• اسکولاستیک مکتب یکپارچه، وحدتمند و کامل نبوده است.
• اسکولاستیک دارای گروهبندی ها و جریانات فلسفی مختلف بوده است.
• تاریخ اسکولاستیک از مبارزات و کشمکش ها میان این گروهبندی ها و جریانات مکتبی سرشار است.
• مراجعه کنید به مشاجره بر سر یونیورسال ها (مفاهیم عام)، نومینالیسم، رئالیسم
I
توسعه اسکولاستیک
توسعه اسکولاستیک
کلمنس بویمکر (1853 ـ 1924)
فیلسوف کاتولیک آلمانی
تاریخ فلسفه شناس
فیلسوف کاتولیک آلمانی
تاریخ فلسفه شناس
• توسعه اسکولاستیک، بنا بر طبقه بندی بویمکر، بطور عمده از سه مرحله گذشته است:
الف
• اسکولاستیک آغازین (800 ـ 1200)
ب
• اسکولاستیک متعالی (1150ـ 1300)
ت
• اسکولاستیک واپسین (1300 ـ 1400)
الف
اسکولاستیک آغازین (800 ـ 1200)
اسکولاستیک آغازین (800 ـ 1200)
• شاخص های اسکولاستیک آغازین (دوره تشکیل اسکولاستیک) بشرح زیر بوده اند:
1
• فرمولبندی روشن مسئله یونیورسال ها (مفاهیم عام) و آغاز مبارزه بر سر آنها (مشاجره بر سر یونیورسال ها)
• مراجعه کنید به مشاجره بر سر یونیورسال ها
2
• انتشار کتب ارسطو در باره منطق
3
• تشکیل متد اسکولاستیکی
• نمایندگان اصلی اسکولاستیک آغازین بشرح زیر بوده اند:
1
• یوهانس اسکاتوس و یا ازیوگنا2
• آنسلم فون کانتربری3
• ، ویلهلم فون چامپا4
• ابلارد5
• پطروس لومباردوسادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر