ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿۞ قَوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِّن صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَا أَذًى ۗ وَاللَّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ﴾
[ البقرة: ۲۶۳]
گفتار نيكو و بخشايش، بهتر از صدقهاى است كه آزارى به دنبال داشته باشد.
خدا بىنياز و بردبار است.
کریم
در ایات قبلی از انفاق گفته است.
اکنون به مقایسه گفتار نیک و انفاق بی چشمداشت با انفاق توأم با تجاوز و تحقیر می پردازد.
چرا و به چه دلیل
کریم
گفتار نیک را به انفاق بی چشمداشت اضافه می کند؟
احتمالا
منظور کریم این است که مؤمنین به هنگام انفاق مالی و مادی، محبتی لفظی هم به مستمند بکنند تا خجالت نکشد.
می توان گفت که کریم
دیالک تیک حمایت مادی و مالی و حمایت عاطفی (روحی و روانی)
را
می آموزد.
دیالک تیک مادی و روحی
عالی ترین دیالک تیک در فلسفه است
و
جهان بینی هر کس
بر اساس تقدم قائل شدن به مادی و یا روحی تعیین می شود.
هر کس مادی را مثل کریم مقدم بر روحی بداند، ماتریالیست است
و
هر کس روحی را مقدم بر مادی بداند، ایدئالیست است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر