۱۴۰۳ آبان ۱۱, جمعه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ح) حقیقت امر اتمی (فاکت اتمی) (۱)

  

  پروفسور دکتر هوبرت هورستمن

برگردان

 شین میم شین

  

 ۱

·      حقیقت امر اتمی بنا بر تئوری شناخت پوزیتیویسم منطقی، عبارت است از تاریخ حسی اولین، مستقل (دیسکرت) و ایزوله گشته و ساده ترین عنصر «جریان تجربه (روانگذشت.)»

 

۲

·      حقایق امور اتمی در جملات حکمی اتمی تثبیت می یابند و گویا مبنای مجموعه علوم را تشکیل می دهند.

 

۳

·      ویتگنشتاین، حقیقت امر اتمی را به مثابه «پیوند اشیاء (چیزها، امور)» تعریف می کند و منظور او از «پیوند» (اتصال) مناسبات (رلاسیون های) عنصری معین است.

 

۴

·      مناسبات (رلاسیون ها) به اساس حقیقت امر (فاکت) تعلق دارند.

·      بدون اینکه خود، حقیقت امری (فاکتی) باشند.

 

۵

·      حقایق امور اتمی مستقل از یکدیگرند.

·      آن سان که عدم و وجود حقیقت امری، به عدم و وجود حقیقت امر دیگری منجر نمی شود.  

 

۶


·      برتراند راسل به عوض مفهوم «حقیقت امر اتمی» از مفهوم «رخداد» استفاده می کند.

 

۷

·      هر رخداد، مجموعه در خود بسته ای از کیفیت های حسی با مشخصات زیر است:

 

الف

·      کلیه کیفیت های مجموعه در همزیستی با یکدیگرند.

 

ب

·      در خارج از مجموعه، چیزی وجود ندارد که با هر حلقه مجموعه در همزیستی نباشد.

 

۸

·      همانطور که به نظر ویتگنشتاین همه مواد معرفتی (شناخت) حسی از حقایق امور ایزوله گشته و مستقل تشکیل می یابند، به نظر راسل هم، همه مواد معرفتی (شناخت) حسی از مقادیر خاص و مستقل کیفیت های حسی تشکیل می یابند.

 

۹

·      راسل به این سؤال که آیا چیزی واقعی ـ عینی با رخداد ها مطابقت دارد، در سنت ایدئالیسم ذهنی جواب می دهد:

·      «ما رخدادها را ادراک می کنیم و نه جوهرها را.»

 

۱۰

·      کارناپ نیز تز مربوط به خصلت اتمی مواد معرفتی حسی را نمایندگی می کند.

·      ولی شدیدتر از همه تأکید می ورزد که علم نه با خود این مواد معرفتی، بلکه با احکام اتمی (احکام پروتکلی) سر و کار دارد و بدین طریق واریانت به اصطلاح کلامی (کتبی و شفاهی) پوزیتویویسم منطقی را تأسیس می کند.

 

ادامه دارد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر