۱۴۰۴ تیر ۱۲, پنجشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره الأنعام ) (۴۲۶)

 

 ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿وَكَيْفَ أَخَافُ مَا أَشْرَكْتُمْ وَلَا تَخَافُونَ أَنَّكُمْ أَشْرَكْتُم بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا ۚ فَأَيُّ الْفَرِيقَيْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ ۖ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ﴾
[ الأنعام: ۸۱]

چرا از آن چيزى كه شريك خدايش ساخته‌ايد بترسم 

در حالى كه شما چيزهايى را كه هيچ دليلى درباره آنها نازل نكرده است مى‌پرستيد 

و

 بيمى به دل راه نمى‌دهيد؟

 اگر مى‌دانيد بگوييد كه كدام يك از اين دو گروه به ايمنى سزاوارترند؟

 

کریم

در این آیه،

تفاوت اصنام با الله 

را

توضبح می دهد:

تفاوت الله با اصنام این است 

که

الله بر خلاف اصنام آگاهاننده است:

نازل کننده آیات و اطلاعات است.

به همین دلیل

حضرت ابراهیم 

دلیلی برای هراس از اصنام لال و کر و کور و خر ندارد.

 

﴿الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُم بِظُلْمٍ أُولَٰئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُم مُّهْتَدُونَ﴾
[ الأنعام: ۸۲]

كسانى كه ايمان آورده‌اند و ايمان خود را به شرك نمى‌آلايند، ايمنى از آن ايشان است و ايشان هدايت يافتگانند.



نتیجه اینکه خدا پرستان (پرستندگان الله)  در مقایسه با بت پرستان

از امنیت و مصونیت بیشتری بر خوردارند.


﴿وَتِلْكَ حُجَّتُنَا آتَيْنَاهَا إِبْرَاهِيمَ عَلَىٰ قَوْمِهِ ۚ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَّن نَّشَاءُ ۗ إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ﴾
[ الأنعام: ۸۳]

اين برهان ما بود، كه آن را به ابراهيم تلقين كرديم در برابر قومش. 

هر كه را بخواهيم به درجاتى بالا مى‌بريم. 

هر آينه پروردگار تو حكيم و داناست.


کریم

در این آیه،

از مفهوم منطقی برهان بهره برمی گیرد.

برهان 

به معنی  اقامه دلیل قاطع و قانع کننده است.

برهان 

مبتنی بر دیالک تیک علت و معلول است:

۱

در برهان لمّی از علت به معلول پی برده می شود  
مثلاً یک پزشک در یک روستا به پشه مالاریا برمی‌خورد و در می‌یابد که بیماری اهالی آن روستا از پشه مالاریا است.
۲
در برهان انّی از معلول به علت پی برده می شود.
   مثلاً یک پزشک از سرفه‌های خشک بیمارش پی می‌برد که بیماری او سل است.

 

کریم

در این آیه،

اولا

بر سوبژکتیویته (فاعلیت) الله تأکید می ورزد:

هر كه را بخواهيم به درجاتى بالا مى‌بريم.

 ثانیا

بر حکمت و علم الله.

هر آينه پروردگار تو حكيم و دانا ست.

الله بر خلاف اصنام (بت ها) 

حکیم (فیلسوف) و دانا (عالم) است و نه جاهل.


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر