۱۴۰۲ اسفند ۲۷, یکشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ج) جامعه اولیه (۲) (بخش آخر)

 

پروفسور  دکترهانس شولتسه

برگردان

شین میم شین

 

۱۳

·    در این دوره به برکت توسعه نیروهای مولده، تقسیم کار میان رشته های زیر امکان پذیر می گردد:

 

الف

·     میان کشاورزی و دامپروری

 

ب

·    میان صنعت دستی و کشاورزی

 

پ

·     میان تجارت و  کشاورزی

 

ت

·     میان تجارت و صنعت دستی.

 

ث

·    میان کردوکار مادی و کردوکار فکری

 

۱۴

·    تفکر انسان های جامعه اولیه در آغاز کاملا به وسیله پراتیک بلاواسطه زندگی شان تعیین می شود که در آن، جهان خارج به درستی انعکاس می یابد.

 

۱۵

·    به قول مارکس و انگلس، «طبیعی است که شعور، در آغاز عبارت بود از آگاهی صرف به محیط محسوس پیرامون و به پیوند ساده چیزها و انسان های دیگر با فرد شناسنده.»

·    (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۳، ص ۳۱)

 

۱۶

·    در مرحله بعدی جامعه اولیه، بر مبنای کردوکار حیاتی انسانی، تصورات تخیلی راجع به پیوندهای علی (علتی ـ معلولی) هنوز ناشناخته در طبیعت تشکیل می شوند، که تحت شرایط اجتماعی معین به نگرش های مذهبی توسعه می یابند.

 

۱۷

·    در این نگرش ها (مثلا توتمیسم، انیمیسم، فیتیشیسم و امثالهم)  عجز انسان ها در مقابل طبیعت انعکاس می یابد.

 

·    مراجعه کنید به انیمیسم، فیتیشیسم

 

انیمیسم

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9841

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9864

 

پایان

 

۱۸

·    ولذا نخستین فرم جهان بینی، که در جامعه اولیه تشکیل می یابد، آمیزه ای از نظریات ماتریالیستی خودپو راجع به طبیعت و زندگی انسانی و تصورات اسطوره ای بوده است.

 

۱۹

·    در این نظریات، روابط انسان ها نسبت به محیط زیست شان به شکلی تخیلی ـ توهمی انعکاس می یابد.

 

۲۰

·    فرم های مختلف شعور جامعتی، به ویژه اخلاق، هنر و مذهب در جامعه اولیه جوانه می زنند، ولی همچنان نامتمایز، درهم تنیده و منسجم به وجود خود ادامه می دهند.

 

۲۱

·    فرم های معینی از شعور، مثلا شعور سیاسی و قضائی، تنها پس از پیدایش مالکیت خصوصی، طبقات و دولت توسعه می یابند.

 

۲۲

·    در دامن جامعه اولیه است که به دنبال  تقسیم کار و رواج مبادله محصولات تولیدی، مالکیت خصوصی بر وسایل تولید توسعه می یابد و میان همبودهای خانوادگی و خانواده های منفرد نابرابری اقتصادی پدید می آید.

 

۲۳

·    سپس اشرافیت جنتیل (اشرافیت نجابتی) پا به عرصه وجود می نهد:

·    سالخوردگان، سرلشگران، کاهنان دارائی عمومی را از آن خود می کنند و اعضای خانه خراب شده همبود را به نوکر و سرسپرده خود تبدیل می کنند.

 

۲۴

·    بدین طریق، اولین فرم تاریخی برده داری (برده داری پدرسالارانه و یا خانگی)  در جامعه نجابتی پدرسالار پا به عرصه وجود می نهد، که نخست اسرای جنگی و سپس اعضای همبود نجابتی به غلام و برده مبدل می شوند.

 

۲۵

·    پیش شرط پیدایش برده داری به قول مارکس و انگلس، عبارت بوده از «رشد تولید در کلیه رشته ها (دامپروری، کشاورزی، کار صنعتی خانگی) که امکان تولید فراورده مازاد بر احتیاج فردی را برای نیروی کار انسانی فراهم می آورد» و تصاحب محصول کار دیگران را به طور کلی امکان پذیر می سازد.

·    (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۱، ص ۱۵۷)

 

۲۶

·    تحدید (محدود گشتن) حقوق همبود خانوادگی و توسعه عناصر دولت، با تشکیل اشرافیت نجابتی دست در دست می رود.

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر