پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر مانفرد اشتارکه
برگردان
شین میم شین
مانفرد بور
(۱۹۲۷ ـ ۲۰۰۸)
فیلسوف و فلسفه ـ مورخ
رئیس انستیتوی مرکزی در آکادمی علوم آلمان دموکراتیک
ت
درجه صحت ادراکات حسی
پروتاگوراس
(۴۹۰ ـ ۴۱۱ ق. م.)
· پروتاگوراس به این دلیل که ادراک از حرکت شیئ ادراک شونده و عضو ادراک کننده حاصل می آید، به این نتیجه می رسد که ادراک نه از این نشئت می گیرد و نه از آن.
· بلکه یک پدیده صرفا سوبژکتیو (ذهنی) است.
۲
· به نظر او در لحظه ادراک، در چیز مورد نظر، محتوای ادراکی ئی پا به عرصه وجود می نهد.
۳
· محتوای ادراکی ئی که ما به وجودش پی می بریم، بی انکه به وجود چیز درخود (خود چیز ادراک شونده) پی ببریم.
· (پروتوگوراس، «آموزه مربوط به سوبژکتیویته ادراک حسی»)
دموکریت
(۴۶۰ ـ ۳۷۱ ق. م.)
۱
· دموکریت نه همه خواص ادراک شونده چیزها را، بلکه فقط رنگ، صدا و مزه را نسبی و ثانوی قلمداد می کند.
۲
· او اما برعکس، تعین های مکانیکی از قبیل هیئت، بزرگی، سفتی (سختی)، چگالی مندی و خنثائی را عینی می داند.
جان لاک
(۱۶۳۲ ـ ۱۷۰۴)
فیلسوف انگلیسی
· جان لاک خواصی را که به خود جسم تعلق دارند، اولیه می داند و خواصی را که تنها در اثر تأثیرشان بر حواس انسانی پدید می آیند، ثانوی قلمداد می کند.
· وجه مشترک همه این نگرش ها این است که آنها ادراکات را کم و بیش به مثابه تصاویر اشیاء، یعنی حقیقی تلقی می کنند.
نومینالیسم
۱
· جریانات نومینالستی اما برعکس، ادراکات را تنها به مثابه علائمی راجع به چیزهای خارجی تلقی می کنند که به روح عرضه می شود.
۲
· جریانات نومینالیستی ادراکات را به مثابه حالات روحی ارزیابی می کنند.
۳
· این جریانات اصلا نمی توانند محتوای حقیقت شناخت حسی را در رابطه با جهان خارج بسنجند.
۴
· از این رو مجبورند که یکی از دو راه زیر را انتخاب کنند:
الف
· یا به معیار عقلی حقیقت توسل می جویند.
ب
· و یا شناخت حسی به طور کلی را به مثابه خطا محکوم کنند و به وحی الهی پناه برند.
کوندیلا و هیوم
۱
· معیار عقلی حقیقت را کوندیلا و هیوم در منطق موجود میان روابط محتوائی علائم واژگانی می دانند.
۲
· هیوم قوت و شادابی تأثیرات را به مثابه معیار حقیقت علائم ادراکی قلمداد می کند.
· اندیشه ای که او از اپیکوریست ها به عاریه گرفته است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر