پروفسور دکتر وینفرید شرودر
برگردان
ادامه
حقوق طبیعی مسیحی
ادامه
توماس فون اکوین
توماس فون اکوین
THOMAS VON AQUIN
(۱۲۲۵ ـ ۱۲۷۴)
ایتالیائی الاصل
یکی از متنفذترین فلاسفه و فقهای (تئولوگ های) تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک
از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)
میراث فکری خارق العاده او
هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.
پیروزی توماس فون اکوین بر ابن رشد
اکوین میان افلاطون و ارسطو نشسته و برای ابن رشد مغلوب جائی وجود ندارد.
مقبره توماس فون اکوین
در کلیسای ژاکوبین ها
در
۱
· آموزه حقوق طبیعی توماس فون اکوین تحت تأثیر نوشتارهای به تازگی کشف شده ارسطو قرار دارد.
۲
· از دید توماس فون اکوین، آزادی، برابری و مالکیت اشتراکی ـ کماکان ـ ایدئال های واقعی مسیحی محسوب می شوند.
· آنها اما فقط شامل حال وضع آغازین می شوند.
۳
· بعد از ارتکاب گناه از سوی آدم و حوا، قانون طبیعی نسبی و حقوق طبیعی نسبی برای همزیستی انسانی هنجار تکلیفی محسوب می شود.
۴
· به نظر توماس فون اکوین خانواده تک همسری پدرسالار، مالکیت خصوصی، تجارت (به استثنای تجارت بزرگ و نزول خواری)، جامعه کاست بندی شده فارغ از رقابت، تمرکز قدرت و جنگ در دست دولت با این حقوق طبیعی نسبی انطباق دارند.
۵
· به قول کلاسیک های مارکسیسم، کلیسا برای حفظ ارگانیسم جامعتی، گاهی به حمایت از حقوق فردی و قوانین اخلاقی می پردازد، گاهی انطباق حقوق مثبت با حقوق طبیعی نسبی را طلب می کند و گاهی به دفاع از دولت برمی خیزد.
۶
· اکنون بدین طریق، دولت گناهزاده به خادم درجه اول کلیسا و به حافظ و پرورشگاه (مهد، گهواره) نظام مبدل می شود.
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۲۹۴)
۷
· حقوق طبیعی کاتولیکی، علیرغم برخی نوسانات و تزلزلات تا امروز به این تئوری وفادار مانده است.
۸
· استقلال دولت تنها در مسائلی که مستقیما ربطی به کلیسا ندارند، وسیعتر شده است و در دولت های چند مذهبی درخواست حمایت دولتی منحصر به کلیسای کاتولیک مورد صرفنظر قرار گرفته است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر