برگردان
شین میم شین
۱
· هر حکم عبارت است از بافت منطقی ئی که واقعیت امری را منعکس می کند.
۲
· برخلاف مفاهیم که انعکاس چیزها، خواص و روابط مشخص اند، احکام بیانگر آنند که برخی چیزها حاوی برخی از خواص اند و میان آنها رابطه معینی وجود دارد.
۳
· اگر حکمی انعکاس درستی از چیزی باشد و حاکی از آن باشد که آن چیز حاوی خواص معینی است و اگر از نظر عینی این چیز خواص یاد شده را داشته باشد، آنگاه می گوییم که این حکم حقیقی و درست است و در غیر این صورت باطل و نادرست خواهد بود.
۴
· اگر ما رابطه میان چیز، خاصیت، مناسبت و مفهوم را از سوئی و رابطه میان واقعیت امر و حکم را از سوی دیگر مورد تحلیل قرار دهیم، آنگاه روشن خواهد شد که ما تنها صحت و سقم یک حکم را می توانیم تعیین کنیم و نه صحت و سقم یک مفهوم را (اگرچه هر از گاهی ادعای دیگری در این مورد به گوش می رسد.)
۵
· اگرچه مفهوم نتیجه یک انعکاس است، ولی مناسبت انعکاس با مناسبت حقیقت یکسان نیستند.
۶
· باید توجه داشت که هر حکمی در جامه جمله عرض اندام می کند و جمله فرم وجودی ـ زبانی حکم را تشکیل می دهد.
۷
· حکم واحدی می تواند در جملات مختلفی بیان شود.
(رابطه جمله با حکم، شبیه رابطه فرم با محتوا (ظرف با مظروف) است.
مترجم)
۸
· برای تعیین درونمایه جملات ادا شده در زبان محاوره ای و یا علمی باید به تحلیل منطقی آنها اقدام کرد.
۹
· درونمایه منطقی جملات محاوره ای وقتی به بهترین وجه نمایان می گردد که جملات یاد شده به طور سمبلیک نشان داده شوند:
· اگر M(x) به مثابه خاصیت، انسان باشد و St (x) به مثابه خاصیت، فانی باشد، جمله «انسان فانی است»، با حکم منطقی زیر بیان می شود:
· V(x) [M(x) à St (x)] .
۱۰
· برای استدلال منطقی دقیق و برای دور انداختن پیش شرط های زاید به هنگام استنتاج منطقی و غیره چنین نشان دادن سمبلیک به کمک ابزارهای منطق مدرن ضرورت حتمی دارد.
۱۱
· بنابرین، حکم منطقی را نباید با جمله دستور زبانی عوضی گرفت.
۱۲
· حکم منطقی را با قضاوت هم نباید عوضی گرفت.
۱۳
· قضاوت عبارت از تأیید و یا تکذیب یک حکم است.
۱۴
· بنابرین، قضاوت نه یک پدیده منطقی، بلکه عمدتا یک پدیده پسیکولوژیکی است.
· مراجعه کنید به قضاوت
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر