۱۴۰۳ خرداد ۱۸, جمعه

وجود و شعور (۳۷)

 

سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

 (۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰)

برگردان

شین میم شین

 

فصل دوم

کردوکار روانی و واقعیت عینی

 

۱

تئوری انعکاس


۱

·    رابطه معرفتی (رابطه مبتنی بر شناخت) بشر با جهان، با کردوکار روانی مغز به مثابه ارگان (عضو) پدید می آید.

·    مغز به مثابه ارگانی که روابط میان ارگانیسم (اندام) و محیط زیست را فراهم می آورد.

 

۲

·    تأثیر متقابل فرد با جهان، یعنی حیات، یعنی پراتیک، پیش شرط اونتولوژیکی (پیش شرط مبتنی بر  وجودشناسی) برای پیدایش رابطه معرفتی فرد با جهان است.

 

·    مراجعه کنید به پراتیک، اونتولوژی (آموزه مربوط به وجود و مفاهیم و تعاریف مربوطه)

 

 

پراتیک

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5381

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5380

 

اونتولوژی و نئو اونتولوژی

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/14537

 

 

۳

·    شناخت بشری، به معنی خاصش، به مثابه روند جامعتی و تاریخی، با زبان در رابطه است.

 

۴

·    این کلمه (واژه) است که قبل از همه، امکان تثبیت و انتقال نتایج شناخت را فراهم می آورد.

 

۵

·    شناخت، بدین طریق، دیگر در اعمال (اکت های) مکرر و در واقع، منفصل و مجزای بشر خلاصه نمی شود، بلکه روند تاریخی شناخت پدید می آید.

 

۶

·    با مناسبت (رابطه) معرفتی فرد با جهان، یعنی با واقعیت عینی، مسئله معرفتی ـ نظری (مسئله مربوط به تئوری شناخت) عرض اندام می کند.

 

·    مراجعه کنید به شناخت، تئوری شناخت

 

شناخت

(معرفت)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11286

 

تئوری شناخت

 (نظریه معرفت)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13801

 

 

۷

·    به این سؤال که شناخت چیست، تئوری انعکاس ماتریالیسم دیالک تیکی به شرح زیر جواب می دهد:

·    شناخت عبارت است از انعکاس جهان به مثابه واقعیت عینی.

 

·    مراجعه کنید به انعکاس، واقعیت عینی

 

 

انعکاس

(عکس برداری، عکس اندازی)

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9440

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9448

 

پایان

 

واقعیت عینی

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4594

 

پایان

 

۸

·    احساس ها، ادراکات (استنباطات) و غیره (شعور)، تصاویری از جهان خارج اند.

 

۹

·    مفهوم «نقش بندی» و «تصویر» و «عکس» در ادبیات فلسفی جریانات مختلف به کرات مورد استفاده قرار می گیرد.

·    از این رو، تکرار این جمله که پدیده های روانی از قبیل احساس ها، ادراکات و غیره تصاویر (نقش بندی های) جهان خارج (بر لوح خاطر. مترجم) اند، (جهان خارجی که در خارج از ضمیر ما و مستقل از آن وجود دارد)، کفایت نمی کند.

 

۱۰

·    ما باید علاوه بر آن، (و اصل کار هم این است) که به تعیین محتوای معرفتی ـ نظری مثبتی خطر کنیم که با این فرمول در تئوری انعکاس ماتریالیسم دیالک تیکی در رابطه است.

 

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر