پروفسور دکتر ورنر شوفنهاور
(۱۹۳۰ ـ ۲۰۱۲)
برگردان
شین میم شین
علل معرفتی (شناخت) مذهب
ادامه
۸
· درمذهبفلسفه و مذهبجامعه شناسی بورژوائی راجع به منشاء مذهب نظرات زیر وسیعا اشاعه یافته اند:
الف
تئوری انیمیستی
۱
· تئوری انیمیستی را اسپنسر، تایلر، لوبوک، ووندت نمایندگی می کنند.
۲
· (انیمیسم عبارت است از باور به موجودات غیرمادی:
الف
· انسان واره تلقی کردن پدیده های طبیعی و جامعتی.
ب
· روحمندی قائل شدن به پدیده های طبیعی و جامعتی.
پ
· حیاتمندی قائل شدن خیالی به پدیده های طبیعی و جامعتی. مترجم)
· مراجعه کنید به انیمیسم.
انیمیسم
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9841
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9864
پایان
ب
تئوری ماقبل انیمیستی
· تئوری ماقبل انیمیستی را مارت، پرویس نمایندگی می کنند.
پ
تئوری زوال
· تئوری زوال.
ت
تز مونو ته ئیسم (یکتاپرستی)
· تز مونو ته ئیسم (یکتاپرستی) آغازین را اشمیت و دیگران نمایندگی می کنند.
۹
آدولف اله گارد ینسن
(۱۸۹۹ ـ ۱۹۶۵)
مردم شناس آلمانی
از نمایندگان مهم مورفولوژی (فرم شناسی) فرهنگی
متخصص اقوام باستانی در اتیوپی جنوبی و جزایر مولکن کرام
آثار:
جهانتصویر مذهبی فرهنگ آغازین
اسطوره و نیایش بومیان
(تأملاتی در زمینه علم مذاهب)
· برخلاف این نظرات باطل، باید تأکید کرد که مذهب تنها در مرحله نسبتا بسیار توسعه یافته جامعه اولیه به وجود آمده است و می توانست به وجود آید.
۱۰
· در آغاز توسعه مذهب، نه تصوراتی از روحمندی پدیده های طبیعی وجود داشته، که بتوان در همنظری با ینسن، بر پایه شواهد مردم شناسانه از اسطوره و نیایش رایج در میان بومیان (خلق های طبیعی) سخن گفت، نه فرم خاصی از مذهب وجود داشته است و نه تصوری از قوای ماورای جهانی واحد.
· (مونوته ئیسم اولیه)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر