تحلیلی
از
شین میم شین
همانطور که ذکرش گذشت،
حفظ حیات (زندگی) مقدم بر تعیین معنا برای حیات (زندگی) است.
دیالک تیک همزیستی و همستیزی (دیالک تیک صلح و ستیز) حاکم میان موجودات
(از میکرو موجود تا نبات و جانور و بشر)
نیز مبتنی بر اصل حفظ حیات است.
یعنی
مبتنی بر واقعیت بخشیدن و معنا بخشیدن به زندگی است.
یعنی
جنگ و صلح
برای بقا (حفظ حیات و امکان پذیرسازی حیات و معنا بخشیدن به حیات خویشتن و خانواده خویش و طایفه و قبیله و طبقه و همبود خویش) است.
یعنی
جنگ و صلح
علل معیشتی ـ مادی تعیین کننده دارند.
درک ماتریالیستی هستی به طور کلی (درک ماتریالیستی طبیعت، جامعه و تفکر)
همین است.
همانطور که ذکرش گذشت،
حفظ حیات موجودات
به طور طبیعی و غریزی
تضمین می شود.
هر موجودی به محض «تولد» طبیعتا و غریزتا، «آب و نان» می طلبد.
مثلا دنبال پستان مادر می گردد و حتی کورکورانه پستان مادر را می یابد و شیر می نوشد تا حفظ حیات را تضمین کند.
از این بابت، میان موجودات مختلف و بشر فرقی وجود ندارد.
ای بسا جوجه های پرندگان
که
به طمع تغذیه کافی و بی وقفه و بی رقابت،
خواهران و برادران ضعیف تر خود
را
از آشیانه به پایین می اندازند تا طعمه درندگان شوند.
مادران و پدران شان
هم
می دانند و چه بسا تماشا می کنند.
حتما به خاطر می آورند که خودشان هم چنین کرده اند.
«برادرکشی» مطروحه در کتب مقدس (تورات و انجیل و قران)
هم
ریشه معیشتی ـ مادی دارد و نه ریشه اخلاقی (هابیلی ـ قابیلی و یا خیری ـ شری.)
حریف با طرد و تخریب و ترور خواهر و برادر خود،
حیات فردی و طایفه ای و طبقاتی خود را تضمین می کند و بدان معنا می بخشد.
یعنی
صلح و جنگ میان موجودات و جوامع
برای نان است و نه برای «جان» مثلا برای دین و ایمان.
تولید و بازتولید (زاد و ولد)
نیز
برای تضمین حیات و معنا بخشیدن به حیات است
و
در تحلیل نهایی
از معبر دیالک تیک جنگ و صلح با طبیعت می گذرد.
چه طبیعت اول و چه طبیعت ثانی (جامعه).
«دین و ایمان و جان وزبان و علامات و اشارات و کنایات)
از طبیعت اول به طبیعت دوم (جامعه بشری) آمده اند و در جامعه بشری توسعه غول آسا سافته اند.
برای اینکه تولید معیشتی ـ مادی به تنهایی صورت نمی گیرد و نمی تواند هم صورت گیرد:
تولید مادی با تولید «فکری» توأم است.
فرق هم نمی کند که موجود، نبات و جانور باشد و یا بشر.
زبان نباتات و مورچه ها و ملخ ها و گرگ ها و سگ ها و گربه ها و پرنده ها و لیاقت های کومونیکاتیو (هماندیشی) آنها
نتیجه تکامل میلیون ها ساله اند.
نتیجه تلاش برای معاش (ممد مسعود) اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر