سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین
برگردان
شین میم شین
۱
جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی
الف
راجع به طرح مسئله
۲۴۸
· ایده ها به مثابه نوع خاصی از وجود ایده ای حتی در ایدئالیسم (عینی) افلاطون در مقابل چیزهای حسی موجود قرار داده می شوند.
۲۴۹
· تعلیمات (آموزه) مربوط به ماورای تجربی بودن (اپریوریته) ایده ها فقط به نفی و انکار منشاء امپیریکی (تجربی) و حسی ایده ها محدود نمی شود.
· بلکه وابستگی پدیده های روانی از محتوای ایده ای (فکری) معینی را فرضیه بندی می کند.
۲۵۰
· پدیده های روانی در فلسفه دکارت به مثابه پدیده های فکری (روحی) نمودار می شوند.
۲۵۱
· پدیده های روانی به مثابه چیزهای فکری در مقابل چیزهای مادی قرار داده می شوند.
۲۵۲
· چیزهای فکری (روحی) به مثابه چیزهای ایده ای و چیزهای مادی فقط آنجا مقابل هم قرار داده می شوند که پدیده های روانی به نحوی از انحاء، پیوسته با محتوای ایده ای دانش تصور می شوند.
۲۵۳
· جان لاک با نفی و انکار ماورای تجربی بودن (اپریوریته) ایده ها، در مغایرت با دکارت، نه فقط منشاء امپیریکی (تجربی) ایده ها را تصدیق و تأیید می کند، بلکه در عین حال، راه را برای در نظر گرفتن عمدتا فونکسیونال (کارکردی) پدیده های روانی به مثابه روند احساس و یا بازتاب هموار می سازد.
۲۵۴
· این طرز نگرش بعدها توسط روان شناسی تجربی حفظ می شود که در نیمه دوم قرن ۱۹ بر مبنای بررسی های صورت گرفته در زمینه فونکسیون های عصبی و حسی در نیمه اول قرن ۱۹ توسعه یافته بود.
۲۵۵
· این نمایندگان مهم روان شناسی تجربی در نیمه دوم قرن ۱۹ (ووندت، ابینگهاوس، تیچه نر و جیمز) از نقطه نظرات دوئالیستی حرکت می کنند.
۲۵۶
· ویلیام جیمز اعلام می دارد که در مقابل هم قرار دادن روندهای روانی با روندهای فیزیکی در موضع جان لاک قرار داشته است.
· (ویلیام جیمز، «اثار پسیکولوژیگی اصلی ویلیام جیمز»، لندن، ۱۹۰۷)
۲۵۷
· همین حرف را در رابطه با تیچه نر در اولین دوره کردوکار علمی اش نیز می توان گفت.
· (الف. ب. تیچه نر، «خطوط کلی روان شناسی»، نیویرک، ۱۹۰۷)
۲۵۸
· باید در نظر داشت که با بررسی های شروع شده در نیمه اول قرن ۱۹، در زمینه فیزیولوژی سیستم عصبی و ارگان های حسی، پیشرفت مهمی در مسئله گزاری (طرح- مسئله) صورت می گیرد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر