۱۴۰۲ بهمن ۲۶, پنجشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۸۹)

     

ویرایش و تحلیل

 از

فریدون ابراهیمی

 

سوره آل عمران

 

﴿الم﴾
[ آل عمران: ۱]

 الف. لام. ميم.

منظور کریم از این واژه واره ها باید کشف شود.

قرآن کریم

فقط اثری فقهی نیست.

قرآن کریم

ضمنا

اثری هنری است.

نثر قرآن کریم

نثری شعرگونه است.

﴿اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ﴾
[ آل عمران: ۲]

اللّه است كه هيچ خدايى جز او نيست، 

زنده است و پاينده است.

کریم در این آیه آغازین سوره آل عمران

به توصیف الله می پردازد:

 

کریم 

در این آیه،

دیالک تیک سلب و اثبات

را

به خدمت می گیرد:

کریم 

کلیه خدایان را سلب الهیت می کند تا وجود الله را اثبات کند.

کریم

به نفی معین دست می زند.

برای خدایان نفی شده، بدیل و الترناتیو بهتر عرضه می دارد.

دیالک تیک سلب و اثبات

فرمی از بسط و تعمیم دیالک تیک نفی (انکار) و اثبات

است.

کریم

ضمنا

الله

را

نه بسان اصنام چیزی جامد و بی جان، بلکه زنده و پاینده می داند.

منظور کریم از پاینده بودن خدا باید در روند تحلیل قران کشف شود.

قیوم

به معنی قائم به ذات، ورجاوند و نامیرا و مدبر است.

﴿نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ﴾
[ آل عمران: ۳]

اين كتاب را كه تصديق‌كننده كتابهاى پيش از آن است 

به حق بر تو نازل كرد، 

و

 قبل از آن تورات را و انجيل را 

 

محتوای این آیه سوره آل عمران،

راجع به کتب مقدس سه گانه است:

قرآن نه منکر کتب مقدس قبلی، بلکه تصدیق کننده آنها ست.

ما در این مورد نیز با نفی دیالک تیکی کتب مقدس سر و کار داریم:

انجیل به نفی دیالک تیکی تورات می پردازد و قرآن به نفی دیالک تیکی انحیل و تورات.

 

منظور از نفی دیالک تیکی

نقد و نفی و حذف جنبه های مرده و منفی و نامعاصر کهنه (تورات و انجیل)

و

حفظ و توسعه و تکامل جنبه های مثبت و حیاتمند و معاصر و مفید کهنه. 

به همین دلیل

انجیل بهتر و مترقی تر و معاصرتر از تورات

و

قرآن

بهتر و مدرن تر و مترقی تر او معاصرتر ز تورات و انجیل است.

همه جا قضیه از این قرار است:

جامعه برده داری

بهتر و مدرن تر و مترقی تر از کمون اولیه

و

جامعه فئودالی

بهتر و مدرن تر و مترقی تر از جامعه برده داری و کمون اولیه

و

جامعه سرمایه داری

بهتر و مدرن تر و مترقی تر از حوامع کمون اولیه و برده داری و فئودالی

و

جامعه سوسیالیستی

  بهتر و مدرن تر و مترقی تر از همه جوامع قبلی است.

فرزند هر کس، بهتر از خود او ست.

خانه های نو

بهتر از خانه های قدیم اند

و

الی اخر.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر