۱۳۹۱ اردیبهشت ۴, دوشنبه

تدارک تئوریک توضیح «تئوری شناخت» (9)

تصویرتئوری (تئوری انعکاس) (8)
پروفسور الفرد کوزینگ
پروفسور مانفرد بور
پروفسور گئورگ کلاوس
برگردان شین میم شین

بخش دوم
پروفسور گئورگ کلاوس

• تصویرتئوری مارکسیستی ـ قبل ازهمه ـ دستاوردهای ریاضیات، سیبرنتیک، اطلاعتئوری، نویرو سیبرنتیک و غیره را به خدمت می گیرد تا به فهم عمیقتر و دقیقتر روند تصویرسازی نایل آید و قادر به توضیح مسائل زیر باشد:

الف

• چرا این تصاویر حالت ایستا و تغییرناپذیر ندارند؟

ب

• چرا و چگونه این تصاویر در تغییر مدام اند؟

ت

• چرا تصویرسازی از واقعیت عینی در روند تغییر مدام خود می تواند هرچه بیشتر بهتر و دقیقتر صورت گیرد؟

• از این رو، تصویرسازی از واقعیت عینی بمثابه روند پیوند برگشتی جلوه می کند که در جریان آن کلیه تصاویر مربوط به اجزاء، جنبه ها و سیستم های واقعیت عینی، یعنی مدل درونی از محیط زیست، ببرکت مقایسه پی در پی با واقعیت، که در پراتیک اجتماعی صورت می گیرد، خود را مرتب دقیقتر و کاملتر می کند.


• مراجعه کنید به پیوند برگشتی

• از این نقطه نظر، دستگاه شناخت هر انسان منفرد بمثابه زیرسیستم دستگاه شناخت کلی جامعه جلوه گر می شود و هر دو (یعنی دستگاه شناخت هر انسان منفرد و جامعه) خصلت سیستم های سیبرنتیکی خودمطلوب ساز را دارند.

تفاوت تصویرتئوری مارکسیستی با تصویرتئوری ماتریالیستی ما قبل مارکسیستی

• تفاوت تصویرتئوری مارکسیستی با تصویرتئوری ماتریالیستی ما قبل مارکسیستی در نکات زیر است:

الف

• در تأکید بر خصلت روندین (پروسه ای) تصویرسازی است:
• یعنی برعکس مقایسه ایستای خشک و خالی تصویر با تصویر اولیه

ب

• در توجه ماهیتا عمیقتر به طبیعت تصاویر است:
• تصاویر دارای خصلت سمانتیکی اند، نه ایکونی، آنطور که دموکریت می گفت.

ت

• همچنین در درک نوینی از خصلت تجرید و انتزاع است.

1

• تصویرتئوری مارکسیستی ـ بمثابه آموزش فلسفی ـ اگر چه جزو علوم منفرد محسوب نمی شود، اما به دستاوردهای نوین علوم منفرد و اصول مدون جدید آنها متکی است.

2

• روانشناسی اطلاعاتی ، نویروسیبرنتیک و غیره فوت و فن اجرای آزمایشات در عرصه تصویرتئوری فلسفی را بدست می دهند.

3

• سیبرنتیک سیستم های فنی جدیدی را پدید آورده که دارای خصلت مدل های فنی جریان تصویرسازی اند.

4

• تصویرتئوری مارکسیستی به وسایلی که بکمک آنها تصویرسازی صورت می گیرد، یعنی به زبان طبیعی، زبان رشته علمی و زبان هنری توجه جدی مبذول می دارد.

5

• تصویرسازی از دیدگاه اطلاعتئوری عبارت است از کد گذاری علائم محیط زیست.

6

• تصویرتئوری مارکسیستی قانونمندی های این رشته علمی را در نظر می گیرد و به مطالعه کدهای مختلف می پردازد که در روند تصویرسازی بوسیله سوبژکت شناسنده مورد استفاده قرار می گیرند.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر