۱۴۰۲ بهمن ۲۷, جمعه

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۹۰)

     

ویرایش و تحلیل

 از

فریدون ابراهیمی

 

سوره آل عمران

﴿مِن قَبْلُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَأَنزَلَ الْفُرْقَانَ ۗ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انتِقَامٍ﴾
[ آل عمران: ۴ ]

براى هدايت مردم فرستاد و فرقان را نازل كرد. 

براى آنان كه به آيات خدا ايمان نمى‌آورند عذابى سخت مهياست، 

و 

خدا 

پيروزمند و انتقام گيرنده است.

 

۱

براى هدايت مردم فرستاد

 انشای کریم

شبیه انشای جنقوریان، درب و داغان است:

در این جمله

معلوم نیست که کی فرستاده است و چه چیزی فرستاده است؟

یعنی

نه از فاعل خبری هست و نه از مفعول.

 

دلیل این خطای فاحش کریم،

احتمالا

دقت وسواس مند کریم

به

شیوایی و دلنشینی نثر شعر گونه قرآن است.

کریم

محتوا را فدای فرم می کند.

مثل شعرا

که

وقتی قافیه تنگ می آید، به جفنگ می آیند.

 

۲

براى هدايت مردم فرستاد و فرقان را نازل كرد.

 

 معنی تحت اللفظی فرقان:

فرق گذارنده میان حق (حقیقت) و باطل

منظور کریم

احتمالا 

این است که الله قبل از قرآن و انجیل و تورات،

کتاب مقدس دیگری به نام فرقان برای هدایت بشر نازل کرده است.

در ایران پس از پیروزی عنگلاب اسلامی

یک گروه تروریستی به نام گروه فرقان پا به صحته گذاشت.

منظور آنان هم احتمالا  معنی تحت اللفظی فرقان بود:

 

فرقان

 نام گروه شبه نظامی مخالف جمهوری اسلامی بود که در اردیبهشت ۱۳۵۸ در صحنه سیاسی ایران ظهور کرد. 

این گروه

 طرفدار جامعه بی‌طبقه توحیدی شریعتی بود

بنابراین مخالف قشر روحانیت شیعه و اقشار اجتماعی دیگر نظیر بازاریان ثروتمند و سیاست‌مداران لیبرال و دین‌ناباروران کمونیست بود.

رهبر این گروه اکبر گودرزی در ۱۸ دی ۱۳۵۸ دستگیر شد و ۳ خرداد ۱۳۵۹ به‌همراه شش نفر از طرفدارانش تیرباران شد.

آنها از ۳ اردیبهشت ۱۳۵۸، تا زمان دستگیری
 ۱۹ ترور سیاسی انجام داده بودند.

۳

براى آنان كه به آيات خدا ايمان نمى‌آورند عذابى سخت مهياست

 مگر قرار نبود که ایمان به آیات الهی

اختیاری باشد.

مگر لا اکراه فی الدین 

ادعا نشده است؟

عذاب دیگر برای چیست؟


۴

و 

خدا 

پيروزمند و انتقام گيرنده است.

در این جمله این آیه کریم

از دیالک تیک خلق و خدا پرده برمی افتد:

خدا

دشمن هر دگر اندیشی است.

دشمنی که پیشایپش مظفر است و سودایی جز انتقام از دگراندیش در سر ندارد.

ماهیت طبقاتی الله

در این جمله این ایه

آشکار می گردد:

الله

انعکاس انتزاعی ـ آسمانی اشراف برده دار است

که

دشمن هر آزاده خودمختاری اند.

بشر را فقط به عنوان اوبژکت (بنده و غلام و کنیز و رهی)

 قبول دارند

و

نه به عنوان آدم

و

نه به عنوان سوبژکت.


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر