برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان
اثر او تحت عنوان «انتقاد از عقل محض» نقطه عطفی در تاریخ فلسفه و آغاز فلسفه مدرن محسوب می شود.
کانت در زمینه های زیر دورنمای فراگیر نوینی به روی فلسفه گشوده است:
اتیک (انتقاد از عقل عملی)
استه تیک (انتقاد از قوه قضاوت)
فلسفه مذهب
فلسفه حقوق
فلسفه تاریخ
مقوله
پروفسور آلفرد کوزینگ
پروفسور گئورگ کلاوس
برگردان شین میم شین
اثر او تحت عنوان «انتقاد از عقل محض» نقطه عطفی در تاریخ فلسفه و آغاز فلسفه مدرن محسوب می شود.
کانت در زمینه های زیر دورنمای فراگیر نوینی به روی فلسفه گشوده است:
اتیک (انتقاد از عقل عملی)
استه تیک (انتقاد از قوه قضاوت)
فلسفه مذهب
فلسفه حقوق
فلسفه تاریخ
مقوله
پروفسور آلفرد کوزینگ
پروفسور گئورگ کلاوس
برگردان شین میم شین
• کانت (1724 ـ 1804 میلادی) در اثر بسیار ارزشمند خود بنام «انتقاد از خرد محض» سیستم مقوله ای جدیدی عرضه کرد.
• او برخلاف ارسطو، مقوله ها را نه انعکاس جهان عینی، بلکه (از موضع ایدئالیسم ذهنی) بمثابه مفاهیم اساسی ـ حقیقی خرد محض محسوب داشت.
• بنابرین کانت بنیان مقوله ها را نه در پیوندهای عینی جهان مادی، بلکه در تفکر محض می جوید.
• تفکر محض ـ بنظر کانت ـ در فرم های قضاوت نمودار می گردد.
• از این رو ست که او مقوله ها را از فرم های قضاوت متداول در منطق آن زمان استخراج می کند، که بشرح زیر اند:
1
• کمیت
2
• کیفیت
3
• رابطه4
• مودالیته
• کانت بدین طریق، چهار دسته از مقوله ها بدست می آورد:
I
مقوله های کمیت
مقوله های کمیت
1
• یکتائی (وحدانیت)
2
• چندتائی (کثرت)3
• همه تائی (کلیت)
II
مقوله های کیفیت
مقوله های کیفیت
1
• واقعیت2
• نفی
3
• تحدیدIII
مقوله های رابطه
مقوله های رابطه
1
• جوهر و تصادف
2
• علت و معلول
3
• تأثیرمتقابل IV
مقوله های مودالیته
مقوله های مودالیته
1
• امکان ـ عدم امکان
2
• هستی ـ نیستی3
• ضرورت ـ تصادف
• تئوری شناخت ماهیتا ایدئالیستی ـ ذهنی کانت، او را بر آن داشت که منشاء و محتوای عینی مقوله ها را انکار کند و برای مقوله ها منشاء و محتوای سوبژکتیف (ذهنی) قائل شود.
• نتیجه استخراج مقوله ها از فرم های قضاوت این می شود که تابلوی مقولات او به مطلق کردن سطح نازل توسعه منطق در آن زمان بپردازد.
• از این رو ست، که سیستم مقولات کانت بطور تصنعی تنظیم یافته و حاوی اشکالات جدی است.
• خدمت بزرگ و ماندگار کانت در زمینه آموزش مقوله ها عبارت است از بررسی نقش مقوله ها در عرصه تفکر.
• مقوله ها ـ بنظر کانت ـ «شروط ماورای تجربی دانش ها هستند.»
• زیرا تنها بکمک مقوله ها ست که تفکر می تواند از تنوع مشاهدات به سنتزی در ضمیر، به «وحدت ترانسندنتال اپرسپسیون» دست یابد.
• (سنتز در قاموس کانت، عبارت است از روشی برای گذار از مفاهیم ساده به مفاهیم پیچیده و بغرنج. مترجم)
• (ترانسندنتال (ماورای تجربی):
• از کانت به بعد، ترانسندنتال بمعنی آنچه که قبل از هر تجربه (دانش) وجود دارد و تجربه (دانش) را امکان پذیر می سازد، بکار می رود:
• «من شناختی را ترانسندنتال می نامم که بطور کلی نه فقط با اشیاء، بلکه با نوع شناخت ما از اشیاء ـ اگر آن بطور اپریوری (ماورای تجربی) امکان پذیر باشد ـ سر و کار دارد.» مترجم)
• (اپرسپسیون عبارت است از نظامدهی در ضمیر به آنچه که توسط فهم تمیز دهنده بازتاب می یابد. مترجم)
• نتیجه حاصل از آموزش مقوله ای کانت، این می شود که کلیه پدیده ها، بنا بر پیوندشان، تابع مقوله ها هستند و بوسیله مقوله ها تعیین می شوند.
• «مقوله ها عبارتند از مفاهیمی که برای پدیده ها، یعنی برای طبیعت، بمثابه تجسم کلیه پدیده ها، بطور ماورای تجربی قانون وضع می کنند.»
• آموزش کانت در باره نقش منطقی مقوله ها در تفکر بشری حاوی معارف و نکات مهمی است که برای توسعه بعدی آموزش مقوله ای ماتریالیستی ـ دیالک تیکی اهمیت دارند:
1
• ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی مقوله ها را انعکاس های بطور تاریخی پدید آمده ماده، توسعه ماده و ماهوی ترین پیوندهای ماده بشمار می آورد.
2
• مقوله ها در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی سیستم بهم پیوسته ای را تشکیل می دهند.
3
• مقوله ها در این سیستم، ستون فقرات جهان بینی ماتریالیستی ـ دیالک تیکی را تشکیل می دهند.
4
• مقولات ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی نقاط گرهی شناخت اند.
5
• مقولات فلسفی را می توان تا حد معینی، مقولات مطلق تلقی کرد.
• زیرا آنها را نمی توان به مفاهیم عامتر دیگری تقلیل داد.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر