۱۳۹۰ آذر ۱۸, جمعه

ایندیویدوئالیسم (فردگرائی، اصالت فرد)

فرد و جامعه وحدت دیالک تیکی با هم دارند!

پروفسور یورگن اشمولاک
برگردان شین میم شین

شعار مضحک بورژوائی معاصر:
ایندیویدوئالیسم تنها چیزی است که ما را به هم پیوند می دهد!

• ایندیویدوئالیسم (فردگرائی، اصالت فرد) به طرز تفکر، طرز رفتار و یا درک تئوریکی وی اطلاق می شود که فرد انسانی را بلحاظ حقوق، منافع و حوایجش، مقدم تر از جامعه محسوب می دارد.
• ایندیویدوئالیسم در مراحل آغازین توسعه جامعه بورژوائی، به معنی عمده کردن ارزش و اعتبار و عزت فرد انسانی، به عنوان شعاری هومانیستی در راستای رهائی انسان از قید و بند فئودالیسم و در جهت شکوفائی روحی و شخصیتی او تلقی می شد و در مبارزه ایدئولوژیکی بورژوازی آغازین، در ادبیات کلاسیک بورژوائی، اقتصاد سیاسی، تئوری اجتماعی و فلسفه جای خاص خود را داشت.

• با رشد سریع سرمایه داری، با گسترش مالکیت خصوصی بر وسایل تولید، استثمار سرمایه داری و ستم و با اضمحلال «عزت شخصی در ارزش مبادله» (مارکس)، این آرمان رفته رفته در تضاد با واقعیت ملموس قرار گرفت و از ایندیویدوئالیسم تنها دستاویزی باقی ماند برای توجیه مسائل زیر:


1
• ستم و استثمار کاپیتالیستی

2
• سودجوئی و رقابت

3
• تضاد آشتی ناپذیر فرد با جامعه بورژوائی

4
• جنگ همه بر ضد همه.

• فرم های نمودین مدرن ایندیویدوئالیسم بورژوائی به شرح زیرند:

1

• اگوئیسم (خودپرستی) لگام گسیخته و بیرحمانه

• مراجعه کنید به اگوئیسم


2

• حرص بی حد و مرز ثروت اندوزی بویژه از سوی وابستگان به طبقه حاکمه

3

• استفاده از هر آنچه که سودآور باشد، بمثابه بیانگر گردش حداکثر سرمایه.

4

• حراج تمام و کمال روابط انسانی

5

• ارزیابی انسان های دیگر بمثابه چیزهای مصرفی

6

• بیگانگی و بی تفاوتی متقابل انسان ها

7

• فساد اخلاقی،

8

• افزایش جرایم و جنایات و امثالهم

• ایندیویدوئالیسم همزمان در کلیه فرم های ایدئولوژی و جهان بینی امپریالیستی نفوذ می کند که در لفافه دفاع از «آزادی» و «حقوق» فردی برای مقاصد زیر مورد سوء استفاده قرار می گیرد:


1

• برای مبارزه بر ضد «کلکتیویسم کمونیستی»

2

• برای توجیه طرز تفکر و طرز رفتار ایندیویدوئالیستی (فردگرایانه)

3

• برای توجیه ریشه های اجتماعی ایندیویدوئالیسم و سرپوش نهادن بر آنها

4

• بویژه برای توجیه مالکیت خصوصی کاپیتالیستی بر وسایل تولید

5

• برای مبارزه بر ضد اتحاد ارگانیک زحمتکشان

• این امر خود را در موارد زیرین نمایان می سازد:

1

• در تئوری های مربوط به مسئولیت خاص

2

• در تئوری های مربوط به نقش تعیین کننده مؤسسات اقتصادی

3

• در روانشناسی توده ای که «نخبگان» و «توده های» به اصطلاح بی ارزش را در مقابل هم قرار می دهد.

• مراجعه کنید به تئوری نخبگان در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

4

• در جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی بورژوائی که حاوی طرح های نظری و فونکسیون های اجتماعی اند.

• اگر امروزه بسیاری از جامعه شناسان بورژوائی «طبیعت اجتماعی» فرد را مورد تأکید قرار می دهند و چه بسا ظاهرا برنامه ضد ایندیویدوئالیسم مبتنی بر «وحدت فرد و جامعه» طرح می کنند، این امر نباید مانع دیدن این حقیقت امر گردد که هدف واقعی آنان تنظیم سیستم حتی الامکان بی خدشه ای از متدهای مناسب برای نیل به آماج های زیر است:

1

• برای «انتگراسیون» انسان های زحمتکش در جامعه سرمایه داری

• مراجعه کنید به انتگراسیون در تارنمای دایرة المعارف روشنگری


2

• برای تابع و سرسپرده سازی توده های مولد و زحمتکش

3

• برای سودجوئی کاپیتالیستی

4

• برای تحکیم و توسعه سلطه انحصارات.

• فرد (ایندیویدوئوم) مجرد و ایزوله خادم تئوری وسیعا رایجی است که مبلغ پذیرش وضع موجود است، یعنی مبلغ پذیرش هنجارها و قواعد وضع شده از سوی طبقه حاکمه و نهادهای وابسته بدان است.

• مراجعه کنید به طبقه حاکمه به چه معنی است؟ در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

• پرده پوشی و توجیه ایندیویدوئالیسم و استتار بنیان های اقتصادی و سیاسی آن را می توان در موارد زیر بروشنی دید:

1

تالکوت پارسونس (1902 ـ 1979)
جامعه شناس امریکائی
تئویسین سرشناس (1945 ـ 1960)
تئوری های او:
تئوری عمل وولونتالریستی (اراده گرااینه)
فونکسیونالیسم ساختاری
سیستم، اوولوسیون، طبیعت انسانی

• در انکار رابطه سودجوئی کاپیتالیستی با مناسبات مالکیت کاپیتالیستی (مثلا توسط پارسونس)

2

• در مربوط دانستن سودجوئی کاپیتالیستی به «ساختارمؤسسه ای جهان غرب»

3

• در جا زدن سودجوئی کاپیتالیستی بمثابه یک «پدیده کاملا طبیعی» و بی ربط به شرایط اجتماعی ـ اقتصادی سرمایه داری


ایندیویدوئالیسم بورژوائی و جامعه سوسیالیستی

• ایندیویدوئالیسم بورژوائی در جامعه سوسیالیستی به دلایل زیر شالوده اجتماعی رشد و تأثیرگذاری خود را از دست می دهد:

1

• به دلیل برقراری مالکیت اجتماعی بر وسایل تولید

2

• به دلیل تشکیل وحدت اخلاقی ـ سیاسی تمامت خلق

3

• به دلیل انطباق بنیادی منافع اجتماعی و منافع کلکتیف (دسته جمعی) با منافع فردی

4

• تشکیل مقام اجتماعی نوین فرد بمثابه عنصری برابر حقوق و مسئول

5

• تبدیل گشتن تدریجی کلکتیویسم» سوسیالیستی به عامل تعیین کننده در طرز تفکر و شیوه رفتار افراد انسانی

• ماتریالیسم تاریخی غلبه تئوریکی بر ایندیویدوئالیسم بورژوائی را به انجام رسانده است.

• مراجعه کنید به فرد


پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر