پروفسور دکتر ورنر هوفمن
برگردان
شین میم شین
۱۶
· تنها به لحاظ هدف جامعتی عام، که استفاده از وسایل قدرت سیاسی و دیگر وسایل در خدمت آن قرار دارند، می توان گفت که آیا فرم های اعمال قدرت (حکومت) حاوی خصلت حاکمیتی اند و یا نه.
۱۷
· این یکی از نواقص شرم انگیز و زیانبار جامعه شناسی سیاسی کنونی است که درک روشنی (مفهوم روشنی) از حاکمیت ندارد.
· مفهومی که از عناصر متشکله آن محسوب می شود.
۱۸
· از این رو ست، که جامعه شناسی سیاسی کنونی قادر به تمیز محتوای ماهوی یک جامعه از تصویر و یا فرم نمودین آن نمی شود.
(ورنر هوفمن
در این حکم، به ترکیب دو جفت مقوله دیالک تیکی مبادرت می ورزد.
او از ترکیب مقوله محتوا و ماهیت، مقوله محتوای ماهوی را می سازد و از ترکیب فرم و محتوا، فرم نمودین و یا تصویر نمودین را.
مترجم)
۱۹
· سوء تفاهمات مربوط به خودویژگی کشورهای نوع شوروی اغلب می تواند به سبب عدم شناخت معیار ماهوی تمیز نظامات جامعتی صورت گیرند.
۲۰
· زیرا درک مسئله زیر از اهمیت بزرگی برخوردار است:
· مثلا نظام جامعتی «دیکتاتوری پرولتاریا» (که باید دقیقتر تعیین شود)، بنا بر ماهیت خویش، نه نظام حاکمیت، بلکه نظام قدرت (حکومت) است.
۲۱
· اعمال قدرت بر مبنای مناسبات حاکمیت به امر برخورداری قدرتمندان کمک می کند و فرم های اعمال قدرت، بی تردید از نیاز به تحکیم وضع مورد نظر فراتر می روند.
۲۲
· فرم های اعمال قدرت به وسیله اهداف حاکمیت جامعتی تعیین می شوند.
· (مراجعه کنید به هوفمن، «قانون کار اتحاد شوروی»، برلین ۱۹۵۶، ص ۲۲۵)
۲۳
· مشخصه حاکمیت جامعتی این است که وسایل اعمال قدرت در درون قشر اجتماعی مسلط (و اغلب در درون خانواده واحدی) دست به دست می شوند.
۲۴
· «به میراث گذاشتن قدرت سیاسی، همواره مؤثرترین وسیله برای حفظ سلطه طبقه خویش بوده است.»
· (میشلز، «راجع به جامعه شناسی ماهیت حزبی در دموکراسی های مدرن»)
۲۵
· در دولت فونکسیونر (مأمور) سوسیالیستی، این تداوم و توارث قدرت اجتماعی، به طور ریشه ای و رادیکال از بین می رود.
۲۶
· افراد منفرد حق انحصار قدرت برای مدت نا محدود را ندارند.
۲۷
· فونکسیونر (مأمور) قابل تعویض است.
۲۸
· فونکسیونر حقوق بگیر است و به ازای خدمت خویش مزد دریافت می کند.
۲۹
· او نمی تواند قدرت خود را برای برخورداری شخصی (پر کردن جیب خود. مترجم) مورد استفاده قرار دهد، مگر اینکه قوانین جامعه را زیر پا بگذارد.
۳۰
· قشر رهبران شوروی نیز هرگز خصلت «طبقاتی» نداشته اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر