پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
تئوری ماتریالیستی ـ دیالک تیکی حرکت
۱
· تئوری ماتریالیستی ـ دیالک تیکی حرکت، هم از محدودیت های مکانیکی بری است و هم از تحریفات ایدئالیستی آزاد است.
۲
· این تئوری با پدیده ها و روندهای اوبژکتیو (عینی) زیر در پیوند بوده است:
الف
· با تغییرات جامعتی عظیم در قرن نوزدهم که کشف قوانین عام حرکت جامعتی را امکان پذیر می سازند.
ب
· با کشفیات علوم طبیعی در اواسط قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، که از خودویژگی کیفی فرم های مختلف حرکت ماده پرده برمی دارند و پیوند درونی آنها را بیشتر و بیشتر آشکار می سازند.
· مراجعه کنید به فرم های حرکت ماده
۳
· تئوری ماتریالیستی ـ دیالک تیکی حرکت، امروزه تنها آموزه فلسفی حرکت است که با شناخت رشد یابنده علوم طبیعی و علوم جامعتی مدرن همخوانی دارد.
۴
· از دیدگاه ماتریالیسم دیالک تیکی، حرکت ـ به معنی وسیع کلمه ـ عبارت است از شیوه وجودی و خصیصه ذاتی ماده، کلیه تغییرات حاصله در کیهان و روندهای مربوطه، از تغییر جا تا تفکر.
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۳۵۴)
۵
· توسعه یکی از فرم های خاص حرکت سیستم های مادی است که در جریان آن اوبژکت ها، خواص و پیوندهای کیفیتا نوینی پدید می آیند.
۶
· مفهوم فلسفی حرکت، همانند مفهوم فلسفی ماده، حاصل یک تجرید (انتزاع) است.
· مراجعه کنید به تجرید
انتزاع
(تجرید، ابستراکسیون)
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9221
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9226
۳
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9230
۴
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9237
۵
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9245
پایان
تجرید
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9252
پایان
۷
· فرم های مشخصی از حرکت، به شکل محسوس، یعنی قابل درک برای حواس وجود دارند.
۸
· مفهوم فلسفی حرکت را نمی توان با این و یا آن فرم حرکت (مثلا حرکت مکانیکی) یکی گرفت.
· همانطور که مفهوم فلسفی ماده را نمی توان با این و یا آن فرم مشخص آن (مثلا جنس و میدان) عوضی گرفت.
۹
· مفهوم فلسفی حرکت خصلت عام دارد، یعنی وجه مشترک کلیه فرم های محسوس حرکت را شامل می شود.
۱۰
· «حرکت ـ اگر آن را در مورد چیزها، پدیده ها و سیستم های مادی در نظر بگیریم ـ عبارت است از تغییر به طور کلی.»
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۵۱۳)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر