۱۴۰۳ اردیبهشت ۲۳, یکشنبه

وجود و شعور (۲۲)

 

سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

 (۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰)

برگردان

شین میم شین

۱

جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی

 

الف

راجع به طرح مسئله

ادامه

 

 

۲۴۸

·    ایده ها به مثابه نوع خاصی از وجود ایده ای حتی در ایدئالیسم (عینی) افلاطون در مقابل چیزهای حسی موجود قرار داده می شوند.

 

۲۴۹

·    تعلیمات (آموزه) مربوط به ماورای تجربی بودن (اپریوریته) ایده ها فقط  به نفی و انکار منشاء امپیریکی (تجربی) و حسی ایده ها محدود نمی شود.

·    بلکه وابستگی پدیده های روانی از محتوای ایده ای (فکری) معینی را فرضیه بندی می کند.

 

۲۵۰

·    پدیده های روانی در فلسفه دکارت به مثابه پدیده های فکری (روحی) نمودار می شوند.

 

۲۵۱

·    پدیده های روانی به مثابه چیزهای فکری در مقابل چیزهای مادی قرار داده می شوند.

 

۲۵۲

·    چیزهای فکری (روحی) به مثابه چیزهای ایده ای و چیزهای مادی فقط آنجا مقابل هم قرار داده می شوند که پدیده های روانی به نحوی از انحاء، پیوسته با محتوای ایده ای دانش تصور می شوند. 

 

۲۵۳

·    جان لاک با نفی و انکار ماورای تجربی بودن (اپریوریته) ایده ها، در مغایرت با دکارت، نه فقط منشاء امپیریکی (تجربی) ایده ها را تصدیق و تأیید می کند، بلکه در عین حال، راه را برای در نظر گرفتن عمدتا فونکسیونال (کارکردی) پدیده های روانی به مثابه روند احساس و یا بازتاب هموار می سازد.

 

۲۵۴

·    این طرز نگرش بعدها توسط روان شناسی تجربی حفظ می شود که در نیمه دوم قرن ۱۹ بر مبنای بررسی های صورت گرفته در زمینه فونکسیون های عصبی و حسی در نیمه اول قرن ۱۹ توسعه یافته بود.

 

۲۵۵

·    این نمایندگان مهم روان شناسی تجربی در نیمه دوم قرن ۱۹ (ووندت، ابینگهاوس، تیچه نر و جیمز) از نقطه نظرات دوئالیستی حرکت می کنند.

 

۲۵۶

·    ویلیام جیمز اعلام می دارد که در مقابل هم قرار دادن روندهای روانی با روندهای فیزیکی در موضع جان لاک قرار داشته است.

·    (ویلیام جیمز، «اثار پسیکولوژیگی اصلی ویلیام جیمز»، لندن، ۱۹۰۷)

 

۲۵۷

·    همین حرف را در رابطه با تیچه نر در اولین دوره کردوکار علمی اش نیز می توان گفت.

·    (الف. ب. تیچه نر، «خطوط کلی روان شناسی»، نیویرک، ۱۹۰۷)

 

۲۵۸

·    باید در نظر داشت که با بررسی های شروع شده در نیمه اول قرن ۱۹، در زمینه فیزیولوژی سیستم عصبی و ارگان های حسی، پیشرفت مهمی در مسئله گزاری (طرح- مسئله) صورت می گیرد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر