سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین
برگردان
شین میم شین
۱
جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی
الف
راجع به طرح مسئله
۸۷
· ما در این بررسی ها می کوشیم تا مناسبت معرفتی ـ نظری (رابطه مربوط به تئوری شناخت) انتزاعی پدیده های روانی با وجود را (دیالک تیک وجود و شعور را. مترجم) مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم تا بنا بر آن، به کشف مکانیسم پیدایش آن نایل آییم.
۸۸
· پدیده های روانی، زمانی پدید می آیند که در جریان کردوکار بازتابی مغز، در روند تمییز تحریکات، احساس هایی پدید آیند و تحریک منعکس شده در آنها به مثابه اوبژکت عرض اندام کند.
۸۹
· «جهش»، یعنی گذار به پدیده های روانی، درست با آن در پیوند است.
۹۰
· «به همین دلیل، مناسبت معرفتی ـ نظری با اوبژکت، تعیین کننده خصلت اونتولوژیکی پدیده های روانی است.»
· مراجعه کنید به اونتولوژی
اونتولوژی و نئو اونتولوژی
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10372
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10386
۳
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10390
۴
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10410
۵
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10441
۶
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10445
پایان
۹۱
· موضع مجموعه فلسفه غیر مارکسیستی، متضاد با آن است:
· موضع مجموعه فلسفه غیر مارکسیستی، کاراکتریزاسیون پدیده های روانی به مثابه نوعی با وجود خاص خویش است.
· بدون درنظر گرفتن مناسبت معرفتی اش با وجود مادی است.
۹۲
ادوارد برادفورد تیتچنر
(۱۸۶۷ ـ ۱۹۲۷)
روانشناس تجربی انگلیسی ـ امریکایی
· این گرایش به ویژه در «اگزیستانسیالیسم» تیتچنر برجستگی کسب می کرد.
۹۳
· در حالیکه در درکی که کردوکار روانی را یک کردوکار بازتابی می داند، درک تشکیل طبیعی پدیده های روانی میسر می شود و مناسبت معرفتی آن با واقعیت عینی، تعیین کننده «ماهیت» پدیده های روانی است.
۹۴
· وابستگی متقابل مذکور میان ایندو درک (نظریه) به معنی رابطه و وابستگی متقابل نظریات مربوط به تشکیل طبیعی پدیده های روانی و ماهیت معرفتی ـ نظری آنها ست.
۹۵
· هر روند روانی حاوی جنبه و جانب معرفتی است.
· این جنبه معرفتی اما تمامت روند روانی را تشکیل نمی دهد.
· یعنی روند روانی در جنبه معرفتی خلاصه نمی شود.
۹۶
· اوبژکت که در پدیده های روانی انعکاس می یابد، قاعدتا با حوایج و منافع فرد اصطکاک می یابد و به همین دلیل به ایجاد رابطه عاطفی و ارادی معینی منجر می شود.
· مثلا به ایجاد تمایلی و احساسی منجر می شود.
۹۵
· هر اکت (عمل) روانی، یعنی هر «واحد» واقعی شعور حاوی هر دو بخش است.
الف
· هم حاوی بخش فکری ـ هوشی (انتلکتوئل) است
ب
· و هم حاوی بخش احساسی (افکتیو) است.
· احساسی نه به معنی رواندرمانی مدرن، بلکه به معنی فلسفه کلاسیک قرن ۱۷، مثلا فلسفه اسپینوزا و همچنین فلسفه سوسیالیست های اوتوپیکی قرن ۱۸.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر