۱۴۰۴ تیر ۲۴, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (د) دین (مذهب) (۳)

        

 

پروفسور دکتر ورنر شوفنهاور

(۱۹۳۰ ـ ۲۰۱۲)

برگردان

 شین میم شین

  

علل معرفتی (شناخت) مذهب

ادامه

 

۸

·    درمذهبفلسفه  و مذهبجامعه شناسی بورژوائی راجع به منشاء مذهب نظرات زیر وسیعا اشاعه یافته اند:

 

الف

تئوری انیمیستی

 

۱

·            تئوری انیمیستی را اسپنسر، تایلر، لوبوک، ووندت نمایندگی می کنند.

 

۲

·    (انیمیسم عبارت است از باور به موجودات غیرمادی:

 

الف

·    انسان واره تلقی کردن پدیده های طبیعی و جامعتی.

 

ب

·    روحمندی قائل شدن به پدیده های طبیعی و جامعتی.

 

پ

·    حیاتمندی قائل شدن خیالی به پدیده های طبیعی و جامعتی. مترجم)

 

·    مراجعه کنید به انیمیسم.

 

انیمیسم

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9841

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9864

 

پایان

 

ب

تئوری ماقبل انیمیستی

 

·    تئوری ماقبل انیمیستی را مارت، پرویس نمایندگی می کنند.

 

پ

تئوری زوال

 

·    تئوری زوال.

 

ت

تز مونو ته ئیسم (یکتاپرستی)

 

·    تز مونو ته ئیسم (یکتاپرستی) آغازین را اشمیت و دیگران نمایندگی می کنند.

 

۹

آدولف اله گارد ینسن

(۱۸۹۹ ـ ۱۹۶۵)

مردم شناس آلمانی

از نمایندگان مهم مورفولوژی (فرم شناسی) فرهنگی

متخصص اقوام باستانی در اتیوپی جنوبی و جزایر مولکن کرام

آثار:

جهانتصویر مذهبی فرهنگ آغازین

اسطوره و نیایش بومیان

(تأملاتی در زمینه علم مذاهب)

 

·    برخلاف این نظرات باطل، باید تأکید کرد که مذهب تنها در مرحله نسبتا بسیار توسعه یافته جامعه اولیه به وجود آمده است و می توانست به وجود آید.

 

۱۰

·    در آغاز توسعه مذهب، نه تصوراتی از روحمندی پدیده های طبیعی وجود داشته، که بتوان در همنظری با ینسن، بر پایه شواهد مردم شناسانه از اسطوره و نیایش رایج در میان بومیان (خلق های طبیعی) سخن گفت، نه فرم خاصی از مذهب وجود داشته است و نه تصوری از قوای ماورای جهانی واحد.

·    (مونوته ئیسم اولیه)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر