سیگموند فروید
(۱۸۵۶ ـ ۱۹۳۹)
درنگی
از
شین میم شین
بنا بر نظریه فروید،
جامعهای که توسط سیاست سرکوب میشود،
این واکنش ممکن است
در قالب طنز و شوخی به نقد سیستم حاکم برخیزد،
یا از مسیر هنر، میلهای سرکوبشدهاش را بروز دهد.
ایراد دیگر بینش فرویدیستی (پسیکولوژیستی)
خصلت متافیزیکی (غیر دیالک تیکی) آن است.
۱
جامعهای که توسط سیاست سرکوب میشود،
در این جمله فروید
دیالک تیک زیر بنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی
نادیده گرفته می شود.
حتی
به مراتب بدتر.
از روبنای ایده ئولوژیکی فقط سیاست در نظر گرفته می شود و بقیه عناصر آن مذهب، دولت، قضاوت، هنر، اخلاق و غیره مسکوت گذاشته می شود.
به عبارت روشنتر،
سرکوب اقتصادی و ایده ئولوژیکی نادیده گرفته می شود.
سرکوب سیاسی می تواند فرم های گوناگون زیر را داشته باشد:
انحلال (منحل سازی) احزاب سیاسی
ممنوع سازی فعالیت سیاسی
ممنوعیت شرکت احزاب مخالف طبقه حاکمه در انتخابات پارلمانی
شناسایی و تهدید و منفعل سازی و دستگیری و اعدام و ترور دگر اندیشان سیاسی
جلوگیری از تشکیل انجمن های صنفی ـ سیاسی
سرکوب سیاسی
هیچگاه و هیچ جا
به صورت ایزوله و مجزا از سرکوب اقتصادی و ایده ئولوژیکی صورت نمی گیرد.
اولین اقدام برای سرکوب و انحلال حزبی
مسدود سازی حساب های بانکی اعضای آن و ضبط دارایی آنها ست.
تعطیل سندیکاها و اتحادیه های صنفی و سیاسی و اقتصادی
تعطیل رسانه های تئوریکی و تبلیغاتی و سیاسی اجزاب مخالف
ممنوع سازی هماندیشی علمی و انقلابی
جرم قلمداد کردن چاپ و انتشار و فروش و حتی مطالعه کتاب مضرره برای طبقه حاکمه است.
متد فکری فرویدیستی (پسیکولوژیستی)
اما
متافیزیکی (غیر دیالک تیکی) است.
ایراد اساسی تر فرویدیسم (پسیکولوژیسم)
این است که مفاهیم پسیکولوژیکی و پسیکو ـ آنالیتیکی (روانکاوی)
به درد بررسی مسائل جامعتی نمی خورند.
هر رشته علمی و فقهی و فلسفی و هنری
مفاهیم و قوانین و قانونمندی های خاص خود را دارد.
مفاهیم و قوانین و قانونمندی هایی
که
فقط در حیطه موضوعی مربوطه کم و یا بیش به کار می آیند.
به همان سان که با چرخ خیاطی نمی توان زمین را شخم زد و یا آشپزی کرد.
چرخ خیاطی
فقط به درد دوخت و دوز می خورد
و
نه، به درد کشت و زرع و پخت و پز.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر