سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین
برگردان
شین میم شین
۱
جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی
الف
راجع به طرح مسئله
۲۵۹
· مسئله پسیکوفیزیکی (روانی ـ جسمانی) که در آغاز بر مناسبت پدیده های روانی بشر با پدیده های فیزیکی (جسمانی) محیط زیست او مبتنی بود، به مسئله پسیکوفیزیولوژیکی مبدل می شود.
· به مسئله مربوط به مناسبت میان روندهای روانی و روندهای فیزیولوژیکی مبدل می شوند.
(فیزیولوژی
(تنکرد شناسی)
به علم عملکرد (فونکسیون) سیستم های زنده اطلاق می شود.
فیزیولوژی
یکی از زیر رشته های بیولوژی (زیست شناسی) است.
فیزیولوژی
با تکیه بر بیولوژی و بیوشیمی
به بررسی اعمال حیاتی موجودات زنده، اندام ها، بافت ها، سلول ها و عناصرشان (مثلا ژن ها) می پردازد.
فیزیولوژی
در علوم زیر اهمیت چشمگیری دارد:
پزشکی، دامپزشکی، روان شناسی، جانورشناسی و علوم دامی.
بیولوژی
به سه رشته زیر تقسیم بندی می شود:
میکرو بیولوژی
(که فیزیولوژی یکی از زیر رشته های ان است)، جانورشناسی
و
بوتانیک
(گیاه شناسی)
مترجم)
۲۶۰
· مسئله روانی به مثابه مسئله مربوط به طبیعت دوگانه بشر عرض اندام می کند.
۲۶۱
· جنبه فراتر رونده مسئله، یعنی جنبه اونتولوژیکی (وجود شناسی) و معرفتی ـ نظری) به طور کلی فراموش می شود.
· مراجعه کنید به اونتولوژی
اونتولوژی و نئو اونتولوژی
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10372
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10386
۳
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10390
۴
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10410
۵
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10441
۶
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10445
پایان
۲۶۲
· این مسئله در ادبیات فلسفی ـ پسیکولوژیکی وسیع در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰، به مسئله جسم و جان (روح) مبدل می شود.
· (الف. بینه، «جسم و جان» ۱۹۰۸)
· (ه. دریش، «جسم و جان، بررسی ئی راجع به مسئله پسیکوفیزیکی»، ۱۹۲۰)
· (اردمن، «فرضیه های علمی راجع به جسم و جان»، کلن، ۱۹۰۷)
· (س. اشتومپف، «جسم و جان»، لایپزیگ، ۱۹۰۳ )
۲۶۳
· با حل این مسئله، از مناسبت جسم با جان (روح)، یعنی از مناسبت فونکسیون های (کارکردهای) روانی با فونکسیون های فیزولوژیکی شروع به کار می کنند.
· بدون اینکه رابطه بشر و کردوکار روانی بشر با محیط زیست در نظر گرفته شود.
۲۶۴
· بدین طریق، درک حیات اندام (ارگانیسم) بالکل و کردوکار روانی اش بالاخص و حل مسئله بدین طریق، امکان ناذیر و محال می گردد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر