۱۳۹۱ فروردین ۱۸, جمعه

نیکی (خیر، خوبی) (3)

مقبره توماس فون اکوین در کلیسای ژاکوبین ها در تولوز فرانسه

توماس فون اکوین (1225 ـ 1274)
ایتالیائی الاصل و یکی از پرنفوذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک و از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.

صحنه جشن پر کبکبه پیروزی توماس فون اکوین بر ابن رشد ـ مفسر ماتریالیست بی نظیر آثار ارسطو
اکوین میان افلاطون و ارسطو نشسته و برای ابن رشد بظاهرمغلوب جائی وجود ندارد.

پروفسور ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان شین میم شین

• این وظیفه اصلی اخلاق مارکسیستی است که نظریات مربوط به نیکی اخلاقی ئی را که طبقه کارگر و جامعه سوسیالیستی به همراه آورده اند، در معنی و اهمیت تاریخی شان، بمثابه اهرم ایدئولوژیکی مبارزه بخاطر سوسیالیسم و اتحاد توده های مردم زیر درفش طبقه کارگر و حزب مارکسیستی ـ لنینیستی آن، بطور تئوریک اثبات کند و طرق پیشبرد آماجگرایانه آنها را بطور تئوریک نشان دهد.

1

• مسئله مربوط به ماهیت، محتوا، نقش و منشاء نیکی و خیر اخلاقی یکی از مسائل تعیین کننده اتیک است و محرک آن در کل تاریخ اتیک بوده است.

• مراجعه کنید به اتیک (اخلاق) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

2

• این مسئله متنوع ترین تعاریف و راه حل ها را به خود دیده است.
• راه حل های عرضه شده برای این مسئله که در خارج از فلسفه مارکسیستی و قبل از پیدایش فلسفه مارکسیستی عرضه شده اند (و همچنان و هنوز عرضه می شوند)، برشالوده عام ایدئالیسم صورت گرفته اند و صورت می گیرند:

الف

• برخی از این راه حل ها بر طرح های ایدئالیستی ـ عینی و یا ایدئالیستی ـ ذهنی مبتنی بوده اند.

ب

• برخی دیگر بر نظریات ناتورالیستی مبتنی بوده اند که آنها نیز به ایدئالیسم منتهی می شوند.

3

• یکی از مهمترین نظریات ایدئالیستی عبارت است ازتفسیر خیر و نیکی اخلاقی، بمثابه ماهیتی مستقل، ایده ای و بی وابستگی به انسان.
• بنا بر این نظریه گویا منبع خیر و نیکی اخلاقی در تفکر، عواطف و یا تمایلات انسانی است.
• این تفسیر از خیر و نیکی اخلاقی را می توان در افراد و یا جریانات فکری زیر یافت:

الف

افلاطون (447 ـ 347 ق. م.)
فیلسوف یونان باستان و از شاگردان سقراط

• افلاطون
ب

• نئوافلاطونیسم

• (نئوافلاطونیسم به جریان فلسفی مذهبی ـ عرفانی و شدیدا گمانورز در آنتیک واپسین (قرن 3 تا 6 میلادی) اطلاق می شود که با رجعت به افلاطون تدوین شده است. مترجم)

• مراجعه کنید به نئوافلاطونیسم
ت

• توماس فون اکوین و بطورکلی در ایده قرون وسطائی از خدا، بمثابه خیر متعالی

پ

ماکس شلر (1874 ـ 1928)
فیلسوف آلمانی
مؤلف آثاری در زمینه اتیک، فنومنولوژی و آنتروپولوژی فلسفی
ملقب به «اولین مرد جنت فلسفه»
هایدگر ضمن تأیید لقب او، اعلام کرده که همه فلاسفه قرن بیستم از آبشخور ماکس شلر سیراب گشته اند و او را قوی ترین قدرت فلسفی در آلمان مدرن، اروپای معاصر و فلسفه معاصر نامیده است.
در سال 1954 کارول وژتیلا و بعدها پاپ ژان پل دوم تز دکترای او را توسعه عنوان «ارزیابی امکان تشکیل اتیک مسیحی بر پایه سیستم ماکس شلر» مورد مدافعه قرار دادند.

• درعصر جدید در فلسفه شلر، هارتمن و در اتیک تئولوژیکی

ث

• این نظریه ایدئالیستی در سراسر تاریخ، صرفنظر از اینکه توسط کدامیک از افراد و یا جریانات فکری فوق الذکر مطرح شده باشد، همیشه بمثابه تئوری محافظه کارانه (کنسرواتیو) و ارتجاعی عرضه شده است.


ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر