پروفسور دکترهانس شولتسه
برگردان
شین میم شین
۱۳
· در این دوره به برکت توسعه نیروهای مولده، تقسیم کار میان رشته های زیر امکان پذیر می گردد:
الف
· میان کشاورزی و دامپروری
ب
· میان صنعت دستی و کشاورزی
پ
· میان تجارت و کشاورزی
ت
· میان تجارت و صنعت دستی.
ث
· میان کردوکار مادی و کردوکار فکری
۱۴
· تفکر انسان های جامعه اولیه در آغاز کاملا به وسیله پراتیک بلاواسطه زندگی شان تعیین می شود که در آن، جهان خارج به درستی انعکاس می یابد.
۱۵
· به قول مارکس و انگلس، «طبیعی است که شعور، در آغاز عبارت بود از آگاهی صرف به محیط محسوس پیرامون و به پیوند ساده چیزها و انسان های دیگر با فرد شناسنده.»
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۳، ص ۳۱)
۱۶
· در مرحله بعدی جامعه اولیه، بر مبنای کردوکار حیاتی انسانی، تصورات تخیلی راجع به پیوندهای علی (علتی ـ معلولی) هنوز ناشناخته در طبیعت تشکیل می شوند، که تحت شرایط اجتماعی معین به نگرش های مذهبی توسعه می یابند.
۱۷
· در این نگرش ها (مثلا توتمیسم، انیمیسم، فیتیشیسم و امثالهم) عجز انسان ها در مقابل طبیعت انعکاس می یابد.
· مراجعه کنید به انیمیسم، فیتیشیسم
انیمیسم
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9841
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9864
پایان
۱۸
· ولذا نخستین فرم جهان بینی، که در جامعه اولیه تشکیل می یابد، آمیزه ای از نظریات ماتریالیستی خودپو راجع به طبیعت و زندگی انسانی و تصورات اسطوره ای بوده است.
۱۹
· در این نظریات، روابط انسان ها نسبت به محیط زیست شان به شکلی تخیلی ـ توهمی انعکاس می یابد.
۲۰
· فرم های مختلف شعور جامعتی، به ویژه اخلاق، هنر و مذهب در جامعه اولیه جوانه می زنند، ولی همچنان نامتمایز، درهم تنیده و منسجم به وجود خود ادامه می دهند.
۲۱
· فرم های معینی از شعور، مثلا شعور سیاسی و قضائی، تنها پس از پیدایش مالکیت خصوصی، طبقات و دولت توسعه می یابند.
۲۲
· در دامن جامعه اولیه است که به دنبال تقسیم کار و رواج مبادله محصولات تولیدی، مالکیت خصوصی بر وسایل تولید توسعه می یابد و میان همبودهای خانوادگی و خانواده های منفرد نابرابری اقتصادی پدید می آید.
۲۳
· سپس اشرافیت جنتیل (اشرافیت نجابتی) پا به عرصه وجود می نهد:
· سالخوردگان، سرلشگران، کاهنان دارائی عمومی را از آن خود می کنند و اعضای خانه خراب شده همبود را به نوکر و سرسپرده خود تبدیل می کنند.
۲۴
· بدین طریق، اولین فرم تاریخی برده داری (برده داری پدرسالارانه و یا خانگی) در جامعه نجابتی پدرسالار پا به عرصه وجود می نهد، که نخست اسرای جنگی و سپس اعضای همبود نجابتی به غلام و برده مبدل می شوند.
۲۵
· پیش شرط پیدایش برده داری به قول مارکس و انگلس، عبارت بوده از «رشد تولید در کلیه رشته ها (دامپروری، کشاورزی، کار صنعتی خانگی) که امکان تولید فراورده مازاد بر احتیاج فردی را برای نیروی کار انسانی فراهم می آورد» و تصاحب محصول کار دیگران را به طور کلی امکان پذیر می سازد.
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۱، ص ۱۵۷)
۲۶
· تحدید (محدود گشتن) حقوق همبود خانوادگی و توسعه عناصر دولت، با تشکیل اشرافیت نجابتی دست در دست می رود.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر