بر سر سفره بی صاحب افغانستان
زابینه لوزینگ
چپ متحد اروپا (اکتبر 2009)
برگردان یدالله سلطان پور
پیشکش به شاعر افغانی
نجیب به روش
ستاینده ستایش انگیز سربلندی و ایستادگی
1
ملت سازی نئولیبرالی در افغانستان
• بلافاصله پس از سرنگونی دولت طالبان در افغانستان، صندوق بین المللی پول (IWF) برنامه ای را که از دیرباز تهیه کرده بود، منتشر کرد.زابینه لوزینگ
چپ متحد اروپا (اکتبر 2009)
برگردان یدالله سلطان پور
پیشکش به شاعر افغانی
نجیب به روش
ستاینده ستایش انگیز سربلندی و ایستادگی
1
ملت سازی نئولیبرالی در افغانستان
• این برنامه بازسازی نئولیبرالی قطعی و بی چون و چرای افغانستان را در دستور کار خود قرار داده است.
• البته اتحادیه اروپا از آغاز هم در این روند و هم در تدوین این برنامه شرکت داشته است.
• در گزارش صندوق بین المللی پول (IWF) به این حقیقت امر نیز صریحا اشاره می شود.
• بسیاری از سازمان های بین المللی و کشورهای مربوطه آنها نیز در حال حاضر در این روند و برنامه سهیم اند.
• صندوق بین المللی پول (IWF) در سال 2002 نقشه عملیاتی خود را مطرح ساخت.
• رژیم افغانستان این پیشنهادات مطروحه از سوی بانک جهانی، بانک توسعه آسیا، اتحادیه اروپا، سازمان توسعه آمریکائی (USAID)، سازمان توسعه انگلیسی (DFID)، و سازمان توسعه آلمانی (GTZ) و وزارت مالیه ایالات متحده آمریکا را تصویب کرد.
• آن سان که در گزارش مملو از رضایت خاطر صندوق بین المللی پول (IWF) آمده، مسئله و مشکلی پیش نیامده است.
• زیرا حکومت موقت حمید کارسای، رژیمی مطیع، گوش به فرمان و وابسته به حمایت «همبود بین المللی» است:
• «مسئولین افغانی از همان آغاز، آمادگی قطعی خود را در جهت حفظ ثبات و انضباط فیسکالیکی (آنچه که به دارائی ملی متمرکز در دست دولت مربو می شود) اعلام کردند تا از بازسازی و راه افتادن اقتصاد کشور پشتیبانی شود.
• اقتصاد افغانستان بر پایه لیبرالی و بازار آزاد بنا خواهد شد، عمدتا در دست بخش خصوصی متمرکز خواهد بود و برای دخالت دولت درجه ناچیزی اختصاص خواهد یافت.
• تجارت خارجی و شیوه پرداخت افغانستان نیز لیبرال خواهد بود و سرمایه گذاری های خصوصی تشویق و ترغیب خواهند شد.
• مسئولین کشور افغانستان برای نیل به این آماج ها از پشتیبانی صندوق بین المللی پول (IWF)، بانک جهانی، بانک توسعه آسیا و وام دهندگان لیبرال بیشمار برخوردار خواهند بود.» (گزارش شماره 03 ـ 399، سپتامبر 2003)
• در کنفرانس های مختلف که اتحادیه اروپا هم طبق معمول شرکت داشت، تلاش به عمل آمد تا برای این برنامه بازار رادیکال داربست و چارچوب مستحکمی تنظیم شود.
• این کار در وهله اول، از طریق «استراتژی توسعه ملی افغانستان» (ANDS) که در سال 2006 تدوین شده بود، صورت گرفت.
• دو سال بعد جمعبندی ئی از این سند تدوین گشت.
• «استراتژی توسعه ملی افغانستان» (ANDS) به مثابه سند اصلی برای تشکیل ساختارهای اقتصادی افغانستان محسوب می شود.
• این سند تابع بی چون و چرای فرامین نئولیبرالی نیروهای غربی اشغالگر است:
• در این سند چنین آمده است:
• «طرح اقتصادی ما عبارت است از تشکیل یک اقتصاد بازار لیبرالی.
• ما برای رسیدن به هدف زمینه لازم را برای بخش خصوصی مهیا خواهیم ساخت، تا به تحصیل سود به اندزاه کافی نایل آید و قادر به پرداخت مالیات معقول باشد.» («استراتژی توسعه ملی افغانستان» (ANDS) آوریل 2008، ص 17)
• سیتا مارس ـ متخصص افغانستان ـ از انجمن خیریه علم و سیاست چنین جمعبندی می کند:
• ««استراتژی توسعه ملی افغانستان» (ANDS) همچنان به تز صلح لیبرالی مکلف می ماند که کوشش بین المللی در افغانستان در موافقت نامه بن (دسامبر 2001) تعیین کرده است:
• «بنا بر این موافقت نامه، دموکراسی و اقتصاد بازار آزاد (کاپیتالیسم بی بند و بار. مترجم) صلح سیاسی داخلی را به همراه خواهد آورد.»
• «استراتژی توسعه ملی افغانستان» (ANDS) چارچوب لازم را همچنان برای «سیاست بازسازی» کامل اتحادیه اروپا در افغانستان تشکیل می دهد:
• «اتحادیه اروپا تأکید می ورزد که «استراتژی توسعه ملی افغانستان» (ANDS) در آینده نیز چارچوب لازم برای توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی افغانستان را تشکیل خواهد داد.» (18 ـ 19 ژوئن 2007، ص 17)
• سند نقشه ریزی مرکزی کمیسیون اتحادیه اروپا موسوم به «سند استراتژیکی کشورها 2007 ـ 2013» نیز همین نظر را در بر دارد:
• این سند نیت رژیم افغانستان را مبنی بر «خصوصی سازی اکثریت شرکت ها، کارخانه ها و مؤسات دولتی» و «حفاظت از ثبات ماکرو اقتصادی از طریق تنظیم دخل و خرج متناسب، درجه تورم نازل و ارز ثباتمند» مورد تحسین و تمجید قرار می دهد.
• در همین سند، ضمنا می خوانیم:
• «افغانستان تقاضای عضویت در سازمان تجارت جهانی (WTO) را کرده است.
• عضویت در این سازمان، چارچوب لازم را برای پیشرفت در عرصه قانونگذاری و همچنین برای اعتبار سیاست مبتنی بر اقتصاد بازار آزاد افغانستان در سطح ملی و بین المللی تشکیل خواهد داد.»
• در سال 2002 رژیم افغانستان طرحی در زمینه «چارچوب توسعه ملی» تدوین کرده است.
• در این طرح می خوانیم:
1
• «هدف افغانستان دریافت مالیات هرچه کمتر از سرمایه گذاران است.»
2
• «هدف افغانستان تشکیل یک رژیم تجارت آزاد است، با گمرگ نازل و قابل پیش بینی از قبل.»
• اندکی بعد، قانون حفاظت از سرمایه گذاری خصوصی به تصویب رسید که مهمترین مفاد آن را انجمن خیریه برتلزمن به شرح زیر جمعبندی می کند:
• «در سپتامبر سال 2002 رژیم افغانستان قانون حفاظت از سرمایه گذاری خصوصی را تصویب کرده که دارای مشخصات زیرین است:
1
• بنا بر آن، میان سرمایه گذاران داخلی و خارجی فرقی گذاشته نمی شود.
2
• این قانون امکان سرمایه گذاری صد در صد خارجی را فراهم می آورد.
3
• این قانون امکان خارج کردن صد در صد سود حاصله و سرمایه را از افغانستان فراهم می آورد.
4
• این قانون واسطه گری های بین المللی را و روش های صدور صلاحیت «خطی» را فراهم می آورد.
5
• این قانون خارجی هائی را که سرمایه به افغانستان صادر می کنند، به مدت 4 تا 8 سال، از پرداخت مالیات معاف می کند.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر