ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿۞ وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ ۖ
لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ ۚ وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ
رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ لَا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا
وُسْعَهَا ۚ لَا تُضَارَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلَا مَوْلُودٌ لَّهُ
بِوَلَدِهِ ۚ وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَٰلِكَ ۗ فَإِنْ أَرَادَا
فِصَالًا عَن تَرَاضٍ مِّنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا ۗ
وَإِنْ أَرَدتُّمْ أَن تَسْتَرْضِعُوا أَوْلَادَكُمْ فَلَا جُنَاحَ
عَلَيْكُمْ إِذَا سَلَّمْتُم مَّا آتَيْتُم بِالْمَعْرُوفِ ۗ وَاتَّقُوا
اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ﴾
[ البقرة: ۲۳۳]
مادرانى كه مىخواهند شيردادن را به فرزندان خود كامل سازند،
دو سال تمام شيرشان بدهند.
خوراك و لباس آنان، به وجهى نيكو، بر عهده صاحب فرزند است
و
هيچ كس بيش از قدرتش مكلّف نمى شود.
نبايد
هيچ مادرى به خاطر فرزندش زيانى ببيند
و
هيچ پدرى به خاطر فرزندش.
و
قيّم نيز چنين بر عهده دارد.
و
اگر پدر و مادر بخواهند با رضايت و مشاورت يكديگر
فرزندشان را از شير بازگيرند
مرتكب گناهى نشدهاند.
و
هرگاه بخواهيد كسى ديگر را به شيردادن فرزندتان برگماريد،
اگر مزدى نيكو و در خورش بپردازيد
گناهى نيست.
از خدا بترسيد و بدانيد كه او به كارى كه مىكنيد بصير و بيناست.
کریم
در این آیه،
مقرراتی را راجع به رابطه زنان و مردان مطلقه که نوزاد مشترک دارند،
با دقتی ستایش انگیز تعیین می کند.
۱
مادرانى كه مىخواهند شيردادن را به فرزندان خود كامل سازند،
دو سال تمام شيرشان
بدهند.
نوزاد نباید به دلیل طلاق از گرسنگی و تشنگی بمیرد.
۲
خوراك و لباس آنان، به وجهى نيكو، بر عهده صاحب فرزند است
و
هيچ كس
بيش از قدرتش مكلّف نمى شود.
پدر نوزاد مکلف است
که
هم
حوایج حیاتی ـ مادی نوزاد
را
به عهده گیرد
و
هم
حوایج حیاتی ـ مادی مادر
را.
مادر مطلقه با نوزاد شیرخوار از دید کریم باید مورد حمایت شوهر سابقش قرار گیرد.
البته به قدر بضاعت مالی اش.
این قانون شرعی کریم،
امروزه
حتی
در کشورهای امپریالیستی پیشرفته مو به مو اجرا می شود.
۳
نبايد
هيچ مادرى به خاطر فرزندش زيانى ببيند
و
هيچ پدرى به خاطر فرزندش.
و
قيّم نيز چنين بر عهده دارد.
نوزاد نباید سبب شود که زنان و مردان و قیم های تعیین شده متضرر شوند.
وسعت نظر کریم
حیرت انگیز است.
بیسواد قلمداد کردن کریم (حضرت محمد) یاوه ای بیش نیست.
بیسواد نمی تواند از این وسعت نظر و همه جانبه اندیشی برخوردار باشد.
۴
و
اگر پدر و مادر بخواهند با رضايت و مشاورت يكديگر
فرزندشان را از شير بازگيرند
مرتكب گناهى نشدهاند.
کریم حتی موارد احتمالی و استثنایی را در نظر می گیرد.
ما هنوز در آیه ۲۳۳ هستیم.
تحریر قرآن کریم
بیشک
زحمات فکری و بضاعت تجربی عظیمی لازم داشته است.
واقعا
شاهکار بی بدیلی است.
۵
و
هرگاه بخواهيد كسى ديگر را به شيردادن فرزندتان برگماريد،
اگر مزدى نيكو و در خورش بپردازيد
گناهى نيست.
اگر مادر نوزاد به هر دلیلی قادر به شیر دادن به فرزند خویش نباشد،
این کار را می توان به مادر دیگری (دایه ای) محول کرد و بابت شیر دادن به او دستمزد معینی اختصاص داد.
۶
از خدا بترسيد و بدانيد كه او به كارى كه مىكنيد بصير و بيناست.
این هم کلام آخر کریم:
مقررات شرعی باید اجرا شوند.
خدا خر نیست.
بصیر و بینا ست.
کریم
اکنون
دیالک تیک ارجمندی را به مسلمین می آموزد:
دیالک تیک بینا و بصیر
را.
هنوز هم ۹۹ در صد علمای جنقوری از معنی و محتوای این دیالک تیک کریم خبر ندارند.
تفاوت بینا با بصیر چیست؟
حتی واژه نامه ها عاجز از تعریف بصیر بوده اند.
بینایی
به معنی بینش پاسیو و منفعل و خنثی و بی تفاوت و حیوان واره و مکانیکی است.
بصارت
اما
به بینش اکتیو و فعال و دیالک تیکی اطلاق می شود که به نیمکاسه های پنهان در زیر کاسه ها پی می برد.
بینشی که در اعماق اشیاء رخته می کند و به کشف ماهیت آنها نایل می آید.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر