پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
۶
اپیکور
(۳۴۱ ـ ۲۷۱ ق. م.)
مؤسس مکتب اپیکوریسم
۱
· اپیکور منشاء الهی و ماورای جهانی قائل شدن به حرکت را و تعیین هر نوع هدف برای آن را رد می کند و تئوری ماتریالیستی ـ اتمیستی را دوباره مطرح می سازد.
۲
· با این تفاوت که او در مغایرت با تئوری دموکریت، مبنی بر «گردباد» اتم ها و قلمداد کردن اولین برخورد اتم ها به مثابه علت اولیه حرکت، تئوری انحراف اتم ها در سقوط آزاد را فرمولبندی می کند و هر نوع هدفمندی برای حرکت اتم ها را رد می کند و برای آن گشتاوری از تصادف عینی قائل می شود.
۳
· نظریات رایج درفلسفه یونان باستان راجع به چند و چون حرکت ـ در مجموع ـ خصلت کم و بیش حدس و گمان داشته اند.
۴
· نظریات ماتریالیستی مربوطه نیز فاقد پایه و شالوده مبتنی بر علوم طبیعی بوده اند.
۷
حرکت و سکون در فلسفه اسکولاستیک
۱
· فلسفه اسکولاستیکی قرون وسطی هم به سبب ضعف علوم طبیعی در توضیح ماهیت فرم های مختلف حرکت و هم به سبب جانبداری تئولوژیکی (ممنوعیت عدول از نظریات ارسطو) نمی تواند به رشد و توسعه کیفی آموزه حرکت خدمت کند.
۱
یوهانس بوریدان
(۱۳۰۰ ـ ۱۳۵۸)
از فلاسفه، فیزیکدانان و منطقیون اسکولاستیک
· در اسکولاستیک واپسین و در محافل نوپای نومینالیسم به سبب ابراز علاقه به علوم طبیعی (علم الاشیاء) تصوری رواج می یابد، که گویا حرکت زمینی و سماوی نتیجه مبارزه میان مقاومت هوا و برخورد و ارتعاش اتم ها ست.
· (بوریدان)
۲
نیکولاس کوزانوس
(۱۴۰۱ ـ ۱۴۶۴)
فیلسوف، تئولوگ، ریاضی دان، کاردینال
از نخستین هومانیست های آلمانی در دوره گذار از قرون وسطای واپسین به عصر جدید آغازین
۱
·
· درفلسفه کوزانوس و در طبیعتفلسفه ایتالیا (کاردانوس، تلستوس، برونو) در اوایل عصر جدید، حرکت و سکون، شدن و فنا شدن به مثابه تضادهای واقعی مورد توجه قرار می گیرند و تضادمندی وجود چیزهای واقعی مطرح می گردد.
۲
· تضاد در آن زمان به عنوان نیروی محرکه کاینات تصور می شود که ناشی از خدا ست و خدا کل مطلق است که اضداد در او در همدیگر ذوب می شوند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر