برگردان
۱
· تنوع مفهومی است که تفاوت کیفی بی پایان پدیده های جهان مادی را در فرم تعمیم یافته اش منعکس می کند.
۲
· مفهوم تنوع همراه با مفهوم وحدت جهان حاکی از این واقعیت امر است که ماده وحدتمند را نمی توان ناشی از فرم معینی از ماده و یا ناشی از ماده اولیه بی کیفیت (جوهر) دانست.
· ماده همواره در فرم های توسعه کیفی معین بی پایانی وجود دارد.
· مراجعه کنید به دیالک تیک کمیت و کیفیت، جوهر، وحدت مادی جهان
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4687
پایان
۳
· این درک از وحدت و تنوع جهان تنها بر بنیان پیوند ارگانیک ماتریالیسم و دیالک تیک امکان پذیر گشته که به وسیله مارکس و انگلس صورت گرفته است.
(ما با دیالک تیک وحدت و تنوع سر و کار داریم.
مترجم)
۴
· تضاد وحدت و تنوع جهان در تاریخ فلسفه در چالش میان جریانات مختلف فلسفی نقش مهمی بازی کرده است.
۵
· گروهی از فلاسفه ماتریالیست جهان باستان، تنوع جهان را ناشی از ماده اولیه واحدی با کیفیتی معین می دانستند:
۱
تالس
تالس میلطی
(۶۲۴ ـ ۵۴۶ ق. م.)
فیلسوف مکتب میَلَطی
از طبیعتفلاسفه یونان باستان
دولتمدار
ریاضی دان
ستاره شناس
مهندس
به نظر ارسطو، مؤسس فلسفه و علم به طور کلی
از فلاسفه ماقبل سقراطی
او و آناکسی مندر و آناکسی منس مؤسسین مکتب ایونی (قدیمی ترین مکتب فلسفی) محسوب می شوند.
· تالس تنوع جهان را ناشی از آب می دانست.
۲
اناکسی منس
آناکسی منس
(۵۸۵ ـ ۵۲۸ق. م.)
فیلسوف مکتب میَلَطی
از طبیعتفلاسفه یونان باستان
ستاره شناس
از فلاسفه ماقبل سقراطی
تالس، آناکسی مندر و آناکسی منس مؤسسین مکتب ایونی (قدیمی ترین مکتب فلسفی) محسوب می شوند.
· آناکسی منس تنوع جهان را ناشی از هوا می دانست.
۳
اناکسی مندر
اناکسی مندر ملطی
(۶۱۰ ـ ۵۴۷ ق. م.)
همراه با تالس و آناکسی منس نماینده اصلی جنبش فلسفی موسوم به روشنگری ایونی و یا فطبیعتلسفه میلطی
جهانتصویر آناکسی مندر
مؤسس تئوری اوولوسیون
از فلاسفه ما قبل سقراطی
· آناکسی مندر اما برعکس، ماده اولیه را که شالوده همه پدیده ها ست، عاری از کیفیت می دانست.
۴
پارمنیدس
پارمنیدس اهل الئا
(۵۴۰ ـ ۴۸۳ ق. م.)
فیلسوف یونان باستان
از شاگردان سنوفانس
مؤسس مکتب الئات
مؤسس تئوری شناخت
· پارمنیدس (مؤسس مکتب الئات) تلاش داشت به طریق زیر تضاد میان تنوع پدیده ها و شالوده واحد آنها را به طور ریشه ای (رادیکال) حل کند:
· او وجود مادی تجزیه ناپذیر، تغییرناپذیر و ابدی را به عنوان جوهر حقیقی قلمداد می کرد و تنوع پدیده ها را به عنوان سراب محض می دانست.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر