۱۳۹۰ اسفند ۳, چهارشنبه

متدئولوژی (3) (بخش آخر)

پروفسور ولفگانگ سگت
برگردان شین میم شین

17

• در عرصه های دیگر مثلا در مورد متد تلخیصی و یا متد تاریخی نمایندگان جهان بینی های ایدئالیستی و یا متافیزیکی علیرغم تلاش وافر و علیرغم اجبار ناشی از حوایج توسعه علوم نتوانستند به معارفی دست یابند که با سطح توسعه متد اصول بدیهی حتی قرابت نا چیزی داشته باشند.

18

• کسی که فرد ایزوله شده را بمثابه سوبژکت شناخت می پندارد، کسی که وجود قانونمندی های عیی ـ واقعی را پیش شرط قرار نمی دهد، کسی که مفهوم مارکسیستی پراتیک را در اختیار ندارد، بدون تردید به نظرات اشتباه آمیز در باره جریان شناخت و لذا در باره متدهای لازم جهت کسب معارف خواهد رسید.

19

• به عبارت دیگر، موفقیت بررسی های متدئولوژیکی تنها زمانی تضمین می شود که فلسفه مارکسیستی مبنای کار قرار داده شود.

20

• برعکس درک ساده لوحانه مبنی بر این که در اختیار داشتن حقیقت در قالب یک تئوری بمعنی داشتن یک متد مناسب و نیل به حل همه مسائل متدئولوژیکی است، باید اذعان کرد که در این مورد نیز ما محتاج کار بنیادی تر و شاید هم طولانی تر خواهیم بود تا به حل مسائل بیشمار مقدماتی متدئولوژی نایل آییم و متدهای مورد نیاز علوم را به سطح توسعه معینی ارتقا دهیم.

21

• متدئولوژی در رابطه تنگاتنگی با تئوری شناخت قرار دارد.

22

• تئوری شناخت بخشی از مقدمات عام فلسفی را در اختیار متدئولوژی قرار می دهد.

23

• اگر متدئولوژی تز تئوری شناخت مارکسیستی موسوم به «قابل شناسائی بودن جهان» را نپذیرد، هر نوع کاری در این زمینه بیهوده خواهد بود.

• مراجعه کنید به اصل قابل شناسائی بودن جهان، تئوری شناخت

24

• انواع دیگر احکام تئوری شناخت مواد و مصالح لازم برای تشکیل مستقیم متدها را در اختیار متدئولوژی قرار می دهند.

25

• متدئولوژی از احکام تئوری شناخت راجع به چند و چون پیشرفت شناخت و راجع به منابع، نیروهای محرکه و معیارهای آن به کسب قواعدی در باره شیوه عمل جهت کسب شناخت و کنترل صحت و سقم آن نایل می آید.

26

• منطق دیالک تیکی و منطق صوری پایه های مهم متدهای فکری و بویژه متدهای زیرین را تشکیل می دهند:

الف
• متد تلخیصی
ب
• متد استقرائی
ت
• متد تعریف
پ
• متد طبقه بندی
ث
• متد مفهوم سازی
ج
• انتزاع
ح
• توضیح
خ
• تا حدود معینی هم متدهای سمیوتیکی
د
• و تحلیل زبان
ذ
• و ترکیب زبان
27

• متدئولوژی در آینده ـ قبل از همه ـ به پشتیبانی منطق دیالک تیکی نیاز خواهد داشت تا بتواند به توسعه متدهای مبتنی بر روابط اینتن سیونال و متدهائی که درراستای روابط اینتن سیونال عمل می کنند، نایل آید.

28

• ریاضیات و سیبرنتیک از علومی اند که در رابطه تنگاتنگی با متدئولوژی قرار دارند.

29

• این پیوند ظاهرا در دوره ای است که در بسیاری ازعلوم روندی قوام می گیرد که (اگر هم بطور نا دقیق) «ریاضی سازی» (مته ماتیزاسیون) نامیده می شود.

30

• منظور از«ریاضی سازی» عبارت است از گذار از متدهای رایج در ریاضیات، سیبرنتیک و منطق به علوم زیرین:

الف
• جامعه شناسی
ب
• اقتصاد
ت
• اخلاق
پ
• روان شناسی
ث
• علم زبان
ج
• علم ادبیات
31

• متدئولوژی عمومی اما برای علوم دیگر نیز بمثابه حامل ساده نسخه های از پیش آماده نیست.

32

• هر علم منفردی مسائل متدئولوژیکی خاص خود را دارد.

33

• هر علم منفردی متدهائی را در مورد موضوع خود، تئوری خود و زبان خود بکار می برد.


34

• هر علم منفردی در عرصه مربوط به خود بلحاظ متدئولوژیکی با ایدئالیسم و متافیزیک برخورد می کند.

35

• به محض این که این بخش متدئولوژیکی هر علم به سطح توسعه معینی ارتقا یافت، می توان در مغایرت با متدئولوژی عمومی از یک متدئولوژی خاص و از یک متدئولوژی عام معین سخن گفت.

36

• متدئولوژی هر علم عبارت است از تئوری متدهای مورد استفاده بوسیله آن علم، با توجه به خودویژگی استعمال آن در این علم و بوسیله این علم.

37
متدیک هر علم

• سیستم متدهای مورد استفاده در هر علم و بوسیله هر علم متدیک این علم را تشکیل می دهد.

38

• متدئولوژی ها و متدیک های علوم منفرد از منابع لازم برای متدئولوژی عام اند:
• متدئولوژی عام می تواند مواد و مصالح مورد نیاز خود را از آنها (متدئولوژی ها و متدیک های علوم منفرد) تأمین کند.

39

• متدئولوژی عام دستاوردهای علوم منفرد را در خود جذب می کند، حتی المقدور مورد حلاجی و تعمیم قرار می دهد، به توضیح مسائل اصلی می پردازد و در ضمن متدیک های علوم منفرد را غنا می بخشد.

40

• وظایف متدئولوژی عام فقط وظایفی نیستند که از سطح توسعه پراتیک اجتماعی و نیازهای پراتیک اجتماعی به علوم مختلف نشأت می گیرند، بلکه علاوه بر آن برنامه ریزی و هدایت توسعه جامعه در راستای سیستم پیشرفته سوسیالیستی به تدوین مستقیم متدهای مستدل علمی جدید از متدئولوژی عام نیاز دارد و حل مسائل متدئولوژیکی بیشماری در عرصه های زیر را از آن انتظار دارد:

الف
• در عرصه های اقتصادی
ب
• در عرصه های حقوقی
ت
• در عرصه های اخلاقی
پ
• در عرصه های ایدئولوژیکی
ث
• در عرصه های فرهنگی

• مراجعه کنید به متد
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر