سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین
برگردان
شین میم شین
۱
جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی
الف
راجع به طرح مسئله
۱۸۲
· اگر اثرگذاری چیزها، پدیده ها و روندها منطبق با دترمینیسم به معنی مکانیسیستی اش باشد، در این صورت دیگر نمی توان تأثیر متقابل کلیه پدیده ها در جهان را به مثابه انعکاس تلقی کرد.
۱۸۳
· وقتی از انعکاس به مثابه خاصیت عام جهان مادی سخن گفته می شود، در این صورت، ضمنا گفته می شود که فقط اصل دترمینیسم به معنی ماتریالیستی ـ دیالک تیکی اش، با تأثیرات متقابل واقعی در مجموعه حوادث جهان محق است.
۱۸۴
· معنای ساده، دقیق و سختگیرانه مفهوم «انعکاس» به مثابه خاصیت عام مجموعه جهان مادی در این است.
۱۸۵
· توضیح فرم های نمودین مشخص که در آنها خاصیت عام ماده در حوزه های مختلف تأثیر متقابل بروز می کند، وظیفه علوم منفرد است که به بررسی آنها می پردازند.
· مراجعه کنید به علوم منفرد
۱۸۶
· مفهوم وسیع انعکاس، به مثابه خاصیتی که مجموعه ماده دارد، بدان معنی نیست که می توان با امتداد دادن (پروژکسیون) پدیده های روانی در مبانی جهان مادی، مجموعه ماده را شعورمند دانست.
(همانطور که یکسان انگاری فرم های عالی تر با فرم های نازل تر و نفی فرم های عالی تر،
روش خودویژه و خاض ماتریالیسم مکانیکی است، پروژکسیون (تمدید، امتداد دادن) خودویژگی های فرم های عالی تر به فرم های نازل تر،
روش خودویژه و خاص ایدئالیسم است.
مترجم)
۱۸۷
· انعکاس به مثابه خاصیت عام ماده به معانی زیر است:
الف
· به این معنی است که احساس ها (حسیات) و پدیده های روانی مبنای خود را و پیش شرط خود را در جهان مادی دارند.
ب
· به این معنی است که احساس ها (حسیات) و پدیده های روانی در جهان به طور ایزوله و مجزا (و بی مبنای مادی. مترجم) وجود ندارند.
پ
· به این معنی است که احساس ها (حسیات) و پدیده های روانی در فضای خالی از هوا (خلاء) شناور نیستند.
ت
· به این معنی است که احساس ها (حسیات) و پدیده های روانی بی اعتنا به خودویژگی های شان، در مناسبت شان با کلیه چیزهای موجود، مطلقا متفاوت نیستند.
ث
· به همین دلیل، احساس ها (حسیات) و پدیده های روانی نیازی بدان ندارند که از خارج القاء شوند.
۱۸۸
· شرایط لازم برای تشکیل ناتورال (طبیعی) احساس ها (حسیات) و پدیده های روانی در خود جهان مادی اند.
۱۸۹
· احساس ها (حسیات) و پدیده های روانی، عالی ترین فرم خاصی اند که در آن (فرم) خاصیت عام ماده (انعکاس) خود را نمودار می سازد. (خودنمایی می کند.)
۱۹۰
· مجموعه طبیعت، آنها را در فرم های کیفیتا دیگری و در فرم های بنیادی (اله منتار) در اخیتار دارد.
۱۹۱
· تزهای انعکاس به مثابه خاصیت عام جهان مادی و تغییر فرم های آن در مراحل مختلف توسعه و احساس و شعور به مثابه عالی ترین فرم خاصبت عام جهان مادی را پاولف و پس از او، کیسیلینچف نیز نمایندگی کرده اند.
مراجعه کنید
به
پاولف، «تئوری انعکاس»، «مسائل اساسی تئوری شناخت ماتریالیسم دیالک تیکی»
ارنست بوخ، «وحدت ماده و شعور»، مسکو، سال ۱۹۴۹، ص ۱ ـ ۱۱۲ (به زبان روسی)
· الف. کیسیلینچف،
«تئوری مارکسیستی ـ لنینیستی انعکاس و آموزه پاولف راجع به کردوکار عصبی عالی»، ۱۹۵۷ (یه زبان المانی)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر