۱۳۹۰ بهمن ۱۵, شنبه

چاله ها و چالش ها (126)

بزرگش نخوانند اهل خرد
که نام بزرگان به زشتی برد
بهرام خراسانی
سرچشمه:
اخبار روز
www.akhbar-rooz.com


1
S G
Finally someone that makes sense about this topic! Thank you

2
اندیشنده

• چه فخرانگیز است برای جماعت ایرانی که حتی خوارج از آثار علمای خراسان شان به وجد می آیند و احسنت و مرحبا سر می دهند، البته به زبان مادری خویش!
• چه رشگ انگیزند، علمای خراسان که هورای بین المللی درو می کنند و کف زدن های لاینقطع!

3
کمالی
• آقای بهرام خراسانی!
• شما ضمن بر خورد با آقای سرکوهی تا دل تان خواسته پای «شخص سوم» ها را به میان کشیده اید.
• بحث شما از مسیر لازم خارج گردیده است.
• نتوانسته اید در باره ی اشکالات متدیک آقای سرکوهی روشنگری کنید.
• در ضمن ما را چه می شود؟
• بهتر نیست که در باره ی آقای سرکوهی آن طور که بوده و هست، قضاوت شود.
• موضوع امروز آقای سرکوهی و شادروان احسان طبری ربطی به نویسندگان آن "دو جزوه نازک" ـ زنده یادان فدائی خلق پویان و احمد زاده ـ ندارد.

الف

• بنظر من چپ روی های حزب توده قبل از کودتا با انتخاب مواضع راست روانه ی قبل و بعد از انقلاب، نشان از برداشت بغایت کلیشه ای از مارکسیسم دارد که در شرایط مشخص ایران به فاجعه انجامید.
• ( ۲ پاسخ تا به حال از جانب حزب توده به ۱۰ مصاحبه BBC ارائه شده که دگماتیسم در آن موج می زند.)

ب

• هم چنین چپ روی های آقای فرج سرکوهی در زمان شاه با کناره گیری از فعالیت سیاسی بعد از شکست انقلاب بهمن، امنیت شغلی و مدنی ایشان را تامین نمی کند.
• صد ها هزار هوادار سوسیالیسم در بعداز انقلاب منفعل شدند و هزاران نفر زندانی ، شکنجه و شهید گردیدند ( قابل توجه آقای بهرام خراسانی)
• برای سرکوهی باور نکردنی نبود که حکومت کار فرهنگی و روزنامه نگاری و هیچ فعالیت مدنی را بر نمی تاید.
• ایشان می دانند که قبلا صدها فرهنگ ورز ایرانی، خانه نشین و از خلاقیت فرهنگی و هنری محروم شده اند.
• کاش می شد با این آقایان نشست و صحبت کرد.
پ

• در باره ی نویسندگان "دو جزوه نازک" و تمام راهیان سوسیالیسم غیر وابسته به حرب توده می توان جداگانه صحبت کرد.
• موضوع به این سادگی که شما انگاشته اید، نیست.

• نمونه :

• شادروان بیژن جزنی در چشم انداز سیاسی ایران از قدرت گرفتن نیروهای سنتی و مذهبی برهبری آیت الله خمینی شدید نگران بود و معتقد بود که فعالیت در چنین حکومتی بمراتب از زمان شاه دشوار تر خواهد شد که شد.
• ولی رهبران حزب توده برعکس ، با خوش بینی بغایت آزار دهنده به استقبال فاجعه «مشروعه» رفتند.
• چه ربطی به قطوری و نازکی کتاب دارد؟
4
اندیشنده

• رهنمودها و نقطه نظرهای کمالی گرامی را بهتر است، مورد تأمل قرار دهیم:

1
آقای خراسانی، شما نتوانسته اید در باره ی اشکالات متدیک آقای سرکوهی روشنگری کنید.

• علمای خراسان دیری است که با دیالک تیک تئوری و متد وداع گفته اند.
• آنها اصلا نمی دانند که متد به چه معنی است تا به کشف «اشکالات متدیک» سرکوهی نایل آیند.
• اما خود شما چی؟
• بنظر شما «اشکالات متدیک» سرکوهی چی بوده اند؟
• باید ببینیم.
2
در ضمن ما را چه می شود؟
بهتر نیست که در باره ی آقای سرکوهی آن طور که بوده و هست، قضاوت شود.

• مگر قرار نبود که «اشکالات متدیک» سرکوهی بررسی شوند؟
• چه شد که اکنون می خواهید نه در باره «متد» ایشان، بلکه در باره شخص ایشان داد سخن سر دهید، البته آن طور که بوده و است؟
• منظور از «قضاوت در باره کسی» چیست؟
• بررسی پرونده شخصی او؟
• حلاجی زندگی شخصی او؟
• این که بوی تفتیش قرون وسطائی زندگی و عقاید این و آن می دهد.

3
موضوع امروز آقای سرکوهی و شادروان احسان طبری ربطی به نویسندگان آن "دو جزوه نازک" ـ زنده یادان فدائی خلق پویان و احمد زاده ـ ندارد.


• اگر هدف بررسی مسائل خصوصی و زیستی سرکوهی و طبری نباشد، اگر هدف بررسی جهان بینی ها باشد، اگر هدف حلاجی تئوری ها و متدها باشد، چرا باید به اندیشه ها و گرایشات پویان و احمد زاده و غیره بی ربط باشد؟

4
بنظر من چپ روی های حزب توده قبل از کودتا با انتخاب مواضع راست روانه ی قبل و بعد از انقلاب، نشان از برداشت بغایت کلیشه ای از مارکسیسم دارد که در شرایط مشخص ایران به فاجعه انجامید.
( ۲ پاسخ تا به حال از جانب حزب توده به ۱۰ مصاحبه BBC ارائه شده که دگماتیسم در آن موج می زند.)

الف
برداشت بغایت کلیشه ای از مارکسیسم

• در زمینه «برداشت کلیشه ای از مارکسیسم» حق با شما ست، ولی ظاهرا خود شما از داشتن حتی همین برداشت کلیشه ای بی بهره اید!
• ولی کشف این حقیقت امر از سوی شما قابل قدردانی است!

ب
برداشت بغایت کلیشه ای از مارکسیسم

• اما دلیل شما بر این ادعا کدام است؟
• چرا و به چه دلیل مشخص و فاکتمند، حزب توده «برداشت کلیشه ای از مارکسیسم» داشته است؟

ت
نشان از برداشت بغایت کلیشه ای از مارکسیسم دارد که در شرایط مشخص ایران به فاجعه انجامید.

• یک پرسش ناقابل:
• آیا بنظر شما، «برداشت کلیشه ای از مارکسیسم» فقط «در شرایط مشخص ایران به فاجعه می انجامد» و یا در هر شرایطی و در همه جای جهان؟

پ
( ۲ پاسخ تا به حال از جانب حزب توده به ۱۰ مصاحبه BBC ارائه شده که دگماتیسم در آن موج می زند.)

• این دیگر چه دلیلی است و برای اثبات کدام ادعا ست؟
• چون حزب توده به ده مصاحبه بی بی سی، دو پاسخ داده، پس «برداشت بغایت کلیشه ای از مارکسیسم» داشته است؟
• اگر حزب توده به جای دو «پاسخ»، ده پاسخ می داد، برداشت خلاق و زنده و شاداب از مارکسیسم می داشت؟
• آیا با کمیت پاسخ های حزبی می توان کیفیت جهان بینی آن را تعیین کرد؟
• خود این دو پاسخ اصلا قابل بحث نبودند؟
5
هم چنین چپ روی های آقای فرج سرکوهی در زمان شاه با کناره گیری از فعالیت سیاسی بعد از شکست انقلاب بهمن، امنیت شغلی و مدنی ایشان را تامین نمی کند.

• منظورتان از تحلیل «اشکالات متدیک» سرکوهی همین بود؟

• چپ روان حق ندارند، از فعالیت سیاسی کناره گیرند و به امنیت شغلی و مدنی باندیشند؟


• مبارزان از هر دسته و گروه، آیا حق ندارند، خود در باره شیوه زیست خود تصمیم بگیرند؟


• بنظر شما، آیا مبارزه سیاسی باید از گهواره تا گور باشد؟


• این دیگر چه برداشت خلاقی از «مارکسیسم» کذائی است؟

• این دیگر بلحاظ تئوری به کدام گرایش فلسفی تعلق دارد؟

6
صد ها هزار هوادار سوسیالیسم در بعداز انقلاب منفعل شدند و هزاران نفر زندانی ، شکنجه و شهید گردیدند ( قابل توجه آقای بهرام خراسانی)

• این را می گویند، برداشت خلاق از مارکسیسم!
• با چشم بسته داد زدن!

• منظورتان از «قضاوت در باره چیزها همان طور که بوده و هست» همین بود؟


• در کشور گل و بلبل، «صد ها هزار هوادار سوسیالیسم در بعد از انقلاب منفعل شده اند و هزاران نفر زندانی ، شکنجه و شهید گردیده اند؟»


• براساس کدام اسناد و مدارک به چنین نتیجه ای رسیده اید؟


• یکی از رهبران فدائی از ده هزار هوادار دم می زد.

• تازه اگر بتوان به زور سرنیزه، فدائیان خلق کذائی را جزو هواداران سوسیالیسم کذائی محسوب داشت.

• آیا شما شخصا جزوات پویان و احمدزاده را بلحاظ محتوای تئوریکی و متدیکی بررسی کرده اید؟


• شما که حزب توده را به برداشت شماتیک از مارکسیسم متهم می کنید، می توانید لطف کنید و بفرمایید که رهبران فدائی چه برداشتی از مارکسیسم داشته اند؟

• شما که بیشک قصد دروغگوئی و عوامفریبی ندارید.

7
برای سرکوهی باور نکردنی نبود که حکومت کار فرهنگی و روزنامه نگاری و هیچ فعالیت مدنی را بر نمی تاید.
ایشان می دانند که قبلا صدها فرهنگ ورز ایرانی، خانه نشین و از خلاقیت فرهنگی و هنری محروم شده اند.
کاش می شد با این آقایان نشست و صحبت کرد

• مطمئنید که فرج سرکوهی از فرهنگ سر در می آورد و انسانی فرهنگمند و فرهنگ ورز است؟
• فقط لطف کنید و از ایشان معنی مفهوم «فرهنگ» را بپرسید تا بسان خلیل الله، «لیطمئنی قلبی» بدست آورید.

8
در باره ی نویسندگان "دو جزوه نازک" و تمام راهیان سوسیالیسم غیر وابسته به حرب توده می توان جداگانه صحبت کرد.

• می توان صحبت کرد و یا باید صحبت کرد؟
• چون همچنان و هنوز خیلی ها در محسنات سیاهکل داد سخن سر می دهند و چه بسا شعر و غزل می سرایند!

9
شادروان بیژن جزنی در چشم انداز سیاسی ایران از قدرت گرفتن نیروهای سنتی و مذهبی برهبری آیت الله خمینی شدید نگران بود و معتقد بود که فعالیت در چنین حکومتی بمراتب از زمان شاه دشوار تر خواهد شد که شد.

• به این حکم خود اندکی اندیشیده اید و یا بی اختیار بر زبان رانده اید؟

• جزنی به آسانی و دشواری «فعالیت؟» تره خرد می کرد؟


• درک خلاق تان از مشی به اصطلاح چریکی همین قدر است؟


• گاهی آدمی را شک بر می دارد که آیا شما جزوات پویان و احمد زاده را خوانده اید و یا نه؟


• هم استراتژی و هم تاکتیک
کذائی چریکی نه برای دموکراتیزه کردن شرایط فعالیت سیاسی، بلکه برای وخیم تر و فاشیستی تر کردن اوضاع بوده است.


• تئوری متافیزیکی ـ عرفانی (ضد دیالک تیکی) «هم استراتژی، هم تاکتیک» و «مبارزه مسلحانه، رد تئوری بقا» معنائی جز این ندارد.

• فدائیان خلق و مجاهدان خلق و غیره در پی فعالیت سیاسی نبوده اند.

آوانتوریسم چپ و راست که برای فعالیت سیاسی تره خرد نمی کند، فعالیت صنفی ـ سندیکائی ـ مدنی ـ اجتماعی و غیره پیشکش!

ادامه دارد
ویرایش از دایرة المعارف روشنگری است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر