پروفسور مانفرد بور
برگردان شین میم شین
ب
اسکولاستیک متعالی (1150ـ 1300)
توماس فون اکوین (1225 ـ 1274)
ایتالیائی الاصل و یکی از پرنفوذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک و از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.
ب
اسکولاستیک متعالی (1150ـ 1300)
توماس فون اکوین (1225 ـ 1274)
ایتالیائی الاصل و یکی از پرنفوذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک و از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.
• شاخص های اسکولاستیک متعالی (دوره رونق اسکولاستیک) بشرح زیر بوده اند:
1
• انتشار بقیه کتب ارسطو2
• تلاش در جهت ترکیب سیستم دگمی کلیسا با فلسفه ارسطو بکمک متد اسکولاستیکی
3
• مبارزه بر ضد فلسفه یهودی و فلسفه عربی متمایل به ماتریالیسم
4
• «ختم» موقتی مشاجره بر سر یونیورسال ها (مفاهیم عام)
• نمایندگان اصلی اسکولاستیک متعالی بشرح زیر بوده اند:
1
• الکساندر فون هالس2
• بونا ونتورا3
• آلبرتوس ماگنوس (آلبرت فون بولشتات)
4
• توماس فون اکوین
• مراجعه کنید به تومیسم
ت
اسکولاستیک واپسین (1300 ـ 1400)
اسکولاستیک واپسین (1300 ـ 1400)
ویلهلم اوکهام (1285 ـ 1348)
فیلسوف انگلیسی نامدار قرون وسطی
تئولوگ، نویسنده سیاسی ـ مذهبی در اسکولاستیک واپسین
نماینده اصلی نومینالیسم
موضوعات آثار او:
منطق، فلسفه طبیعت، تئوری شناخت، تئوری علوم، متافیزیک، اتیک، فلسفه سیاسی
فیلسوف انگلیسی نامدار قرون وسطی
تئولوگ، نویسنده سیاسی ـ مذهبی در اسکولاستیک واپسین
نماینده اصلی نومینالیسم
موضوعات آثار او:
منطق، فلسفه طبیعت، تئوری شناخت، تئوری علوم، متافیزیک، اتیک، فلسفه سیاسی
• شاخص های اسکولاستیک واپسین (دوره سقوط اسکولاستیک) بشرح زیر بوده اند:
1
• شعله ور شدن مجدد مشاجره بر سر یونیورسال ها (مفاهیم عام)
2
• ظهور ویلهلم اوکهام و شروع مبارزه بر ضد آموزش او
• مراجعه کنید به نومینالیسم
3
• انحطاط عظیم متد اسکولاستیکی و تبدیل آن به مفهومبازی انتزاعی
• مرحله اسکولاستیک واپسین، با سقوط اسکولاستیک مترادف است که با فروپاشی جامعه فئودالی همراه بوده است.
1
• اسکولاستیک با شروع عصرجدید بورژوائی، هرچه بیشتر از زندگی معنوی خلق ها رخت بر می بندد.
2
• اسکولاستیک اگرچه در قرون بعدی، تحت حمایت و تبلیغ کلیسای کاتولیک، بطور رسمی به حیات خود ادامه می دهد، ولی به معابد و مجامع مذهبی محدود می شود، معابد و مجامعی که به مراکز ارتجاع ایدئولوژیکی بدل می شوند.
3
• اسکولاستیک در جریان رفرماسیون ستیزی ، در قرن شانزدهم و هفدهم میلادی، در ایتالیا و اسپانیا (سوارز) برای مدت کوتاهی اعتبار کسب می کند.
4
• اسکولاستیک و کلیسای کاتولیک در دوره گذار سرمایه داری به مرحله امپریالیسم، بشدت تقویت می شوند.
5
• اسکولاستیک در این دوره دو باره احیا می شود و در هیئت نئواسکولاستیک نفوذ ایدئولوژیکی کسب می کند.
6
• اندیشه بازی واقعیتگریز مبتنی بر حدس و گمان فرمالیستی بی محتوا و بی اعتنا بر تجربه اسکولاستیک سبب شده که مفهوم «اسکولاستیک» به معنی توهین آمیزی بکار رود.
7
• مفهوم «اسکولاستیک» بمعنی اندیشه بازی بی محتوا و مته به خشخاش گذاشتن مفهومی نیز بکار می رود.
• مراجعه کنید به نئواسکولاستیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر