بزرگش نخوانند اهل خرد
که نام بزرگان به زشتی برد
بهرام خراسانی
سرچشمه:
اخبار روز
www.akhbar-rooz.com
1
S G
Finally someone that makes sense about this topic! Thank you
که نام بزرگان به زشتی برد
بهرام خراسانی
سرچشمه:
اخبار روز
www.akhbar-rooz.com
1
S G
Finally someone that makes sense about this topic! Thank you
2
اندیشنده
اندیشنده
• چه فخرانگیز است برای جماعت ایرانی که حتی خوارج از آثار علمای خراسان شان به وجد می آیند و احسنت و مرحبا سر می دهند، البته به زبان مادری خویش!
• چه رشگ انگیزند، علمای خراسان که هورای بین المللی درو می کنند و کف زدن های لاینقطع!
3
کمالی
• آقای بهرام خراسانی!کمالی
• شما ضمن بر خورد با آقای سرکوهی تا دل تان خواسته پای «شخص سوم» ها را به میان کشیده اید.
• بحث شما از مسیر لازم خارج گردیده است.
• نتوانسته اید در باره ی اشکالات متدیک آقای سرکوهی روشنگری کنید.
• در ضمن ما را چه می شود؟
• بهتر نیست که در باره ی آقای سرکوهی آن طور که بوده و هست، قضاوت شود.
• موضوع امروز آقای سرکوهی و شادروان احسان طبری ربطی به نویسندگان آن "دو جزوه نازک" ـ زنده یادان فدائی خلق پویان و احمد زاده ـ ندارد.
الف
• بنظر من چپ روی های حزب توده قبل از کودتا با انتخاب مواضع راست روانه ی قبل و بعد از انقلاب، نشان از برداشت بغایت کلیشه ای از مارکسیسم دارد که در شرایط مشخص ایران به فاجعه انجامید.
• ( ۲ پاسخ تا به حال از جانب حزب توده به ۱۰ مصاحبه BBC ارائه شده که دگماتیسم در آن موج می زند.)
ب
• هم چنین چپ روی های آقای فرج سرکوهی در زمان شاه با کناره گیری از فعالیت سیاسی بعد از شکست انقلاب بهمن، امنیت شغلی و مدنی ایشان را تامین نمی کند.
• صد ها هزار هوادار سوسیالیسم در بعداز انقلاب منفعل شدند و هزاران نفر زندانی ، شکنجه و شهید گردیدند ( قابل توجه آقای بهرام خراسانی)
• برای سرکوهی باور نکردنی نبود که حکومت کار فرهنگی و روزنامه نگاری و هیچ فعالیت مدنی را بر نمی تاید.
• ایشان می دانند که قبلا صدها فرهنگ ورز ایرانی، خانه نشین و از خلاقیت فرهنگی و هنری محروم شده اند.
• کاش می شد با این آقایان نشست و صحبت کرد.
پ
• در باره ی نویسندگان "دو جزوه نازک" و تمام راهیان سوسیالیسم غیر وابسته به حرب توده می توان جداگانه صحبت کرد.
• موضوع به این سادگی که شما انگاشته اید، نیست.
• نمونه :
• شادروان بیژن جزنی در چشم انداز سیاسی ایران از قدرت گرفتن نیروهای سنتی و مذهبی برهبری آیت الله خمینی شدید نگران بود و معتقد بود که فعالیت در چنین حکومتی بمراتب از زمان شاه دشوار تر خواهد شد که شد.
• ولی رهبران حزب توده برعکس ، با خوش بینی بغایت آزار دهنده به استقبال فاجعه «مشروعه» رفتند.
• چه ربطی به قطوری و نازکی کتاب دارد؟
4
اندیشنده
اندیشنده
• رهنمودها و نقطه نظرهای کمالی گرامی را بهتر است، مورد تأمل قرار دهیم:
1
آقای خراسانی، شما نتوانسته اید در باره ی اشکالات متدیک آقای سرکوهی روشنگری کنید.
آقای خراسانی، شما نتوانسته اید در باره ی اشکالات متدیک آقای سرکوهی روشنگری کنید.
• علمای خراسان دیری است که با دیالک تیک تئوری و متد وداع گفته اند.
• آنها اصلا نمی دانند که متد به چه معنی است تا به کشف «اشکالات متدیک» سرکوهی نایل آیند.
• اما خود شما چی؟
• بنظر شما «اشکالات متدیک» سرکوهی چی بوده اند؟
• باید ببینیم.
2
در ضمن ما را چه می شود؟
بهتر نیست که در باره ی آقای سرکوهی آن طور که بوده و هست، قضاوت شود.
در ضمن ما را چه می شود؟
بهتر نیست که در باره ی آقای سرکوهی آن طور که بوده و هست، قضاوت شود.
• مگر قرار نبود که «اشکالات متدیک» سرکوهی بررسی شوند؟
• چه شد که اکنون می خواهید نه در باره «متد» ایشان، بلکه در باره شخص ایشان داد سخن سر دهید، البته آن طور که بوده و است؟
• منظور از «قضاوت در باره کسی» چیست؟
• بررسی پرونده شخصی او؟
• حلاجی زندگی شخصی او؟
• این که بوی تفتیش قرون وسطائی زندگی و عقاید این و آن می دهد.
3
موضوع امروز آقای سرکوهی و شادروان احسان طبری ربطی به نویسندگان آن "دو جزوه نازک" ـ زنده یادان فدائی خلق پویان و احمد زاده ـ ندارد.
• اگر هدف بررسی مسائل خصوصی و زیستی سرکوهی و طبری نباشد، اگر هدف بررسی جهان بینی ها باشد، اگر هدف حلاجی تئوری ها و متدها باشد، چرا باید به اندیشه ها و گرایشات پویان و احمد زاده و غیره بی ربط باشد؟موضوع امروز آقای سرکوهی و شادروان احسان طبری ربطی به نویسندگان آن "دو جزوه نازک" ـ زنده یادان فدائی خلق پویان و احمد زاده ـ ندارد.
4
بنظر من چپ روی های حزب توده قبل از کودتا با انتخاب مواضع راست روانه ی قبل و بعد از انقلاب، نشان از برداشت بغایت کلیشه ای از مارکسیسم دارد که در شرایط مشخص ایران به فاجعه انجامید.
( ۲ پاسخ تا به حال از جانب حزب توده به ۱۰ مصاحبه BBC ارائه شده که دگماتیسم در آن موج می زند.)
بنظر من چپ روی های حزب توده قبل از کودتا با انتخاب مواضع راست روانه ی قبل و بعد از انقلاب، نشان از برداشت بغایت کلیشه ای از مارکسیسم دارد که در شرایط مشخص ایران به فاجعه انجامید.
( ۲ پاسخ تا به حال از جانب حزب توده به ۱۰ مصاحبه BBC ارائه شده که دگماتیسم در آن موج می زند.)
الف
برداشت بغایت کلیشه ای از مارکسیسم
برداشت بغایت کلیشه ای از مارکسیسم
• در زمینه «برداشت کلیشه ای از مارکسیسم» حق با شما ست، ولی ظاهرا خود شما از داشتن حتی همین برداشت کلیشه ای بی بهره اید!
• ولی کشف این حقیقت امر از سوی شما قابل قدردانی است!
ب
برداشت بغایت کلیشه ای از مارکسیسم
برداشت بغایت کلیشه ای از مارکسیسم
• اما دلیل شما بر این ادعا کدام است؟
• چرا و به چه دلیل مشخص و فاکتمند، حزب توده «برداشت کلیشه ای از مارکسیسم» داشته است؟
ت
نشان از برداشت بغایت کلیشه ای از مارکسیسم دارد که در شرایط مشخص ایران به فاجعه انجامید.
نشان از برداشت بغایت کلیشه ای از مارکسیسم دارد که در شرایط مشخص ایران به فاجعه انجامید.
• یک پرسش ناقابل:
• آیا بنظر شما، «برداشت کلیشه ای از مارکسیسم» فقط «در شرایط مشخص ایران به فاجعه می انجامد» و یا در هر شرایطی و در همه جای جهان؟
پ
( ۲ پاسخ تا به حال از جانب حزب توده به ۱۰ مصاحبه BBC ارائه شده که دگماتیسم در آن موج می زند.)
( ۲ پاسخ تا به حال از جانب حزب توده به ۱۰ مصاحبه BBC ارائه شده که دگماتیسم در آن موج می زند.)
• این دیگر چه دلیلی است و برای اثبات کدام ادعا ست؟
• چون حزب توده به ده مصاحبه بی بی سی، دو پاسخ داده، پس «برداشت بغایت کلیشه ای از مارکسیسم» داشته است؟
• اگر حزب توده به جای دو «پاسخ»، ده پاسخ می داد، برداشت خلاق و زنده و شاداب از مارکسیسم می داشت؟
• آیا با کمیت پاسخ های حزبی می توان کیفیت جهان بینی آن را تعیین کرد؟
• خود این دو پاسخ اصلا قابل بحث نبودند؟
5
هم چنین چپ روی های آقای فرج سرکوهی در زمان شاه با کناره گیری از فعالیت سیاسی بعد از شکست انقلاب بهمن، امنیت شغلی و مدنی ایشان را تامین نمی کند.
هم چنین چپ روی های آقای فرج سرکوهی در زمان شاه با کناره گیری از فعالیت سیاسی بعد از شکست انقلاب بهمن، امنیت شغلی و مدنی ایشان را تامین نمی کند.
• منظورتان از تحلیل «اشکالات متدیک» سرکوهی همین بود؟
• چپ روان حق ندارند، از فعالیت سیاسی کناره گیرند و به امنیت شغلی و مدنی باندیشند؟
• مبارزان از هر دسته و گروه، آیا حق ندارند، خود در باره شیوه زیست خود تصمیم بگیرند؟
• بنظر شما، آیا مبارزه سیاسی باید از گهواره تا گور باشد؟
• این دیگر چه برداشت خلاقی از «مارکسیسم» کذائی است؟
• این دیگر بلحاظ تئوری به کدام گرایش فلسفی تعلق دارد؟
6
صد ها هزار هوادار سوسیالیسم در بعداز انقلاب منفعل شدند و هزاران نفر زندانی ، شکنجه و شهید گردیدند ( قابل توجه آقای بهرام خراسانی)
صد ها هزار هوادار سوسیالیسم در بعداز انقلاب منفعل شدند و هزاران نفر زندانی ، شکنجه و شهید گردیدند ( قابل توجه آقای بهرام خراسانی)
• این را می گویند، برداشت خلاق از مارکسیسم!
• با چشم بسته داد زدن!
• منظورتان از «قضاوت در باره چیزها همان طور که بوده و هست» همین بود؟
• در کشور گل و بلبل، «صد ها هزار هوادار سوسیالیسم در بعد از انقلاب منفعل شده اند و هزاران نفر زندانی ، شکنجه و شهید گردیده اند؟»
• براساس کدام اسناد و مدارک به چنین نتیجه ای رسیده اید؟
• یکی از رهبران فدائی از ده هزار هوادار دم می زد.
• تازه اگر بتوان به زور سرنیزه، فدائیان خلق کذائی را جزو هواداران سوسیالیسم کذائی محسوب داشت.
• آیا شما شخصا جزوات پویان و احمدزاده را بلحاظ محتوای تئوریکی و متدیکی بررسی کرده اید؟
• شما که حزب توده را به برداشت شماتیک از مارکسیسم متهم می کنید، می توانید لطف کنید و بفرمایید که رهبران فدائی چه برداشتی از مارکسیسم داشته اند؟
• شما که بیشک قصد دروغگوئی و عوامفریبی ندارید.
7
برای سرکوهی باور نکردنی نبود که حکومت کار فرهنگی و روزنامه نگاری و هیچ فعالیت مدنی را بر نمی تاید.
ایشان می دانند که قبلا صدها فرهنگ ورز ایرانی، خانه نشین و از خلاقیت فرهنگی و هنری محروم شده اند.
کاش می شد با این آقایان نشست و صحبت کرد
برای سرکوهی باور نکردنی نبود که حکومت کار فرهنگی و روزنامه نگاری و هیچ فعالیت مدنی را بر نمی تاید.
ایشان می دانند که قبلا صدها فرهنگ ورز ایرانی، خانه نشین و از خلاقیت فرهنگی و هنری محروم شده اند.
کاش می شد با این آقایان نشست و صحبت کرد
• مطمئنید که فرج سرکوهی از فرهنگ سر در می آورد و انسانی فرهنگمند و فرهنگ ورز است؟
• فقط لطف کنید و از ایشان معنی مفهوم «فرهنگ» را بپرسید تا بسان خلیل الله، «لیطمئنی قلبی» بدست آورید.
8
در باره ی نویسندگان "دو جزوه نازک" و تمام راهیان سوسیالیسم غیر وابسته به حرب توده می توان جداگانه صحبت کرد.
در باره ی نویسندگان "دو جزوه نازک" و تمام راهیان سوسیالیسم غیر وابسته به حرب توده می توان جداگانه صحبت کرد.
• می توان صحبت کرد و یا باید صحبت کرد؟
• چون همچنان و هنوز خیلی ها در محسنات سیاهکل داد سخن سر می دهند و چه بسا شعر و غزل می سرایند!
9
شادروان بیژن جزنی در چشم انداز سیاسی ایران از قدرت گرفتن نیروهای سنتی و مذهبی برهبری آیت الله خمینی شدید نگران بود و معتقد بود که فعالیت در چنین حکومتی بمراتب از زمان شاه دشوار تر خواهد شد که شد.
شادروان بیژن جزنی در چشم انداز سیاسی ایران از قدرت گرفتن نیروهای سنتی و مذهبی برهبری آیت الله خمینی شدید نگران بود و معتقد بود که فعالیت در چنین حکومتی بمراتب از زمان شاه دشوار تر خواهد شد که شد.
• به این حکم خود اندکی اندیشیده اید و یا بی اختیار بر زبان رانده اید؟
• جزنی به آسانی و دشواری «فعالیت؟» تره خرد می کرد؟
• درک خلاق تان از مشی به اصطلاح چریکی همین قدر است؟
• گاهی آدمی را شک بر می دارد که آیا شما جزوات پویان و احمد زاده را خوانده اید و یا نه؟
• هم استراتژی و هم تاکتیک کذائی چریکی نه برای دموکراتیزه کردن شرایط فعالیت سیاسی، بلکه برای وخیم تر و فاشیستی تر کردن اوضاع بوده است.
• تئوری متافیزیکی ـ عرفانی (ضد دیالک تیکی) «هم استراتژی، هم تاکتیک» و «مبارزه مسلحانه، رد تئوری بقا» معنائی جز این ندارد.
• فدائیان خلق و مجاهدان خلق و غیره در پی فعالیت سیاسی نبوده اند.
آوانتوریسم چپ و راست که برای فعالیت سیاسی تره خرد نمی کند، فعالیت صنفی ـ سندیکائی ـ مدنی ـ اجتماعی و غیره پیشکش!
ادامه دارد
ویرایش از دایرة المعارف روشنگری است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر