پروفسور دکتر ولفگانگ ایشهورن
پروفسور دکتر هاینتس کوزین
برگردان
شین میم شین
تقسیم کار در سوسیالیسم
· در سوسیالیسم ـ تحت شرایط انقلاب علمی و فنی ـ گرایشات کیفیتا نوینی در توسعه بعدی تقسیم جامعتی کار پدید می آیند، که به شرح زیر خلاصه می شوند:
الف
گرایش اول
۱
· سوسیالیسم با پایان بخشیدن به استثمار انسان به وسیله انسان، از تبدیل روابط تقسیم کاری به روابط آنتاگونیستی، به تضادهای طبقاتی و یا به مناسبات مبتنی بر تضادهای طبقاتی ممانعت به عمل می آورد.
۲
· سوسیالیسم، بدین طریق ، تضاد کار یدی با کار فکری را از بین می برد:
· یعنی تضاد میان گروه های انسانی را که عمدتا به کار فکری مشغولند با گروه های انسانی دیگر که عمدتا به انجام کار یدی اشتغال دارند و همچنین، تضاد میان شهر و ده را از بین می برد.
۳
· بدین طریق، غلبه بر خصلت آنتاگونیستی تقسیم کار میسر می شود.
ب
گرایش دوم
۱
· بر مبنای مناسبات تولیدی سوسیالیستی، بر مبنای وحدت طبقه کارگر با روشنفکریت و به برکت توسعه نیروهای مولده مدرن، کار یدی و کار فکری به یکدیگر نزدیکتر می شوند.
۲
· در حالیکه اوتوماتیزاسیون تولید سبب رهائی مولدین از روند تولید مستقیم می شود و رشد دم افزون عناصر فکری در روند تولید، رشد همگام کردوکارهای یدی و فکری را در نقاط تولیدی معین مشروط می سازد، توسعه دموکراسی سوسیالیستی با جلب هر چه فزونتر توده های مولد و زحمتکش و روشنفکریت به شرکت در برنامه ریزی و اداره روندهای جامعتی به نزدیکی و پیوند مستقیم کار جسمی با کار فکری کمک می کند.
خطوط اصلی نزدیکتر شدن کار یدی به کار فکری در سوسیالیسم
۱
· همکاری کلکتیو (دسته جمعی) زحمتکشان با درجات مختلف آموزشی در سایه ی توسعه کار مشترک سوسیالیستی.
۲
· رواج سیستم آموزشی ـ پرورشی سوسیالیستی منطبق با سطح توسعه مدرن.
پ
گرایش سوم
۱
· در سوسیالیسم، تفاوت های عمده و چشمگیر میان شهر و ده، به تدریج از بین می روند.
۲
· این امر، عمدتا از طریق توسعه متدهای تولیدی و روش های سازماندهی منطبق با صنعت در کشاورزی همراه با سطح علمی ـ فنی رشد یابنده تولید تعاونی و از طریق رشد هماهنگ تدریجی تولید صنعتی سوسیالیستی و تولید کشاورزی و تبدیل آن به یک سیستم اقتصادی تغذیه و مصرف، جامه عمل می پوشد.
۳
· توسعه سطح فنی ـ فرهنگی با گسترش فراگیر آموزش و پرورش و فرهنگ در روستاها با این امر در رابطه است.
ت
گرایش چهارم
۱
· غلبه گام به گام بر «قرار گرفتن نوکرواره افراد، تحت فرمان تقسیم کار» (مارکس) و باز کردن راه توسعه چند بعدی افراد.
۲
· روندهای تعیین کننده که در پیوند با گرایش چهارم انجام می گیرند، به شرح زیرند:
الف
روند اول
· توسعه کار، به مثابه به کار انداختن چند بعدی استعدادهای فیزیکی و فکری انسان ها و ضمنا، قبل از همه، پیوند کار با شرکت افراد در برنامه ریزی و اداره تولید و جامعه.
ب
روند دوم
· توسعه یک سیستم آموزشی ـ پرورشی سوسیالیستی که چند بعدیت را امکان پذیر می سازد و شکوفائی استعدادهای فردی را هدف و آماج خود قرار می دهد و استفاده از کادرها، متناسب با استعدادها و کارآئی های شان را توسعه می دهد.
پ
روند سوم
· تحول آگاهانه و برنامه ریزی شده آموزش عالی و به کار انداختن نیروها بنا بر مطالبات تمامجامعتی.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر