۱۴۰۳ بهمن ۱۵, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (د) دانش تجربی (تجربه) (۳) (بخش آخر)


 

پروفسور دکتر  الفرد کوزینگ

برگردان

 شین میم شین  

۱۹

·    مفهوم «دانش تجربی» مفهوم صریح و روشنی نیست:

 

الف

·    مفهوم «دانش تجربی» هم استنتاجات ماتریالیستی را امکان پذیر می سازد.

 

ب

·    و هم استنتاجات ایدئالیستی ـ ذهنی را.

 

۲۰

·    از این رو، مفهوم «دانش تجربی» را باید به زبان علمی در تعریف صریح و در خطوط جهان بینانه واضح و روشن مورد استفاده قرار داد.

 

۲۱

·    به قول لنین، «در پشت کلمه دانش تجربی، بی تردید هم می تواند گرایش ماتریالیستی در فلسفه نهفته باشد، هم گرایش ایدئالیستی و هم گرایش کانتی و هیومی.

·    دانش تجربی هم گرایش ماتریالیستی و هم گرایش ایدئالیستی در فلسفه را شامل می شود و در هم آمیزی آنها را تضمین می کند.»

·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱۴، ص ۱۴۳، ۱۴۸)

 

·    مراجعه کنید به  پراتیک، شناخت  

 

پراتیک

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11454

 

 

شناخت

(معرفت)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11286

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر