۱۴۰۲ آذر ۹, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تنوع (۲) (بخش آخر)

  

 پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

برگردان

شین میم شین
 

۵

دموکریت

 دموکریت

 (۴۶۰ ـ ۳۷۱ ق. م.) یلسوف ماتریالیست یونان باستان

از فلاسفه پیشاسقراطی

شاگرد لویکیپ و بزرگترین فیلسوف طبیعتفلسفه  

نماینده ماتریالیسم اتمیستی

او کل طبیعت را متشکل از ذرات تقسیم ناپذیر (اتم) می دانست.

شعار اصلی او:

چیزها فقط به ظاهر رنگ دارند، فقط به ظاهر شیرین و یا تلخ اند.

در واقع فقط اتم ها در فضای خالی وجود دارند و لاغیر!

 

·    دموکریت تنوع چیزها و پدیده ها را ناشی از اتم های عاری از کیفیت می دانست و پیدایش و زوال چیزها و پدیده های مختلف را ناشی از پیوست و گسست آنها.  

 

۶

تنوع از نظر فلاسفه ایدئالیست

 

·    بر خلاف فلاسفه ماتریالیست که در تلاش فهم رابطه دیالک تیکی متقابل وحدت و تنوع در جهان مادی بودند، ایدئالیست ها قاعدتا وحدت جهان را در موجودات روحی و یا در شعور انسانی می جستند:

 

الف

افلاطون

 

افلاطون

 (۴۴۷ ـ ۳۴۷ ق. م.)

فیلسوف یونان باستان

 از شاگردان سقراط

  

·    افلاطون ایده ها را وجود وحدتمند حقیقی تلقی می کرد و پدیده های متنوع جهان مادی را بازسازی کوتاه عمر ایده ها می دانست.

 

ب

کانت

·    بنا بر نظریه کانت کردوکارفهم با مقوله ها تنوع نگرش را به وحدت ادراک حسی می رساند و لذا وحدت جهان پدیده ها محصول فهم ما ست.

 

۷

تنوع در ماتریالیسم مکانیکی قرن هجدهم

 

·    ماتریالیسم مکانیکی قرن هجدهم تلاش داشت تا کل تنوع جهان مادی را ناشی از اجسام مادی و فرم مکانیکی حرکت ماده قلمداد کند.

 

۸

·    تاریخ علوم، به ویژه کشفیات دگرگونسازعلوم طبیعی مدرن راجع به ساختار ماده منجر به شناخت واقعیات امور زیر گشت:

 

الف

·    تنوع جهان را نمی توان ناشی از اصل واحد واپسین ـ خواه جوهر عاری از کیفیت،  خواه ماده اولیه با کیفیت معین ـ دانست.

 

ب

·    تنوع جهان را نمی توان ناشی از «واپسین» ذره هسته ای  دانست.

 

پ

·    ماده بنا بر ماهیت آن عبارت است از وحدت تنوع.

 

ت

·    یعنی ماده همواره درفرم های کیفیتا متفاوت لایتناهی و بی پایان وجود دارد،.

·    فرم های کیفیتا متفاوت بی پایانی که در پیوند تکاملی ـ تاریخی با هم قرار دارند و وحدت آنها به دلیل مادیت آنها ست.

 

·    مراجعه کنید به وحدت، کثرت، دیالک تیک وحدت و کثرت

 

وحدت

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4660

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر