۱۴۰۳ تیر ۲۳, شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ح) حرکت (جنبش) (۴)

   

 

 پروفسور دکتر گونتر کروبر 

برگردان

 شین میم شین

 

 

۶


 

اپیکور

(۳۴۱ ـ ۲۷۱ ق. م.) 

مؤسس مکتب اپیکوریسم

   

۱

·    اپیکور منشاء الهی و ماورای جهانی قائل شدن به حرکت را و تعیین هر نوع هدف برای آن را رد می کند و تئوری ماتریالیستی ـ اتمیستی را دوباره مطرح می سازد.

 

۲

·    با این تفاوت که او در مغایرت با تئوری دموکریت، مبنی  بر «گردباد» اتم ها و قلمداد کردن اولین برخورد اتم ها به مثابه علت اولیه حرکت، تئوری انحراف اتم ها در سقوط آزاد را فرمولبندی می کند و هر نوع هدفمندی برای حرکت اتم ها را رد می کند و برای آن گشتاوری از تصادف عینی قائل می شود.

 

۳

·    نظریات رایج درفلسفه یونان باستان راجع به چند و چون حرکت ـ در مجموع ـ خصلت کم و بیش حدس و گمان داشته اند.

 

۴

·    نظریات ماتریالیستی مربوطه نیز فاقد پایه و شالوده مبتنی بر علوم طبیعی بوده اند.

 

۷

حرکت و سکون در فلسفه اسکولاستیک

 

۱

·    فلسفه اسکولاستیکی قرون وسطی هم به سبب ضعف علوم طبیعی در توضیح ماهیت فرم های مختلف حرکت و هم به سبب جانبداری تئولوژیکی (ممنوعیت عدول از نظریات ارسطو) نمی تواند به رشد و توسعه کیفی آموزه حرکت خدمت کند.

 

۱


 

یوهانس بوریدان

 (۱۳۰۰ ـ ۱۳۵۸)

از فلاسفه، فیزیکدانان و منطقیون اسکولاستیک

 

·    در اسکولاستیک واپسین و در محافل نوپای نومینالیسم به سبب ابراز علاقه به علوم طبیعی (علم الاشیاء) تصوری رواج می یابد، که گویا حرکت زمینی و سماوی نتیجه مبارزه میان مقاومت هوا و برخورد و ارتعاش اتم ها ست.

·    (بوریدان)

 

۲


 

نیکولاس کوزانوس

 (۱۴۰۱ ـ ۱۴۶۴) 

فیلسوف، تئولوگ، ریاضی دان، کاردینال

از نخستین هومانیست های آلمانی در دوره گذار از قرون وسطای واپسین به عصر جدید آغازین

 

۱

·     

·    درفلسفه کوزانوس و در طبیعتفلسفه ایتالیا (کاردانوس، تلستوس، برونو) در اوایل عصر جدید، حرکت و سکون، شدن و فنا شدن به مثابه تضادهای واقعی مورد توجه قرار می گیرند و تضادمندی وجود چیزهای واقعی مطرح می گردد.

 

۲

·    تضاد در آن زمان به عنوان نیروی محرکه کاینات تصور می شود که ناشی از خدا ست و خدا کل مطلق است که اضداد در او در همدیگر ذوب می شوند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر