۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۴, پنجشنبه

اسکولاستیک (4) (بخش آخر)

پروفسور مانفرد بور
برگردان شین میم شین

ب
اسکولاستیک متعالی (1150ـ 1300)

توماس فون اکوین (1225 ـ 1274)
ایتالیائی الاصل و یکی از پرنفوذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک و از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.

• شاخص های اسکولاستیک متعالی (دوره رونق اسکولاستیک) بشرح زیر بوده اند:

1
• انتشار بقیه کتب ارسطو
2

• تلاش در جهت ترکیب سیستم دگمی کلیسا با فلسفه ارسطو بکمک متد اسکولاستیکی

3

• مبارزه بر ضد فلسفه یهودی و فلسفه عربی متمایل به ماتریالیسم

4

• «ختم» موقتی مشاجره بر سر یونیورسال ها (مفاهیم عام)

• نمایندگان اصلی اسکولاستیک متعالی بشرح زیر بوده اند:

1
• الکساندر فون هالس
2
• بونا ونتورا
3

• آلبرتوس ماگنوس (آلبرت فون بولشتات)
4

• توماس فون اکوین

• مراجعه کنید به تومیسم
ت
اسکولاستیک واپسین (1300 ـ 1400)

ویلهلم اوکهام (1285 ـ 1348)
فیلسوف انگلیسی نامدار قرون وسطی
تئولوگ، نویسنده سیاسی ـ مذهبی در اسکولاستیک واپسین
نماینده اصلی نومینالیسم
موضوعات آثار او:
منطق، فلسفه طبیعت، تئوری شناخت، تئوری علوم، متافیزیک، اتیک، فلسفه سیاسی

• شاخص های اسکولاستیک واپسین (دوره سقوط اسکولاستیک) بشرح زیر بوده اند:

1

• شعله ور شدن مجدد مشاجره بر سر یونیورسال ها (مفاهیم عام)

2

• ظهور ویلهلم اوکهام و شروع مبارزه بر ضد آموزش او

• مراجعه کنید به نومینالیسم
3

• انحطاط عظیم متد اسکولاستیکی و تبدیل آن به مفهومبازی انتزاعی

• مرحله اسکولاستیک واپسین، با سقوط اسکولاستیک مترادف است که با فروپاشی جامعه فئودالی همراه بوده است.

1

• اسکولاستیک با شروع عصرجدید بورژوائی، هرچه بیشتر از زندگی معنوی خلق ها رخت بر می بندد.

2

• اسکولاستیک اگرچه در قرون بعدی، تحت حمایت و تبلیغ کلیسای کاتولیک، بطور رسمی به حیات خود ادامه می دهد، ولی به معابد و مجامع مذهبی محدود می شود، معابد و مجامعی که به مراکز ارتجاع ایدئولوژیکی بدل می شوند.

3

• اسکولاستیک در جریان رفرماسیون ستیزی ، در قرن شانزدهم و هفدهم میلادی، در ایتالیا و اسپانیا (سوارز) برای مدت کوتاهی اعتبار کسب می کند.

4

• اسکولاستیک و کلیسای کاتولیک در دوره گذار سرمایه داری به مرحله امپریالیسم، بشدت تقویت می شوند.

5

• اسکولاستیک در این دوره دو باره احیا می شود و در هیئت نئواسکولاستیک نفوذ ایدئولوژیکی کسب می کند.

6

• اندیشه بازی واقعیتگریز مبتنی بر حدس و گمان فرمالیستی بی محتوا و بی اعتنا بر تجربه اسکولاستیک سبب شده که مفهوم «اسکولاستیک» به معنی توهین آمیزی بکار رود.

7

• مفهوم «اسکولاستیک» بمعنی اندیشه بازی بی محتوا و مته به خشخاش گذاشتن مفهومی نیز بکار می رود.

• مراجعه کنید به نئواسکولاستیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری


پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر