با لوح مومی خالی از نقش از قبل، از سوی جان لاک که جهان خارج بر آن نقش می افکند، توسط استوئیست ها بنیانگذاری شده بود.

7

ژوزف پریستلی (1733 ـ 1804)
فیلسوف، تئولوگ، فیزیکدان، شیمیست


• ماتریالیست های فرانسه و انگلیس در قرن هجدهم تحریکات عصبی ناشی از تأثیرات مکانیکی (ارتعاشات) را مسبب ادراکات می دانستند.
• (هارتلی، پریستلی)
8

ژولیان لامتری (1709 ـ 1751)
پزشک، فیلسوف
پیگیرترین ماتریالیست عصر روشنگری
آثار:
«قصه های طبیعت روح» (1745)
«انسان بمثابه ماشین» (1747)

• اصل معرفتی همانندی را «ارواح حیاتی» تشکیل می دهند که در ریل های عصبی در حرکت اند و تأثیرات وارده از سوی اشیاء بر اعضای حسی را به مغز که جایگاه شعور است، منتقل می کنند.
• (لامتری)

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر