۱۴۰۳ فروردین ۲۴, جمعه

قرآن کریم از دیدی دیگر (۲۳۰)

   

ویرایش و تحلیل

 از

فریدون ابراهیمی

﴿إِن تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِهَا ۖ وَإِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا ۗ إِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ﴾
[ آل عمران: ۱۲۰]

اگر خيرى به شما رسد اندوهگين شوند و اگر به مصيبتى گرفتار آييد شادمان گردند.

 اگر شكيبايى ورزيد و پرهيزگارى كنيد از مكرشان به شما زيانى نرسد، 

كه خدا بر هر كارى كه مى‌كنند احاطه دارد.

کریم

در این آیه

هم

روانشناسی اهل کتاب را تشریح می کند:

 

۱

اگر خيرى به شما رسد اندوهگين شوند و اگر به مصيبتى گرفتار آييد شادمان گردند.

 

اهل کتاب

از بدبختی مسلمین، خوشحال

و

از خوشبختی مسملین، غمگین می شوند.

این روانشناسی مردم در جوامع طبقاتی به طور کلی است

و

ربطی به عقیده مذهبی ندارد.

دلیل این روانشناسی توده بدبخت در جوامع طبقاتی،

بی شعوری طبقاتی آنها ست.

اگر توده شعور طبقاتی داشته باشند،

دست از عداوت با امثال خود برمی دارند و به مبارزه بر ضد طبقه حاکمه می پردازند.

کریم

چنان وانمود می کند که انگار در همبود مسلمین، قضیه از قرار دیگری است.

کریم

به تفاوت ها و تضادهای طبقاتی در همبود مسلمین 

اشاره ای حتی نمی کند.

بی حقوقی توده های برده

برای کریم، ارزش طرح و بحث و بررسی ندارد.


۲

 اگر شكيبايى ورزيد و پرهيزگارى كنيد از مكرشان به شما زيانى نرسد، 

كه خدا بر هر كارى كه مى‌كنند احاطه دارد.

پیش شرط مصون ماندن از مکر اهل کتاب،

نه هوشمندی فکری و عملی، بلکه شکیبایی و پرهیزگاری است.

چرا و به چه دلیل؟

صبر که به مصونیت از مکر کسی منجر نمی شود.

منظور کریم از پرهیزگرای چیست که به مصونیت از مکر کسی منجر می شود؟

منظور کریم از پرهیزگاری، احتمالا رعایت فرامین شرعی است.

به همین دلیل

ادعا می کند که «خدا بر هر كارى كه مى‌كنند احاطه دارد.»

اگر خدا به همه کاری اهاطه دارد،

پس روانشناسی اهل کتاب و مکرشان

چه اهمیتی برای مسلمین دارد.

این خدای قدر قدرت چرا روانشناسی اهل کتاب را وارونه نمی سازد و مکرشان را به مهر مبدل نمی سازد؟

 ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر