۱۴۰۴ آبان ۷, چهارشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره الأعراف ) (۴۸۵)

  صفحه ای از نور(دانلود متن، ترجمه، صوت)/ صفحه 151(سوره اعراف، آیات 1 الی 11)  - استاد منشاوی | ضیاءالصالحین      

   

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

 

﴿قَالَ اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ ۖ وَلَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَىٰ حِينٍ﴾
[ الأعراف: ۲۴]

(خداوند) فرمود:

 «فرود آييد

 در حالی که بعضی از شما نسبت به بعض ديگر دشمن خواهيد بود

و

برای شما در زمين تا مدت معينی قرارگاه وبهرمندی خواهد بود».

   
کریم
در این آیه،
واکنش خدا به تخطی حوا و آدم از نهی از منکر الهی را تبیین می دارد:
 
۱

(خداوند) فرمود:

 «فرود آييد

فرم و محتوای این حکم خدا، 
شباهت جدی مو به مو با حکم قاضی خطاب به مجرم دارد:
در این حکم تنبیهی خدا
محل و قرارگاه بهشت
عالم عالی و بالا تلقی می شود و زمین، عالم پست و پایین.
خروج حوا و آدم از بهشت 
نیز به معنی سقوط و تنزل مقام آنان است.
 
۲
در حالی که بعضی از شما نسبت به بعض ديگر دشمن خواهيد بود

و

برای شما در زمين تا مدت معينی قرارگاه وبهرمندی خواهد بود».

کریم
در این آیه،
شرایط زندگی حوا و آدم در زمین را تعیین و یا پیش بینی می کند:
زمین 
بر خلاف بهشت برین،
نه جامعه مبتنی بر برابری و مودت (دوستی) و همبستگی،
نه جامعه اشتراکی بی طبقه،
بلکه جامعه ای طبقاتی مبتنی بر نابرابری و عداوت و دشمنی خواهد بود. 
 
اکنون
از محتوای فرماسیونی ـ اقتصادی استعاره بهشت برین و  زمین پرده برمی افتد:
بهشت برین
  استعاره جامعه اشتراکی اولیه
و
زمین
استعاره جامعه طبقاتی برده داری
است.

جالب تر و قابل توجه تر و پر معنی تر، مفهوم «تا مدت معینی» است:
برای شما در زمين تا مدت معينی قرارگاه وبهرمندی خواهد بود».
 
این بدان معنی است
که
حوا و آدم (بشریت) تا ابد در جامعه طبقاتی مبتنی بر عداوت زندگی نخواهند کرد.
یعنی
احیای شرایط بهشت برین
محال نخواهد بود.
 
یعنی
امکان تشکیل بهشت برین بر پهنه زمین وجود خواهد داشت.
یعنی
گذار از جامعه طبقاتی به جامعه سوسیالیستی و کمونیستی
امری طبیعی و الهی و قانونمند و الزامی و جبری خواهد بود.
 
خروج از بهشت برین (نفی جامعه اشتراکی اولیه) 
ورود به زمین (تشکیل جامعه طبقاتی)، 
با برگشت مجدد به بهشت برین (احیای مجدد جامعه اشتراکی در پلکان تکاملی دیگر)، نفی دیالک تیکی خواهد شد.
 
این چیزی جز قانون دیالک تیکی موسوم به نفی نفی (نفی در نفی) نیست.
 

نفی نفی

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3784

 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر