وحدت طبقه کارگر با روشنفکریت در سوسیالیسم
پروفسور دکتر پطر ایش هورن
پروفسور هاینتس کوزین
برگردان شین میم شین
پروفسور دکتر پطر ایش هورن
پروفسور هاینتس کوزین
برگردان شین میم شین
• با تک بعدی شدن انسان ها، کار در جامعه سرمایه داری ـ هر چه بیشتر ـ به اجبار محض از خارج بدل می شود و حوایج گروه های بزرگ انسانی به سطح نازل و ابتدائی و مبتذل و تنگ نظرانه تنزل می یابد.
II
تقسیم کار در سوسیالیسم
تقسیم کار در سوسیالیسم
• در سوسیالیسم ـ تحت شرایط انقلاب علمی و فنی ـ گرایشات کیفیتا نوینی در توسعه بعدی تقسیم اجتماعی کار پدید می آیند، که به شرح زیر خلاصه می شوند :
1
گرایش اول
گرایش اول
• سوسیالیسم با پایان بخشیدن به استثمار انسان بوسیله انسان، از تبدیل روابط تقسیم کاری به روابط آنتاگونیستی، به تضادهای طبقاتی و یا به مناسبات مبتنی بر تضادهای طبقاتی ممانعت به عمل می آورد.
• سوسیالیسم ـ بدین طریق ـ تضاد کار جسمی با کار فکری را از بین می برد:
• یعنی تضاد میان گروه های انسانی را که عمدتا به کار فکری مشغولند با گروه های انسانی دیگر که عمدتا به انجام کار جسمی اشتغال دارند و همچنین، تضاد میان شهر و ده را از بین می برد.
• بدین طریق، بر این خصلت آنتاگونیستی تقسیم کار غلبه می شود.
2
گرایش دوم
گرایش دوم
• بر مبنای مناسبات تولیدی سوسیالیستی، بر مبنای وحدت طبقه کارگر با روشنفکریت و ببرکت توسعه نیروهای مولده مدرن، کار جسمی و کار فکری به یکدیگر نزدیکتر می شوند.
• در حالیکه اوتوماتیزاسیون تولید سبب رهائی مولدین از روند تولید مستقیم می شود و رشد دم افزون عناصر معنوی در روند تولید، رشد همگام کردوکارهای جسمی و فکری را در نقاط تولیدی معین مشروط می سازد، توسعه دموکراسی سوسیالیستی با جلب هر چه فزونتر توده های مولد و زحمتکش و روشنفکریت به شرکت در برنامه ریزی و اداره روندهای اجتماعی به نزدیکی و پیوند مستقیم کار جسمی با کار فکری کمک می کند.
III
خطوط اصلی نزدیکتر شدن کار جسمی به کار فکری در سوسیالیسم
خطوط اصلی نزدیکتر شدن کار جسمی به کار فکری در سوسیالیسم
1
• همکاری دسته جمعی زحمتکشان با درجات مختلف آموزشی در سایه ی توسعه کار همبودین سوسیالیستی.
2
• رواج سیستم آموزشی ـ پرورشی سوسیالیستی منطبق با سطح توسعه مدرن.
3
گرایش سوم
گرایش سوم
• در سوسیالیسم، تفاوت های عمده و چشمگیر میان شهر و ده ـ به تدریج ـ از بین می روند.
• این امر ـ عمدتا ـ از طریق توسعه متدهای تولیدی و روش های سازماندهی منطبق با صنعت در کشاورزی همراه با سطح علمی ـ فنی رشد یابنده تولید تعاونی و از طریق رشد هماهنگ تدریجی تولید صنعتی سوسیالیستی و تولید کشاورزی و تبدیل آن به یک سیستم اقتصادی تغذیه و مصرف جامه عمل می پوشد.
• توسعه سطح فنی ـ فرهنگی با گسترش فراگیر آموزش و پرورش و فرهنگ در روستاها با این امر در رابطه است.
4
گرایش چهارم
گرایش چهارم
• غلبه گام به گام بر «قرار گرفتن نوکرواره افراد، تحت فرمان تقسیم کار» (مارکس) و باز کردن راه توسعه چند بعدی افراد.
• روندهای تعیین کننده که در پیوند با گرایش چهارم انجام می گیرند، به شرح زیرند:
1
روند اول
روند اول
• توسعه کار، بمثابه بکار انداختن چند بعدی استعدادهای جسمی و روحی انسان ها و ضمنا ـ قبل از همه ـ پیوند کار با شرکت افراد در برنامه ریزی و اداره تولید و جامعه.
2
روند دوم
روند دوم
• توسعه یک سیستم آموزشی ـ پرورشی سوسیالیستی که چند بعدیت را امکان پذیر می سازد و شکوفائی استعدادهای فردی را هدف و آماج خود قرار می دهد و استفاده از کادرها، متناسب با استعدادها و کارآئی های شان را توسعه می دهد.
3
روند سوم
روند سوم
• تحول آگاهانه و برنامه ریزی شده آموزش عالی و بکار انداختن نیروها بنا بر مطالبات تماماجتماعی.
5
گرایش پنجم
گرایش پنجم
• تقسیم کار در سوسیالیسم ـ هر چه بیشتر ـ خصلت علمی به خود می گیرد.
• این امر خود را در موارد زیر نمایان می سازد:
1
مورد اول
مورد اول
• در تسلط بر تقسیم تکنولوژیکی کار متناسب با فازهای روند بازتولید.
2
مورد دوم
مورد دوم
• در تسلط بر تقسیم کار اقتصادی ـ ملی ـ ساختاری، درونکارخانه ای و منطقه ای با در پیش گرفتن سیاست ساختاری اقتصادی ـ ملی مبتنی بر پیش بینی و برنامه ریزی.
3
مورد سوم
مورد سوم
• با تحقق قاطعانه اصل مرکزیت دموکراتیک که برنامه ریزی مرکزی خطوط توسعه اساسی و اقدامات ساختاری اساسی را با رهبری خود مسئولانه مولدین کالاها و مناطق و با ابتکار عمل خلاق توده های مولد و زحمتکش پیوند می دهد.
4
مورد چهارم
مورد چهارم
• با برنامه ریزی درازمدت امور آموزشی ـ پرورشی.
6
گرایش ششم
گرایش ششم
• مشخصه توسعه بعدی تقسیم کار در سوسیالیسم عبارت است از تعمیق تقسیم کار بین المللی سوسیالیستی بر مبنای قراردادهای دو جانبه و یا چند جانبه و تحقق آنها.
• سیاست همکاری مبتنی بر پیش بینی و دور اندیشی که به توسعه مؤثرتر تقسیم کار کشورهای سوسیالیستی ـ که ضمنا، توسعه همزمان کشورهای منفرد را هدف و آماج خود قرار می دهد ـ یک ضرورت تاریخی است که از الزامات انقلاب علمی و فنی و از هدایت برنامه ریزی شده روندهای تولیدی مدرن نشئت می گیرد.
• چنین سیاست اقتصادی بین المللی، پیش شرط لازم برای تکثیر آماج مندانه نیروهای سوسیالیسم جهانی است.
• در توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای امپریالیستی باید تضمین تقویت اقتصادی سیستم سوسیالیستی را در مد نظر داشت.
• مراجعه کنید به کار، خصلت کار، روند کار، راندمان کار، انقلاب علمی ـ فنی، انقلاب صنعتی
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر