سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین
برگردان
شین میم شین
۱
جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی
الف
راجع به طرح مسئله
۲۷۶
· در چارچوب این طرح دوئالیستی، دو «تئوری» زیر توسعه یافته اند:
الف
· پاراللیسم (توازی گرایی)
ب
· تأثیر متقابل خارجی
۲۷۷
· برای هر دو، روانی و فیزیکی سلسله ای از پدیده های متفاوت اند.
الف
۱
· پاراللیسم (توازی گرایی) امکان وابستگی واقعی میان حلقه ای از یکی (مثلا سلسله روانی) به حلقات سلسله فیزیکی را مستثنی می دارد.
۲
· پاراللیسم (توازی گرایی) علیرغم آن، ادعا می کند که میان آنها مطابقت یکسانی وجود دارد.
· مطابقتی که مبنا و چگونگی پیدایشش نامعلوم است و نامعلوم می ماند.
ب
۱
· تئوری دوم می کوشد، که حقایق امور زندگی رئال (واقعی) را، یعنی وجود وابستگی رئال (واقعی) میان پدیده های فیزیکی (فیزیولوژیکی) و پدیده های روانی رادر نظر بگیرد.
۲
· این تئوری، تأثیرمقابل خارجی میان اندو را به رسمیت می شناسد.
· اگرچه از پیش شرط تفاوت مندی آندو شروع به حرکت می کند. (مبداء قرار می دهد.)
۳
· این تئوری بدین طریق می تواند کلیه قانونمندی های هم روانی و هم فیزیکی پدیده های مادی را نفی و انکار کند.
۲۷۸
· این تئوری های آشکارا بی پایه، که در نقطه عطف قرن (قرن ۱۹ و ۲۰) وسیعا اشاعه یافته اند، هنوز از میدان فلسفی و پسیکولوژیکی رخت برنبسته اند.
۲۷۹
جیمز پرات
(۱۸۷۵ ـ ۱۹۴۴)
استاد فلسفه در دانشگاه
· بدین طریق، جیمز پرات در مقاله ای تحت عنوان «وضع کنونی مسئله جسم و جان» فقط سه راه حل ممکنه این مسئله را نام می برد:
الف
· تأثیر متقابل
ب
· پاراللیسم
پ
· ماتریالیسم
۲۸۰
· منظور او، از ماتریالیسم، ماتریالیسم مکانیکی است که از بین بردن مسئله ای را، حل آن مسئله جا می زند.
· برای اینکه او، وجود پدیده های روانی را که قابل ارجاع به پدیده های فیزیکی (فیزیولوژیکی) نیستند، نفی و انکار می کند.
· (جیمز پرات، «وضع کنونی مسئله جسم و جان»، «مرور فلسفی»، ۱۹۳۶، جلد ۱۶، ص ۱۴۴ ـ ۱۶۶)
۲۸۱
ولفگانگ کولر
(۱۸۸۷ ـ ۱۹۶۷)
مؤسس پسیکولوژی هیئت
· یکی از انحرافات تئوری دوئالیستی پاراللیسم (توازی گرایی) که با تئوری هویت پیوند دارد، ایزومورفیسم تئوری هیئت است.
· · (ولفگانگ کولر، «پسیکولوژی هیئت»، نیویورک، ۱۹۴۷، ص ۳۱ ـ ۶۳)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر