پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر مانفرد اشتارکه
برگردان
شین میم شین
مانفرد بور
(۱۹۲۷ ـ ۲۰۰۸)
فیلسوف و فلسفه ـ مورخ
رئیس انستیتوی مرکزی در آکادمی علوم آلمان دموکراتیک
استوئیسم
۱
· به نظر استوئیست ها حقیقت، هر آن چیزی است که مورد تأیید عموم مردم باشد:
· عقل سلیم
آرنوبیوس
(۴۵۰ میلادی)
کشیش
۱
· آرنوبیوس می آموزد که شناخت حسی قادر به نیل به حقیقت نیست.
۲
· به نظر او، وجود انسانی فقط دارای شناخت حسی است و بس.
۳
· بنابرین، انسان تنها به کمک وحی ماورای طبیعی می تواند به حقیقت دست یابد.
۴
· حسگرائی در تعالیم آرنوبیوس برای اولین بار جهت اثبات ارتودوکسی ماورای طبیعی به خدمت گرفته می شود.
جان لاک
۱
· حسگرائی جان لاک سیمای فلسفی روشنگری فرانسه را تعیین می کند و به ویژه مبانی متدیکی (اسلوبی) را دراختیار ماتریالیسم روشنگری فرانسه قرار می دهد.
کوندیلا
۱
· کوندیلا ـ شاگرد بلاواسطه جان لاک ـ با توضیح تفکر بر مبنای حسگرائی پیگیر، تئوری شناخت پایه مندی را در اختیار ماتریالیست های فرانسه قرار می دهد.
۲
· کوندیلا به قول مارکس، «ثابت می کند که نه فقط روح، بلکه همچنین حواس، نه فقط هنر ایده سازی، بلکه همچنین هنر احساس حسی، از دانش مبتنی بر تجربه و عادت ناشی می شود.
۳
· و لذا کل توسعه انسانی به تربیت و شرایط خارجی وابستگی دارد.»
لامتری
· لامتری تحت تأثیر کوندیلا بوده که اهمیت تربیت را برای توسعه فکری مورد تأکید قرار می دهد.
کلود آدرین هلوه تیوس
(۱۷۱۵ ـ ۱۷۷۱)
فیلسوف ماتریالیست
· هلوه تیوس این اندیشه را که تربیت، یعنی مجموعه مناسبات زندگی، بیدار کننده و تشکیل دهنده روح است، به طور تعیین کننده بر جامعه پیاده می کند و بدین طریق حسگرائی را درجهت توسعه سوسیالیسم تخیلی سوق می دهد.
ث
ماتریالیسم دیالک تیکی
· در تئوری شناخت ماتریالیسم دیالک تیکی گشتاورهای مثبت حسگرائی حفظ شده اند و حسگرائی به مثابه نقطه نظر معرفتی ـ نظری نفی (یعنی نفی دیالک تیکی) شده است.
· مراجعه کنید به امپیریسم
امپیریسم
(تجربه گرایی)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8916
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر