۱۴۰۲ آبان ۹, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تقسیم کار (۶)


پروفسور دکتر ولفگانگ ایشهورن

پروفسور دکتر هاینتس کوزین

برگردان

شین میم شین

 

تقسیم کار در سوسیالیسم

 

·    در سوسیالیسم ـ تحت شرایط انقلاب علمی و فنی ـ گرایشات کیفیتا نوینی در توسعه بعدی تقسیم جامعتی کار پدید می آیند، که به شرح زیر خلاصه می شوند:

 

الف

گرایش اول

 

۱

·    سوسیالیسم با پایان بخشیدن به استثمار انسان به وسیله انسان، از تبدیل روابط تقسیم کاری به روابط آنتاگونیستی، به تضادهای طبقاتی و یا به مناسبات مبتنی بر تضادهای طبقاتی ممانعت به عمل می آورد.

 

۲

·    سوسیالیسم، بدین طریق ، تضاد کار یدی با کار فکری را از بین می برد:

·    یعنی تضاد میان گروه های انسانی را که عمدتا به کار فکری مشغولند با گروه های انسانی دیگر که عمدتا به انجام کار یدی اشتغال دارند و همچنین، تضاد میان شهر و ده را از بین می برد.

 

۳

·    بدین طریق، غلبه بر خصلت آنتاگونیستی تقسیم کار میسر می شود.

 

ب

گرایش دوم

 

۱

·    بر مبنای مناسبات تولیدی سوسیالیستی، بر مبنای وحدت طبقه کارگر با روشنفکریت و به برکت توسعه نیروهای مولده مدرن، کار یدی و کار فکری به یکدیگر نزدیکتر می شوند.

 

۲

·    در حالیکه اوتوماتیزاسیون تولید سبب رهائی مولدین از روند تولید مستقیم می شود و رشد دم افزون عناصر فکری در روند تولید، رشد همگام کردوکارهای یدی و فکری را در نقاط تولیدی معین مشروط می سازد، توسعه دموکراسی سوسیالیستی با جلب هر چه فزونتر توده های مولد و زحمتکش و روشنفکریت به شرکت در برنامه ریزی و اداره روندهای جامعتی به نزدیکی و پیوند مستقیم کار جسمی با کار فکری کمک می کند.

 

خطوط اصلی نزدیکتر شدن کار یدی به کار فکری  در سوسیالیسم

 

۱

·    همکاری کلکتیو (دسته جمعی) زحمتکشان با درجات مختلف آموزشی در سایه ی توسعه کار مشترک سوسیالیستی.

 

۲

·    رواج سیستم آموزشی ـ پرورشی سوسیالیستی منطبق با سطح توسعه مدرن.

 

پ

گرایش سوم

 

۱

·    در سوسیالیسم، تفاوت های عمده و چشمگیر میان شهر و ده، به تدریج از بین می روند.

 

۲

·    این امر، عمدتا از طریق توسعه متدهای تولیدی و روش های سازماندهی منطبق با صنعت در کشاورزی همراه با سطح علمی ـ فنی رشد یابنده تولید تعاونی و از طریق رشد هماهنگ تدریجی تولید صنعتی سوسیالیستی و تولید کشاورزی و تبدیل آن به یک سیستم اقتصادی تغذیه و مصرف، جامه عمل می پوشد.

 

۳

·    توسعه سطح فنی ـ فرهنگی با گسترش فراگیر آموزش و پرورش و فرهنگ در روستاها با این امر در رابطه است.

 

ت

گرایش چهارم

 

۱

·    غلبه گام به گام بر «قرار گرفتن نوکرواره افراد، تحت فرمان تقسیم کار» (مارکس) و باز کردن راه توسعه چند بعدی افراد.

 

۲

·    روندهای تعیین کننده که در پیوند با گرایش چهارم انجام می گیرند، به شرح زیرند:

 

الف

روند اول

 

·    توسعه کار، به مثابه به کار انداختن چند بعدی استعدادهای فیزیکی و فکری انسان ها و ضمنا، قبل از همه، پیوند کار با شرکت افراد در برنامه ریزی و اداره تولید و جامعه.

 

ب

روند دوم

 

·    توسعه یک سیستم آموزشی ـ پرورشی سوسیالیستی که چند بعدیت را امکان پذیر می سازد و شکوفائی استعدادهای فردی را هدف و آماج خود قرار می دهد و استفاده از کادرها، متناسب با استعدادها و کارآئی های شان را توسعه می دهد.

 

پ

روند سوم

 

·    تحول آگاهانه و برنامه ریزی شده آموزش عالی و به کار انداختن نیروها بنا بر مطالبات تمامجامعتی.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر