انقلابی، سیاستمدار، پداگوگ، همسر و همرزم لنین
بانی سیستم آموزشی ـ پرورشی سوسیالیستی در اتحاد شوروی
از سال 1921 تدریس در آکادمی آموزش سیاسی
معاونت کمیساریای آموزشی خلق
عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست
پروفسور راین هولد میلر
برگردان شین میم شین
1
بانی سیستم آموزشی ـ پرورشی سوسیالیستی در اتحاد شوروی
از سال 1921 تدریس در آکادمی آموزش سیاسی
معاونت کمیساریای آموزشی خلق
عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست
پروفسور راین هولد میلر
برگردان شین میم شین
1
• لنین اندیشه های مارکس و انگلس در زمینه مسائل بنیادی اتیک را توسعه می دهد و متناسب با شرایط نوین، در ساختمان سوسیالیسم، در سال های اول تشکیل قدرت شوراها، بلحاظ طرح مسائل و بلحاظ معارف بیشمار نوین غنی تر می سازد.
2
• پس از پیروزی انقلاب سوسیالیستی اکتبر، کلیه مسائل اتیک مارکسیستی بمثابه مسائل بی واسطه عملی در ساختمان سوسیالیسم، یعنی به مثابه مسائل انقلاب سوسیالیستی در عرصه فرهنگ و ایدئولوژی در می آیند، که با تشکیل بنیان های اقتصادی و سیاسی جامعه نوین در پیوند تنگاتنگی قرار دارند.
3
• بنظر لنین، «مبارزه در راه تحکیم و تکمیل کمونیسم» شالوده تعیین کننده اخلاق کمونیستی و مهمترین معیار آن را تشکیل می دهد.
4
• لنین در رابطه بیواسطه با انجام وظایف عملی محتوای نوین اخلاق سوسیالیستی ـ کارگری را در نکات زیر فرمولبندی می کند:
• همبستگی سوسیالیستی و یا
• انترناسیونالیسم سوسیالیستی
5
• آموزه های لنین راجع به فونکسیون منافع مادی اجتماعی و شخصی در جریان توسعه روابط سوسیالیستی میان زحمتکشان و همچنین راجع به رابطه محرکه های مادی و اخلاقی عمل انسانی در زمینه توسعه اتیک مارکسیستی از اهمیت اصولی برخوردارند.
6
• لنین در آثار خود، مسائل تربیت اخلاقی را در پیوند تنگاتنگ با وظایف زیر می داند:
الف
• با تشکیل شخصیت سوسیالیستی از طریق شرکت در مبارزه عملی برای تحکیم جامعه شوروی
ب
• با تربیت جهان بینانهت
• با تربیت سیاسی ـ ایدئولوژیکیپ
• با تربیت استه تیکیث
• با تربیت بدنی7
• «تمامت تربیت، آموزش و پرورش جوانان امروزی باید تربیت اخلاقی «کمونیستی باشد.»
• (کلیات لنین، جلد 31، ص 280)
8
• شخصیت های برجسته از قبیل کالینین، کروپسکایا، ماکارنکو و ماکسیم گورکی در زمینه توسعه تئوری و پراتیک تربیت اخلاقی و در زمینه بررسی همه جانبه اتیک مارکسیستی سهم بسزائی ادا کرده اند.
9
• کالینین می نویسد:• «قواعد و قوانین اساسی کمونیستی، به زبان ساده، عبارتند از:
الف
• قواعد و قوانین مربوط به انسان آموزش عالی یافته، صادق و ترقی خواه
ب
• عشق به میهن سوسیالیستی، دوستی، رفاقت، انسانیت، صداقت
ت
• عشق به کار سوسیالیستی و سلسله ای از خصایص اخلاقی شریف دیگر که معروف خاص و عام اند.
پ
• تشکیل و توسعه این خطوط خصلتی، این خصایص اخلاقی شریف، بخش اصلی تربیت کمونیستی را تشکیل می دهند.»
• (کالینین، «تربیت کمونیستی و تکلیف نظامی»)
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر