سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین
برگردان
شین میم شین
۱
جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی
الف
راجع به طرح مسئله
ادامه
۱۱
· بسان دو خط که در آغاز فقط اندکی از همدیگر انحراف دارند، ولی رفته رفته از همدیگر فاصله می گیرند، به همان سان هم در تئوری انحرافات ناچیز از راه راست در آغاز، با پیاده کردن مسائل اساسی نظری (تئوریکی) در پراتیک، به طور اجتناب ناپذیری رشد می کنند.
۱۲
· از این رو، دفاع از خط راست در مسائل اساسی نظری (تئوریکی)، نه فقط امر صداقت علمی، بلکه در تحلیل نهایی، احساس مسئولیت اخلاقی و سیاسی نسبت به سرنوشت انسان ها نیز است.
۱۳
· رفتار بنیانگذاران مارکسیسم با مسائل اساسی تئوری نیز به همین سان بوده است.
۱۴
· فقط باید چنین نسبت به این مسائل رفتار کرد و نه طور دیگر.
۱۵
· در غیر این صورت، نفوذ در آنها به طور کلی به زحمتش نمی ارزد.
۱۶
· بسان همه پدیده های دیگر، پدیده های روانی نیز با دیگر پدیده های زندگی، یعنی با کلیه جوانب و خواص جهان مادی پیوند دارند.
۱۷
· پدیده های روانی در روابط مختلف خود با کیفیات مختلف بروز می کنند:
الف
· گاهی به مثابه کردوکار عصبی عالی بازتابی بروز می کنند.
ب
· گاهی به مثابه فکری در تضاد با مادی بروز می کنند.
پ
· گاهی به مثابه سوبژکتیو در تضاد با اوبژکتیو بروز می کنند.
۱۸
· برای پرده برداری همه جانبه و درست از طبیعت پدیده ها و روندهای روانی، نباید با مفهوم انتزاعی ـ عام روانی شروع به کار کرد.
۱۹
· در این صورت، روانی از ابتدا به طرز یکجانبه در مشخصه ای تثبیت می یابد (خلاصه می شود، انجماد می یابد. مترجم) و فقط در رابطه معینی به مثابه فکری در تضاد با مادی و یا به مثابه سوبژکتیو در تضاد با اوبژکتیو، عرض اندام می کند.
۲۰
· پژوهش پدیده روانی باید به طور مشخص صورت گیرد.
۲۱
· پدیده روانی را باید در کلیه پیوندها و وساطت های ماهوی اش در نظر گرفت.
۲۲
· مشخصه های مختلف پدیده روانی را باید نمودار ساخت و اینها را باید با منطق اوبژکتیو پیوندها و روابطی انطباق داد که در آنها این مشخصه ها نمودار می گردند.
۲۳
· این آغازگاه هر بررسی واقعا علمی برای غلبه بر «نقطه نظرهای» مختلف و در مشخصه شان واقعی است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر