۱۴۰۳ اردیبهشت ۲۸, جمعه

وجود و شعور (۲۵)

 

سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

 (۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰)

برگردان

شین میم شین

۱

جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی

 

الف

راجع به طرح مسئله

ادامه
 

۲۷۶

·    در چارچوب این طرح دوئالیستی، دو «تئوری» زیر توسعه یافته اند:

 

الف

·    پاراللیسم (توازی گرایی)

 

ب

·    تأثیر متقابل خارجی

 

۲۷۷

·    برای هر دو، روانی و فیزیکی سلسله ای از پدیده های متفاوت اند.

 

الف

 

۱

·    پاراللیسم (توازی گرایی) امکان وابستگی واقعی میان حلقه ای از یکی (مثلا سلسله روانی) به حلقات سلسله فیزیکی را مستثنی می دارد.

 

۲

·    پاراللیسم (توازی گرایی) علیرغم آن، ادعا می کند که میان آنها مطابقت یکسانی وجود دارد.

·    مطابقتی که مبنا و چگونگی پیدایشش نامعلوم است و نامعلوم می ماند.

 

ب

 

۱

·    تئوری دوم می کوشد، که حقایق امور زندگی رئال (واقعی) را، یعنی وجود وابستگی رئال (واقعی) میان پدیده های فیزیکی (فیزیولوژیکی) و پدیده های روانی رادر نظر بگیرد.

 

۲

·    این تئوری، تأثیرمقابل خارجی میان اندو را به رسمیت می شناسد.

·    اگرچه از پیش شرط تفاوت مندی آندو شروع به حرکت می کند. (مبداء قرار می دهد.)

 

۳

·    این تئوری بدین طریق می تواند کلیه قانونمندی های هم روانی و هم فیزیکی پدیده های مادی را نفی و انکار کند.

 

۲۷۸

·    این تئوری های آشکارا بی پایه، که در نقطه عطف قرن (قرن ۱۹ و ۲۰) وسیعا اشاعه یافته اند، هنوز از میدان فلسفی و پسیکولوژیکی رخت برنبسته اند.

 

۲۷۹

 جیمز پرات

(۱۸۷۵  ـ ۱۹۴۴)

استاد فلسفه در دانشگاه

 

·    بدین طریق، جیمز پرات در مقاله ای تحت عنوان «وضع کنونی مسئله جسم و جان» فقط سه راه حل ممکنه این مسئله را نام می برد:

 

الف

·    تأثیر متقابل

ب

·    پاراللیسم 

پ

·    ماتریالیسم

 

۲۸۰

·    منظور او، از ماتریالیسم، ماتریالیسم مکانیکی است که از بین بردن مسئله ای را، حل آن مسئله جا می زند.

·    برای اینکه او، وجود پدیده های روانی را که قابل ارجاع به پدیده های فیزیکی (فیزیولوژیکی) نیستند، نفی و انکار می کند.

·    (جیمز پرات، «وضع کنونی مسئله جسم و جان»، «مرور فلسفی»، ۱۹۳۶، جلد ۱۶، ص ۱۴۴ ـ ۱۶۶)

 

۲۸۱

ولفگانگ کولر

 (۱۸۸۷ ـ ۱۹۶۷)

مؤسس پسیکولوژی هیئت

 

·    یکی از انحرافات تئوری دوئالیستی پاراللیسم (توازی گرایی) که با تئوری هویت پیوند دارد، ایزومورفیسم تئوری هیئت است.

·   ·    (ولفگانگ کولر، «پسیکولوژی هیئت»، نیویورک، ۱۹۴۷، ص ۳۱ ـ ۶۳)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر