ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ
مَلِكًا ۚ قَالُوا أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ
أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِّنَ الْمَالِ ۚ قَالَ
إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ
وَالْجِسْمِ ۖ وَاللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَن يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ
عَلِيمٌ﴾
[ البقرة: ۲۴۷]
پيغمبرشان به آنها گفت:
خدا طالوت را پادشاه شما كرد.
گفتند:
چگونه او را بر ما پادشاهى باشد؟
ما سزاوارتر از او به پادشاهى هستيم و او را دارايى چندانى ندادهاند.
گفت:
خدا او را بر شما برگزيده است و به دانش و توان او بيفزوده است،
و
خدا پادشاهيش را به هر كه خواهد دهد
كه خدا دربرگيرنده و داناست.
خلق یهود
که
در آیه قبلی خواهان تعیین پادشاهی برای رهبری جنگ رهایی بخش خود شده بودند،
در این آیه، درخواست شان برآورده می شود:
۱
پيغمبرشان به آنها گفت:
خدا طالوت را پادشاه شما كرد.
پیامبرشان اعلام می دارد که خدا برای شان پادشاهی به نام طالوت تعیین کرده است.
ترفند رایجی است:
پیامبران
همه تصمیمات و نظرات خود را به حساب خدا می گذارند.
سؤال این است که چرا و به چه دلیل؟
اولا
به این دلیل که در ادیان، خدا، عالی ترین اوتوریته است.
خدا به مثابه اوتوریته مطلق و متعالی
همه چیزدان همه فن حریف است.
پیامبران بدین طریق، نیازی به تحمل زحمت ارائه دلیل به فرامین خود پیدا نمی کنند.
۲
گفتند:
چگونه او را بر ما پادشاهى باشد؟
ما سزاوارتر از او به پادشاهى هستيم و او را دارايى چندانى ندادهاند.
مشخصه بارز خلق یهود در قرآن کریم
اما
خود اندیشی و تیزهوشی و جسارت مدنی این خلق است.
خلق یهود
در قاموس قرآن کریم،
خلق رشگ انگیزی است
و
پادشاه مطلوب پیامبر را لایق پادشاهی و رهبری جنگ رهایی بخش نمی دانند.
این هنوز چیزی نیست.
خلق یهود خود را شایسته تر از او می دانند.
دلیل خلق یهود
تهیدستی او ست؟
این بدان معنی است که بضاعت مالی معیار تعیین کننده ای برای حکومت و ریاست و رهبری است.
۳
گفت:
خدا او را بر شما برگزيده است و به دانش و توان او بيفزوده است،
و
خدا پادشاهيش را به هر كه خواهد دهد
كه خدا دربرگيرنده و داناست.
دلیل پیامبر خلق یهود این است
که
خدا اوتوریته مطلق دانا و توانایی است و می تواند بضاعت فکری و فیزیکی و مادی و مالی افراد را فزونی بخشد.
﴿وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ آيَةَ مُلْكِهِ أَن يَأْتِيَكُمُ
التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَبَقِيَّةٌ مِّمَّا تَرَكَ
آلُ مُوسَىٰ وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلَائِكَةُ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ
لَآيَةً لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ﴾
[ البقرة: ۲۴۸]
پيغمبرشان گفت كه نشان پادشاهى او اين است كه تابوتى كه سكينه پروردگارتان و باقى ميراث خاندان موسى و خاندان هارون در آن است و فرشتگانش حمل مىكنند، نزد شما آيد.
اگر مؤمن باشيد اين براى شما عبرتى است.
محتوای این آیه این است که خلق یهود، از پیامبر دلیل می طلبند تا به فرستاده خدا بودن پادشاه پی ببرند.
دلیل فرستاده خدا بودن پادشاه تعیین شده
آوردن تابوتی (صندوقی) با میراث حضرت موسی و هارون توسط فرشتگان است.
طالوت با تابوت (صندوق) همقافیه است.
بدین طریق شیوایی قرآن کریم پدید می آید.
قرآن کریم
ضمنا
اثری هنری است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر